Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Luft i bremsene og symptomer på defekt EGR ventil


Torolf

Anbefalte innlegg

Hei!

 

For noen uker siden kjørte jeg bilen min og plutselig når jeg kjørte i en rundkjøring røk hjulnavet og bremsene sluttet og funke. Jeg tok da av gamle hjulnavet og tok 2-3 uker før jeg fikk skaffet nytt. Nå har jeg kjørt bilen i 2-3 uker etter skift av hjulnav og bremsene har alltid vært ujevne altså jeg må presse hardere enn før for at bilen skal bremse og idag fikk jeg motorstopp og da ble bremsene så harde at de ikke kunnes bli trukket inn så jeg fikk ikke bremset. Kan dette være pga. luft i bremsesystemet og at jeg må få fjernet den lufta? Er det farlig og kjøre med luft i bremsene? eller kan det være noe helt annet som gjør dette.

 

En ting til! 

Helt siden jeg kjøpte bilen har den vært nokså tung og kjøre hardt og gire, lav akselerasjon osv. Den har og ofte starter og rukke når jeg kjører eller humpe eller hva jeg skal kalle det. På en måte samme greia samme humpinga du får når du tar clutchen ut for fort bare at nå rører jeg ikke clutchen en gang og humpinga skjer masse etter en annen. De siste ukene hver gang dette har skjedd har bilen fått motorstopp hver gang jeg går i lav fart etter og opplevd denne humpinga/rykkingen. Av og til starter den med en gang og av og til tar det noen minutter. Men etter den da har fått motorstopp så er bilen mye bedre og kjøre, den får god akselerasjon og det er mye bede og gire men etter en stund er den tungere og kjøre igjen.... Så kommer rykkingen og den stopper og dette skjer gang på gang når jeg kjører.

 

var på tur hos verksted og fikk tatt diagnose av bilen og den sa at det trengets og bytte EGR ventil... Men de hadde desverre ikke tid til og si noe mer :( Noen som kan si meg hva en EGR ventil er og hva symptomene er for at den må byttes. Han sa noe om at det var n feil slik at den holdt seg åpen hele tiden og lukket seg ikke... Jeg vet ikke og er dette dyrt og fikse?

 

Håper på bra svar her

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du luft i systemet vil bremsepedalen bli veldig løs og må pumpes flere ganger for å få skikkelig bremseeffekt. Kan hende du har calipere som henger fast. Evt. stemplene i caliperne som sitter fast. Ikke uvanlig problem i salte Norge.

 

Edit: Dog pleier bremsene å henge seg opp og bli glovarme hvis dette skjer,

 

EGR-ventil er en ventil som sender eksos tilbake inn i motoren. Er det noe galt med den vil jeg tro det kan føre til ujevn gange og effekttap.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Alt fra 600,- pér stykk til mange tusen. Kommer an på merke og modell. Men man må først forsikre seg om at det er de som er problemet. Å lufte bremsene er ingen dum idé. Da ser man om bremsevæska kommer fram til caliperne. Det neste man gjør er å sjekke om gliderne og/eller stemplene beveger seg fritt.

 

Det kan også være feil med hovedsylinderen (ved bremsepedalen) eller ABS/DSC-enheten men det har jeg aldri vært borti så der tør jeg ikke uttale meg noe særlig.

Lenke til kommentar

Alt fra 600,- pér stykk til mange tusen. Kommer an på merke og modell. Men man må først forsikre seg om at det er de som er problemet. Å lufte bremsene er ingen dum idé. Da ser man om bremsevæska kommer fram til caliperne. Det neste man gjør er å sjekke om gliderne og/eller stemplene beveger seg fritt.

 

Det kan også være feil med hovedsylinderen (ved bremsepedalen) eller ABS/DSC-enheten men det har jeg aldri vært borti så der tør jeg ikke uttale meg noe særlig.

Takk for svar! Skal la ett verksted ta en titt på bilen neste uke så da får jeg se om det kommer noe fornuftig ut av det! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...