Gå til innhold

Vil spore alle biler med GPS - og gjøre bensin og diesel billigere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Nei, jg har ikke lyst på dette.

 

Dernest så er det idiotisk bruk av tid og penger da elbil kommer til å dominere om ti år. Jeg lurer mer på når miljøfanatikerne vil få hodet ut av ræva og forstå at bilen om få år blir det mest miljøvennlige og effektive transportmiddelet av dem alle. Er jo lov å håpe at miljøfreakene slutter å hate individuel frihet og høy livskvalitet.

Lenke til kommentar

For det første er det helt uaktuelt med nok et overvåkingsverktøy på hvor vi som frie individer befinner oss til enhver tid.

Denne differensieringen legges det nå allerede opp muligheten for når årsavgiften skal innkreves via forsikringen. Dermed kan også årlig kjørelengde enkelt være en faktor som påvirker avgiften slik det gjør med forsikringen.

Via forsikringen kan da også en utvidet betaling for internasjonal kjøring enkelt administreres som en tilleggsavgift.

Slik variabel årsavgift vil uansett måtte innføres for å betale for bygging og spesielt vedlikeholdet av veier som ikke kan finansieres via bommer. Drivstoffavgifter vil forsvinne ettersom ingen kjører slike biler om noen år.

Mye vil fremover kunne hentes via økende elavgifter, og alle bruker transporttjenester, men er lilevel ikke tilknyttet direkte nok til hva som betales for til å være lovlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nei, jg har ikke lyst på dette.

 

Dernest så er det idiotisk bruk av tid og penger da elbil kommer til å dominere om ti år.

Dette gir jo myndighetene muligheten til å nettopp avgiftslegge bruk av elbil på samme måte som bensinbil, merk at det her snakkes om den delen av avgiftene som er "øremerket" vedlikehold av veinettet. Her bidrar elbiler i like stor grad som en hvilken som helst annen bil, og skal man først ha en slik avgift er det fornuftig at den betales per kjørte km enn per brukte liter drivstoff. CO2 avgiften skal slik jeg forstår det fortsatt ligge på drivstoffet (og må gjerne øke med 5-10x)

 

Jeg lurer mer på når miljøfanatikerne vil få hodet ut av ræva og forstå at bilen om få år blir det mest miljøvennlige og effektive transportmiddelet av dem alle. Er jo lov å håpe at miljøfreakene slutter å hate individuel frihet og høy livskvalitet.

Enig 

 

For det første er det helt uaktuelt med nok et overvåkingsverktøy på hvor vi som frie individer befinner oss til enhver tid.

Denne differensieringen legges det nå allerede opp muligheten for når årsavgiften skal innkreves via forsikringen. Dermed kan også årlig kjørelengde enkelt være en faktor som påvirker avgiften slik det gjør med forsikringen.

Via forsikringen kan da også en utvidet betaling for internasjonal kjøring enkelt administreres som en tilleggsavgift.

Slik variabel årsavgift vil uansett måtte innføres for å betale for bygging og spesielt vedlikeholdet av veier som ikke kan finansieres via bommer. Drivstoffavgifter vil forsvinne ettersom ingen kjører slike biler om noen år.

Mye vil fremover kunne hentes via økende elavgifter, og alle bruker transporttjenester, men er lilevel ikke tilknyttet direkte nok til hva som betales for til å være lovlig.

Dette gir muligheten til å ha differensierte takster basert på hvor i landet du benytter bilen. Kjører du bil kun tur retur jobb i Alta på en vei som får ny asfalt en gang hvert 20. år så er det urettferdig at du betaler nøyaktig like mye til vedlikehold av norges veinett som den personen som kjører på flunka nye veier på østlandet. Denne muligheten har man ikke dersom man legger avgiften på forsikringen.

 

Når det er sagt så er jeg veldig skeptisk til enda mer overvåking, jeg er også skeptisk til løsninger som vil gi billigere pumpepris på fossilt drivstoff, men så ser man jo også hvor forslaget kommer fra....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er petroleumsgjengens siste utvei, hvordan kan vi får møkkaproduktet vårt til å henge med i markedet? Jo, lag en unødvendig komplisert løsning som ikke gangner noen utenom petroleumgjengen sjøl. Kjør opp prisen på bensin og diesel og senk f.eks årsavgift og engangsavgifter. Da får vi en bilpark som bruker mindre bensin hvor de som kjører lite betaler lite avgifter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det høres litt ut som om det er revolusjonerende nytt å beskatte etter kjørt distanse, men det er ikke veldig mange år siden kilometertellerne på dieselbiler. Forskjellen ligger i ny teknikk som lar stedsdata bestemme skatteraten for hver utkjørte distanse. Personvernet avgjør om den forskjellen er viktig nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først og fremst så liker jeg tanken svært dårlig. Nå må dette galehuset EU forstå at det er grenser for overvåking. Nei!

 

Dernest dette med elbiler. Enhver idiot vil forstå at dette er måten staten vil melke bilbruk på uavhengig av energikilden. Klart Finansdep. er interessert i å finne måter å hanke inn avgift på på de som lader elbilen på avgiftsbelagt strøm hjemme i garasjen. Personvernet kan ikke vike og dette er en kartlegging av enhver borger som er meget foruroligende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kan til en viss grad se nytteverdien i dette i tungtransport, men for privatbilisme klarer jeg ikke å se noen fordeler.

 

Dessuten må man vel inn med sensorer for å måle akseltrykk også? Eller skal en tom Smart ForTwo betale samme "slitaseavgift" som en fullastet Toyota Hilux?

 

Skal man ha redusert avgift for biler som bruker dekk med lav rullemotstand? Eller økt avgift for de med høy? Hva med de som har feil trykk på dekkene? Må vel lese av sensoren for dekktrykk?

 

Sensor for kjøremønsteranalyse må man ikke glemme. Aggressiv kjøring med mye stopp/start og raske akselerasjoner og deselerasjon? Eller jevn kjøring i 80?

 

Skal tilhengere ha eget sensorsett også? Med akseltrykksensor, osv.?

 

Kjenner jeg er skeptisk...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her er det store fallgruver. Hvis dette gjøres slik at folk/biler blir sporet, altså at tid og posisjon blir sendt ut av bilen for behandling så er det et personvernproblem. Men holder man tunga rett i munnen ser man at det er unødvendig for å kunne beregne en rettferdig veibruksavgift. GPS-loggeren må selv vite avgiftsklassen for den sonen (geografisk og tid) som man befinner seg i og antall km eller tid man kjører i disse. Alt som må overføres til de som skal utstede regninger er altså mengden tid og km bilen har kjørt i de ulike avgiftsklassene. For eksempel en månedlig oversending av en tabell med total tid og km i de ulike avgiftsklassene. Posisjon og klokkeslett/dato er unødvendig info.
 

Argumentet er at om du fyller en liter bensin i Finnmark, går store deler av avgiftene til kostnader knyttet til trafikkutfordringer rundt for eksempel Oslo.

Det er ikke et argument, det er en dustete feilslutning. For det første betaler bilistene i Oslo mye mer i sum enn de i Finnmark på grunn av antallet betalende bilister. For det andre så har Oslo "stordriftsfordeler" av at befolkningen bor tett. Det vil si lite veinett per innbygger. I Finnmark er det mye mer vei per innbygger. Oslofolk "sponser" altså det store veinettet i Finnmark. Om jeg ikke husker feil er faktoren ca 5. Regnet per innbygger får altså Finnmarkingene fem ganger mer midler til vei enn Oslofolket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Drivstoffforbruk er mer direkte proporsjonalt med forurensning og veislitasje enn noe system man kan lage basert på kilometer. Tomgangskjøring, spinning, og å stå i kø med motoren i gang vil bli billigere med et km-basert system, er det ønskelig? Det at finnmarkinger nå betaler for de større utfordringene med Oslo-trafikken kan enkelt løses med å differensiere avgiften på region eller fylke. Drivstoffavgift er dessuten veldig billig å inndrive i motsetning til en GPS-basert avgift som krever dyre endringer på alle biler og en dyr infrastruktur for å beregne avgiften for hver bil.

 

Jeg mener at man må gå motsatt vei og erstatte alle bommer som er for veifinansiering (i motsetning til køprising) over til drivstoffavgiftene for å senke de totale kostnadene med samme inntektsnivå for staten. Men jeg ser jo at den egentlige grunnen nok er for å skape flere godt betalte styrehonorar for politikernes kompiser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er jo genialt, mulighetene er enorme. Da kan de f.eks. fjerne alle fotobokser, det er bare å sammenligne farten med fartsgrensa på enhver strekning. Fartsbøtene kan skrives ut helt automatisk og trekkes rett fra kontoen. Her er det mulighet for nye milliardinntekter for staten.

 

Ja du kan være så ironisk som du bare vil, men problemet er at du fikk en hel drøss med avgiftskåte byråkrater til å sikle noe voldsomt, for dette er deres våte drøm...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med MrEspen som tror dette egentlig er for å kunne avgiftsbelegge elektriske biler.

Selvsagt sliter elektriske biler like mye asfalten som fossile biler, men hvordan finne ut kjørte km når bilene lades hjemme?

Jo, bruk av GPS.

Hvorfor nevnes ikke denne type skjulte argumenter i artikkelen?

Bortsett fra problemet med elektriske biler er drivstoff forbruket knyttet opp mot kjørte km, og dagens avgift er en rettferdig måte å betale asfaltslitasje på.

Etter hvert som bilparken blir elektrisk må vi nok regne med høyere avgifter på strøm, men da dreier det seg om 10-øringer og strømmen er billig i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser flere her (Håvar Bettum, MrEspen, Bjørn Nordbotn og Per Østensen) reagerer veldig kjapt med personvern, men har dere lest mer enn overskriften? Personvernskepsisen mister fort ben å stå på om dere leser artikkelen.

 

Ano_Nym: Jeg ser ikke helt hvordan det skal bli lettere å jukse med GPS-basert distansemål enn med omdreiningsbasert distansemål. Kjører man for eksempel gjennom en tunell eller blokkerer GPS-signalene når man skal kjøre langt, så beregnes jo enkelt avstanden ut fra innebygde kart og posisjon før og etter blokkeringen. Vil man være ennå sikrere kan analyse av motorvibrasjoner legges inn som en redundant målemetode. En liten G-sensor og programsnutt for frekvensanalyse og kalibrering av frekvensanalysen opp mot GPS når begge deler er i drift, er ikke akkurat uoverkommelig hverken teknisk eller økonomisk.

 

Crvena og Bjørn: Elbiler siter også på veiene. Jeg ser ikke noe urettferdig i at de ikke lengre kan snylte på spleiselaget.

 

MrEspen: Enig i at CO2-avgiften gjerne må øke kraftig (og selvsagt ikke diskriminere på bakgrunn av utslippskilde. Bil, båt, fly, sigaretter etc).

 

Håvar: Enig i at veibruksavgift og årsavgift bør slåes sammen.

Lenke til kommentar

Nei, jg har ikke lyst på dette.

 

Dernest så er det idiotisk bruk av tid og penger da elbil kommer til å dominere om ti år. Jeg lurer mer på når miljøfanatikerne vil få hodet ut av ræva og forstå at bilen om få år blir det mest miljøvennlige og effektive transportmiddelet av dem alle. Er jo lov å håpe at miljøfreakene slutter å hate individuel frihet og høy livskvalitet.

 

Her er det ikke så mye spørsmål om miljø, men å betale for bruk av veiene. Og foreløpig betaler jo el-bilene overhode for å bruke veiene. Og de sliter jo like mye på dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...