Gå til innhold

Vil spore alle biler med GPS - og gjøre bensin og diesel billigere

Anbefalte innlegg

Kan til en viss grad se nytteverdien i dette i tungtransport, men for privatbilisme klarer jeg ikke å se noen fordeler.

Dessuten må man vel inn med sensorer for å måle akseltrykk også? Eller skal en tom Smart ForTwo betale samme "slitaseavgift" som en fullastet Toyota Hilux?

Skal man ha redusert avgift for biler som bruker dekk med lav rullemotstand? Eller økt avgift for de med høy? Hva med de som har feil trykk på dekkene? Må vel lese av sensoren for dekktrykk?

Sensor for kjøremønsteranalyse må man ikke glemme. Aggressiv kjøring med mye stopp/start og raske akselerasjoner og deselerasjon? Eller jevn kjøring i 80?

Skal tilhengere ha eget sensorsett også? Med akseltrykksensor, osv.?

Kjenner jeg er skeptisk...

Slik overvåking er på mange lastebiler idag.En kan se hastighet å hvor bilen er ,vekten på bilen feks..Å hvordan en kjører med tanke på dieselforbruk.Hvor mange ganger en bremser.Hva slags gir en bruker.Hvor mange stopp.Om en slipper gassen før en bakketopp for å trille over.Hvor mye tomgang.Alle data blir samlet inn å en får en poengsum for hver dag.Så blir alle sjåførene i firmaet lagt inn med en total poengsum for de siste 30 dager å en får en resultatliste.Slik blir det en konkurranse sjåførene imellom.Så teknologien er der.

Jeg er klar over at teknologien er der, og som jeg sier så kan jeg til en viss grad se nytteverdien i tungtransport.

Det jeg ikke klarer å forstå er hvordan en slik løsning skal være bedre enn dagens med tanke på privatbilismen. Selv om man kan måle alle parametere jeg har listet opp vil det fremdeles ikke være "rettferdig" fordeling av avgiftene. Det er alltid mange andre parametre som vil påvirke. Det eneste man oppnår er en latterlig stor mengde overhead og administrasjon for å få et avgiftssystem som er urettferdig på en annen måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...