Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Patentstyret har i mange år kjempet for å få igjennom denne løsningen i Altinn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette gode nyheter?

Vi leser jevnlig om patenter av lav kvalitet som hindrer (eller avgiftsbelegger) ekte innovasjon, fordi de har enerett på åpenbare løsninger som ikke burde passert kravet om oppfinnelseshøyde.

Ønsker vi virkelig å senke terskelen for å ta patenter enda mer?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Redaksjonen: Det heter et patent, ikke en patent.

Er dette gode nyheter?

Vi leser jevnlig om patenter av lav kvalitet som hindrer (eller avgiftsbelegger) ekte innovasjon, fordi de har enerett på åpenbare løsninger som ikke burde passert kravet om oppfinnelseshøyde.

Ønsker vi virkelig å senke terskelen for å ta patenter enda mer?

Hvor ofte leser du egentlig om det i Norge? Det norske markedet er ikke stort nok til at patenttroll er et problem.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hvor ofte patenttroll i Norge er et problem, men det bør absolutt ikke tilrettelegges for at de skal kunne bli flere, uansett hvor mange de er fra før. Det blir så vanvittig stygt når det først skjer. Her er en svært stygg sak tilbake fra begynnelsen av 2000 tallet: http://www.digi.no/artikler/bellboy-far-penger-for-e-handelpatent/211473

Men om transaksjonskostnadene for det store flertallet av normale patenter går ned, så er det vel en liten pris å betale at transaksjonskostnadene for det bittelille mindretallet av useriøse patenter også går ned?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt som gjør ting enklere er forsåvidt greit, men jeg sliter med å forstå wow-faktoren i saken.

Regner med at det ble brukt faktura tidligere og det er vel like enkelt å betale en faktura som å betale med visakort? En efaktura eller faktura i digipost tar kun noen minutter og 2-4 klikk så er den betalt.

Ikke kan jeg skjønne hvorfor det skal spare så mye saksbehandlingstid heller?

Og jeg regner med det ligger noen gebyrer å lurer en plass også? Elektronisk betaling er jo ikke akkurat gratis.

Lenke til kommentar

"– Det er viktig for oss å digitalisere disse tjenestene." No shit, det er direkte skammelig at alle tjenester ikke er digitale enda. Det henger kun på latskap, frykt for "det nye" og unødvendig over-komplisering av regelverk.

OG sist men ikke minst, det syke behovet de fleste etater har for å lage de digitale tingene så slike som mulig som papirskjemaet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...