cyberpark Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 (endret) Ønsker gjerne noen innspill og tips til denne build, da det er mange år siden jeg var oppdatert på hardware fronten. Tanken er å spille noen nye spilltitler fremover samt litt Photoshop og enkel videoredigering. Samtidig som PC'en er liten og kan gjemmes bort på gjemmekontoret . På sikt tenker jeg også oppgradere skjermkort til NVIDIA GFX 10xx. PC'en skal aldri overklokkes og jeg har som vane å kjøpe ny PC istedenfor å oppgradere her og der. Alternativ 1: http://www.prisjakt.no/list.php?l=301694 Kabinett: Corsair Obsidian 250D Hovedkort: ASUS Z170i PRO GAMING PSU: Corsair RM650X 650W CPU: Intel Core i5-6600K Skylake, Quad Core 3.5GHz, 6MB, Socket-LGA1151 Kjøling: Cooler Master Nepton 240M Minne: Crucial Ballistix Tactical DDR4 2x8GB Skjermkort: ZOTAC GeForce GTX 750Ti 2GB PhysX CUDA (har fra før, oppgraderes senere) Harddisk: Samsung 850 Pro Series 512GB SSD (har fra før)PRIS Ca. 8.000,- Alternativ 2: http://www.prisjakt.no/list.php?l=301765 Kabinett: SHUTTLE SZ170R8 Hovedkort: Inkludert (Z170) PSU: Inkludert (550W) CPU: Intel Core i5-6600K Skylake, Quad Core 3.5GHz, 6MB, Socket-LGA1151 Kjøling: Inkludert Minne: HyperX Fury DDR4 2133MHz 16GB (2 x 8) Skjermkort: ZOTAC GeForce GTX 750Ti 2GB PhysX CUDA (har fra før, oppgraderes senere) Harddisk: Samsung 850 Pro Series 512GB SSD (har fra før) PRIS Ca. 6.500,- Spørsmål: Er noen av komponentene som er "overkill"?. Spesielt hovedkort er det vanskelig for meg å skille mellom 'candy-features' og 'must-have' Bør jeg investere i en ny kjøler enn stock for dette kabinettet? På forhånd takk for alle innspill og svar Endret 7. september 2016 av cyberpark Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 Jeg har en tilnærmet identisk PC, med samme kabinett, CPU, og hovedkort, og vil ikke si at noe av det er overkill. Jeg valgte et 1070 FE, for å få den beste blower-style kjøleren på markedet, som kan være lurt i et kabinett med lite luftflyt (som det ofte er i Mini-ITX-kabinetter). Kabinettet i seg selv trenger ikke mer kjøling. Det har en 200mm vifte i front, og PSU, skjermkort, og CPU-kjøleren kommer til å skape nok luftflyt. Det jeg ville sjekket, var om CPU-kjøleren du har valgt, passer i kabinettet. Det er ikke mer plass enn absolutt nødvendig for radiator i Corsair 250D. Jeg valgte en Corsair H100i v2. Denne skal passe i følge både Corsair, og build guides jeg hadde sett på forhånd. Likevel var det så trangt, at det var umulig å installere radiatoren med viftene inn mot kabinettet. Så lite plass er det. Det gikk såvidt når jeg installerte viftene ytterst, men selv da står radiatoren i spenn mot hovedkortet. Med andre ord, er kjøleren du har valgt én millimeter tykkere enn H100i v2, vil det ikke være plass til den. 1 Lenke til kommentar
cyberpark Skrevet 7. september 2016 Forfatter Del Skrevet 7. september 2016 Jeg har en tilnærmet identisk PC, med samme kabinett, CPU, og hovedkort, og vil ikke si at noe av det er overkill. Jeg valgte et 1070 FE, for å få den beste blower-style kjøleren på markedet, som kan være lurt i et kabinett med lite luftflyt (som det ofte er i Mini-ITX-kabinetter). Kabinettet i seg selv trenger ikke mer kjøling. Det har en 200mm vifte i front, og PSU, skjermkort, og CPU-kjøleren kommer til å skape nok luftflyt. Det jeg ville sjekket, var om CPU-kjøleren du har valgt, passer i kabinettet. Det er ikke mer plass enn absolutt nødvendig for radiator i Corsair 250D. Jeg valgte en Corsair H100i v2. Denne skal passe i følge både Corsair, og build guides jeg hadde sett på forhånd. Likevel var det så trangt, at det var umulig å installere radiatoren med viftene inn mot kabinettet. Så lite plass er det. Det gikk såvidt når jeg installerte viftene ytterst, men selv da står radiatoren i spenn mot hovedkortet. Med andre ord, er kjøleren du har valgt én millimeter tykkere enn H100i v2, vil det ikke være plass til den. Takk for svar Reeve. Ser ut som det skal fungere fint med Cooler Master 240M. Valgte CM 240M over H100i v2 fordi den genererer mindre støy. Visstnok skal H100i v2 være bedre på systemer som overklokkes, noe ikke mitt vil være. Hvordan skjermkort har du i ditt system? Og er det noe du skulle forandret på? Greit å ha vinkelsag og Dremel, sånn i tilfelle Lenke til kommentar
cyberpark Skrevet 7. september 2016 Forfatter Del Skrevet 7. september 2016 Har oppdatert med et alterntiv 2, som er en Shuttle Barebone. Prismessig bedre, men begrensinger med å velge komponenter selv. På en annen side er jeg usikker på om det har så mye å si. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå