Gå til innhold

Øl brygging, hjelp til valg av kapselpåsetter.

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å henge meg på denne trenden med å brygge øl. Jeg har gjort en del research, men sitter litt fast nå som jeg skal velge kapselpåsetter. Lommeboka er ikke full og hvis jeg kan få utstyr til billigst mulig penge, så gjør jeg det.

Derfor lurte jeg på om det var noen her som hadde peiling på kapselåsettere? Jeg skal tappe på 0,33l flasker med 26mm tut. Vil den her fungere da, eller må jeg ty til et sånt tårn?469.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker at det kan være vanskelig å få den tett med den der...? Lett å slå korkene skjevt på flaska etc.

Den @SlikGårNoDagan linker til kan sikkert fungere, men vær obs på at noen av disse modellene som klemmer rundt halsen på flaska sliter litt med å få tak på "bjørnunger" da de har en litt tykk og ujevn hals.

Personlig ville jeg kjøpt en bordmodell først som sist, du får helt fine modeller til ~400kr

Lenke til kommentar

Har ikkje prøvd den typen som du viser på bildet, men har prøvd håndkorkerklemme med varierande resultat.

Dersom du er nøye og klemmer frå fleire vinklar så kan du få tette korker med ei håndkorkerklemme som SlikGårNoDagan linker til. 

Men eg vil også anbefale eit korketårn som f.eks. dette: http://bryggeland.no/produkt/kapselpasetter-forsterket-bordmodell-26mm/

Er denne eg brukar sjølv, og korkene blir alltid tette (med mindre du plasserer korka veldig skeivt på flaska sjølvsagt).

Men for å være heilt ærlig så vil eg anbefale at du kjøper deg nokre flasker med patentkork. For eksempel denne fra samme side: http://bryggeland.no/produkt/olflaske-05-l-med-flipptopppatentkork/

Slike flasker koster typisk 10-20 kroner per stykk, men den store fordelen er at du kan korke dei utan anna utstyr så mange gongar du vil, og det blir alltid skikkelig tett. Dersom du ikkje vil kjøpe tomme flasker med patentkork så kan du sjølvsagt også kjøpe øl som kjem på slike patenkorker og bruke oppigjen flaskene.

Sjølv bruker eg nesten berre patenkorker når eg flasker mitt øl. No skal det seiast at det ikkje er så mykje øl som eg flasker opp, då det meste blir karbonisert på Corneliusfat og tappa rett frå fatet. Men når eg skal ta med meg litt øl ein plass, så bruker eg nesten alltid berre flasker med patentkork fordi det er så enkelt å korke, og enda enklare å åpne flaska igjen når innholdet skal drikkast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...