Gå til innhold

Slutte jobb under prøveperiode

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet noe om, for å slutte ens job under prøveperioden?

De som jobber der er hyggelige mennesker, og jeg ønsker å ha tid til å finne en erstatning for meg.  Men det fungerer bare ikke for meg der, og jeg trives ikke. Men jeg er akkurat nå i min "prøveperiode". I denne 6-måneders prøvetid, kan både arbeidstaker og arbeidsgiver med 2 ukers varsel oppsige kontrakten. Men jeg liker ikke å gi dem noe lengre enn 2 uker, for å finne en erstatning for mig.

Vil det være mulig for meg å meddelde dem at jeg sluttet, om for eksempel 3 måneder? Eller de kan med 2 ukers varsel, så bare gi meg sparken hvis de allerede finne en ny neste uke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I prøvetid kan du seie opp med 14 dagers varsel, i den perioda har du plikt til å jobbe, og arbeidsgiver har plikt til å betale lønn.

Dersom arbeidsgiver finner ein ny arbeidstakar etter ei veke så kan arbeidsgiver frita deg frå din arbeidsplikt, men du har likevel rett på lønn for den siste veka sjølv om du ikkje jobber.

Lenke til kommentar

Om du vil si opp om 3 måneder, hvorfor ikke si opp 2 uker før det?

Ønsker å gi dem tid til å finne en erstatning for meg, Og blir nødt til å flytte når jeg slutter å arbejde ( i am using google translate right now, I am not Norwegian and only write and understand it somewhat decently, i need to move home as I can't afford to keep living abroad here without pay). 

Men hvis dette ikke er mulig, så må jeg si opp med 2 ukers varsel.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke ønsker å jobbe der hvorfor vil du jobbe der?

Når man havner i en slik trist situasjon ville jeg tro man kom best ut av det hvis man er ærlig og avslutter på en ordnet måte. 

Helt enig. Dette er også hva jeg vil prøve å gjøre. Men jeg tror ikke å avslutte det med to ukers varsel er å aflutte det på en ordnet måte, siden de ikke kan finne en erstatning på den tiden

.

Endret av Sharrock
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...