After8 Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Som tittelen sier så er jeg altså på jakt etter farse. Jeg flyttet fra Jæren (Der farse anses som en delikatesse) for to uker siden, og jeg savner farsen allerede. Er det i det hele tatt mulig å få tak i farse på østlandet, og i så fall hvor? Det gjør ingenting om jeg må reise en time med tog, så lenge jeg får min farse. Jeg tenker altså på farse man får kjøpt i ferskvaredisken. Håper virkelig noen her kan hjelpe meg! Fristet sinnsykt med farse akkurat nå Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 (endret) Som tittelen sier så er jeg altså på jakt etter farse. Jeg flyttet fra Jæren (Der farse anses som en delikatesse) for to uker siden, og jeg savner farsen allerede. Er det i det hele tatt mulig å få tak i farse på østlandet, og i så fall hvor? Det gjør ingenting om jeg må reise en time med tog, så lenge jeg får min farse. Jeg tenker altså på farse man får kjøpt i ferskvaredisken. Håper virkelig noen her kan hjelpe meg! Fristet sinnsykt med farse akkurat nå Har du prøvd Meny? Viss du ikke finner det på din lokale Meny, kan jeg sjekke Meny der jeg bor som er ganske nøyaktig 1 time med tog fra Oslo S, og 3 minutter gangavstand fra togstasjonen til butikken. Endret 6. september 2016 av Malmern Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Hva med å lage det selv? 1 Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 (endret) Hva med å lage det selv? Det går jo også ann, er tross alt veldig enkelt viss man har en foodprocessor: http://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/kjottfarse/ Endret 6. september 2016 av Malmern Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Ja, syns du skal prøve det. Da vet du også nøyaktig hva som er oppi, win win! Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 http://www.strom-larsen.no/ https://www.google.no/maps/place/Str%C3%B8m-Larsen+AS/@59.9351478,10.7653175,15z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0xbc64dd3172b74a39!8m2!3d59.9351478!4d10.7653175 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 Det hadde hjulpet om du sa hva slags farse du er ute etter. I de fleste butikker med ferskvare så har de medisterfarse. Lenke til kommentar
After8 Skrevet 8. september 2016 Forfatter Del Skrevet 8. september 2016 (endret) Tusen takk for alle gode svar! Har du prøvd Meny? Viss du ikke finner det på din lokale Meny,kan jeg sjekke Meny der jeg bor som er ganske nøyaktig 1 time med tog fra Oslo S,og 3 minutter gangavstand fra togstasjonen til butikken. Skal sjekke den lokale Meny! Får bare håpe den har ferskvaredisk. Hadde satt stor pris på om du ville ha tatt en titt i din lokale Meny! Hva med å lage det selv? Det går jo også ann,er tross alt veldig enkelt viss man har en foodprocessor:http://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/kjottfarse/ Har ikke foodprocessor, og har ikke råd til en heller http://www.strom-larsen.no/ https://www.google.no/maps/place/Str%C3%B8m-Larsen+AS/@59.9351478,10.7653175,15z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0xbc64dd3172b74a39!8m2!3d59.9351478!4d10.7653175 Tusen takk! Var litt langt unna jernbanen, men skal absolutt ta en titt der en gang Det hadde hjulpet om du sa hva slags farse du er ute etter.I de fleste butikker med ferskvare så har de medisterfarse. Vi kaller det rett og slett bare farse. Søkte opp medisterfarse, men det ligner ikke i det hele tatt. Her har du et illustrasjonsbilde: Her har du en reportasje om denne fantastiske matretten: http://jbl.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=31741 Har du prøvd Meny? Viss du ikke finner det på din lokale Meny,kan jeg sjekke Meny der jeg bor som er ganske nøyaktig 1 time med tog fra Oslo S,og 3 minutter gangavstand fra togstasjonen til butikken. Endret 8. september 2016 av After8 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Det heter lunsjkaker på Østlandet. Omtrent alle butikker med ferskvaredisk har det. Lenke til kommentar
After8 Skrevet 8. september 2016 Forfatter Del Skrevet 8. september 2016 (endret) Det heter lunsjkaker på Østlandet. Omtrent alle butikker med ferskvaredisk har det. Takk for svar! Er du helt sikker på dette? Måtte søke det opp på Google, og det ligner jo litt, men fortsatt ikke helt. De på bildet ovenfor inneholder grønnsaker, men du kan fint kjøpe farse uten grønnsaker, og med ekstra bacon. Farse inneholder masse fett, og er saftige og gode. Farse er også veldig store, så du må ofte få dem delt i to for å klare å tygge over. Er det ingen andre på diskusjon.no fra Jæren som har flyttet til Østlandet? Oppdatering 19:47: Tok toget til nærmeste Meny. De hadde ferskvaredisk, men ingen farse. De hadde noen andre "kjøttkaker" som lignet på lunsjkaker, men de var veldig små i forhold. Fant en annen butikk jeg ikke husker navnet på, og der sto det klart og tydelig "lunsjkaker", men disse var også veldig små En "Jærfarse" er på størrelse med en knyttneve sånn ca. Endret 8. september 2016 av After8 Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Det heter lunsjkaker her ja, det er formet litt mer som en kjøttkake hvorpå den fra vestlandet så litt mer ut som en bolle. De uten grønnsaker har jeg sett gå under navnet baconburger. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Farse er jo en rimelig stor betegnelse, det er jo også enkelt å lage med håndmakt trenger ikke noen foodprocessor. Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Ta trikk 12 fra oslo s til torshov. Den stopper i krysset ved kjøttbutikken jeg linket til. Er ikke bare tog som går på skinner.. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Lunsjkaker smaker som en mer krydret karbonade med grønsaker i synes jeg. Utformingen på de varierer jo på ut i fra hvor en kjøper de. Meny sine ser jo ut som små karbonader. På Coop Mega og Spar er de mye større, og mer kryddersmak i. Er egentlig bare å sjekke butikker som har ferskvare å se om de har det du er ute etter. Farse forbinder jeg i grunn med kjøttkaker og hjemmelagde karbonader. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Farse forbinder jeg i grunn med kjøttkaker og hjemmelagde karbonader. Ja, definisjonen på farse som du finner i leksikon og og ordbøker er hakket eller malt kjøtt eller fisk, spedd med mel, melk, egg og krydder Altså det du bruker når du lager kjøttkaker og fiskekaker. Det blir som ordet grøt - det brukes om en rekke retter, kalde og varme, ikke utelukkende rømmegrøt. Lenke til kommentar
After8 Skrevet 11. september 2016 Forfatter Del Skrevet 11. september 2016 Det heter lunsjkaker her ja, det er formet litt mer som en kjøttkake hvorpå den fra vestlandet så litt mer ut som en bolle. De uten grønnsaker har jeg sett gå under navnet baconburger. Takk for svar! Da får jeg ta en titt etter de som kalles for baconburger. Farse med grønnsaker er ikke noe for meg. Ta trikk 12 fra oslo s til torshov. Den stopper i krysset ved kjøttbutikken jeg linket til. Er ikke bare tog som går på skinner.. Takker for svar! Det har seg slik at jeg flyttet til østlandet for å studere. Jeg får kjøre tog gratis, så derfor vil jeg helst utnytte meg av dette tilbudet så godt jeg kan. Har ikke mulighet til å ta trikk gratis. Har ikke satt meg inn i priser, men regner med at det ikke er så ufattelig dyrt. Får ta en tur dit bort neste uke en gang Lunsjkaker smaker som en mer krydret karbonade med grønsaker i synes jeg. Utformingen på de varierer jo på ut i fra hvor en kjøper de. Meny sine ser jo ut som små karbonader. På Coop Mega og Spar er de mye større, og mer kryddersmak i. Er egentlig bare å sjekke butikker som har ferskvare å se om de har det du er ute etter. Farse forbinder jeg i grunn med kjøttkaker og hjemmelagde karbonader. Takk for tipset! Får ta en titt på nærmeste Coop Mega og Spar. Lenke til kommentar
After8 Skrevet 14. september 2016 Forfatter Del Skrevet 14. september 2016 Oppdatering: Tok toget til Coop Mega på Skøyen i dag, ettersom den ligger veldig nærme jernbanen. De hadde lunsjkaker, og jeg tror sannelig de hadde baconburger også. De var alt for små i forhold til de på Jæren. Jeg spurte personen i ferskvaredisken om det var mulig å få brød til (Hamburgerbrød. Noe som er en selvfølge på Jæren. Der trenger du ikke å spørre etter det engang), og han sa at de ikke hadde hamburgerbrød. Da takket jeg nei. Har tenkt å ta en tur til Strøm-Larsen senere i uka. Forhåpentligvis har de skikkelig farse Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Skikkelig farse. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 De hadde ikke hamburgerbrød? Lenke til kommentar
After8 Skrevet 17. september 2016 Forfatter Del Skrevet 17. september 2016 De hadde ikke hamburgerbrød? Ikke der jeg var den dagen. Skal ut på ny jakt etter farse i dag. Fant ut at jeg var akkurat litt for sein til Strøm-Larsen, som stenger 16:00. Er det andre butikker enn Coop Mega og Meny som har ferskvaredisk som jeg ikke vet om? Har alle menyer ferskvaredisk? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå