Gå til innhold

Hvordan skal jeg koble dette sammen?


Anbefalte innlegg

Et lite prosjekt på gang her som jeg trenger hjelp til.

 

Har gått igjennom rotet mitt for å se hva jeg har liggende som kan brukes.

 

Fant da en Molex PSU i boden som jeg tenker kan brukes.  Kobler den opp mot en viftekontroll via molex kontakt, så 3-pin videre til viften. Ved å demontere viftekontrollen litt sitter jeg igjen med kun bryteren og det lille kortet med kontakter på.

 

Jeg har også en strømbryter liggende fra et tidligere prosjekt som jeg håper å koble inn et sted også, bare usikker på hvordan det hele skal kobles sammen.

 

Så det jeg ønsker.

 

Strømforsyning med molexutgang skal kobles til viftekontroll, 12V vifte og strømbryter. Strømbryteren vil jeg ha koblet slik at når viften går, så lyser bryteren.

 

Har det noe å si hvor tingene kobles inn her? Hvilke pin på strømbryteren skal brukes til hva?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke du kan bruke den bryteren. Dette er en NO eller NC bryter, altså normally open eller normally closed. Disse brukes f.eks til å starte en PC (da som NO) bare for å slutte kretsen mellom + og - på "power switch" på hovedkortet slik at PC starter.

 

Bruker du denne bryteren må du enten holde den inne hele tiden for å ha den påslått, eller holde den inne hele tiden for å ha den avslått. Det er mulig du kan laske deg rundt dette på noe vis, men slik jeg ser det er det bedre å kjøpe en ny bryter, type on/off (latching switch).

Rocker-switch-spst.png

 

Jeg ville koblet bryteren inn mellom PSU og viftekontroller. Forsåvidt det samme hvor du kobler den inn, enten på 12V eller på jord, men vanlig er vel å bryte jord.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Enhver SPST bryter som er specca for spenninga og strømmen du gir vil fungere. 

 

En SPST med 3 terminaler kalles en rocker switch. Terminal 1 er 12V inn, terminal 2 er 12V ut og terminal 3 er jord.

 

SPST med 2 eller 3 terminaler vil begge fungere for din del. Du trenger vel ikke jorde bryteren her, så er med 2 terminaler for enkel INN og UT er nok.

 

Edit:

Er det lys i bryteren så er det 3 terminaler.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hei. Jeg trur det går helt fint å bruke komponentene du har. Bryteren er av type "Latching og NO". Altså låses den når du trykker inn knappen og da legger den også inn forbindelse mellom C og NO. I tillegg har den - og + inngang for mating av intern 12V pære. Jeg foreslår at du kobler deg inn på 12V forbindelsen i mellom strømforsyning og regulator med både bryter og pære. Se skjema.

post-158640-0-72301000-1473162796_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen. Bare få kjøpt en passende boks så er jeg nok tilbake med ett spørsmål eller to ekstra.

 

Så når jeg da kutter i molexkontakten, så skal 12v inn på bryter punkt C. Derfra skal jeg lage en kobling melllom C og + på bryteren? 

 

Grdound inn på - på viftekontrollen og - på bryteren? Siste punktet på bryteren, har du tegnet opp + videre til viftekontrollen der? Vil dette gjør at lys går av/på i takt med bryteren, eller vil det da være konstant på?

 

5v kan jeg bare ignorere?

 

 

Four_Pin_Molex_Connector01.png

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Ja nesten. Se på skjamaet en gang til. + til lampa i bryteren må du koble inn mot NO kontakten dersom du vil at det skal lyse kun når du har aktivert bryteren. Om du kobler den inn mot C så vil den lyse konstant.

 

Før du kobler inn bryter å lys så kan du vel teste power, regulator og vifte. Trur det vil være tilstrekkelig å bryte 12V lederen for å få viften til å stoppe. Men det finner du fort ut, bare la viften stå å gå når du kutter den gule lederen.

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har ikke kommet noe lengre her, og fikk plutselig bruk for viftekontrollen i et kabinett her.

 

Så da lurer jeg på om denne vil kunne brukes for å regulere hastigheten? 

 

Dropper også å bruke strømforsyningen jeg har, og bruker heller et adapter til en gammel dekoder jeg har liggende å slenge. 12V og 1,5A ut på den så skal vel kunne brukes den da?

Lenke til kommentar

Justering av viften går fint, problemet er bryteren. For at den skal gi strøm til viften må jeg holde inne knappen. Mulig jeg har koble noe feil, eller så er ikke bryteren beregnet for av/på slik jeg ønsker.

 

Har fått en annen bryter i posten. Ikke helt den typen jeg ønsker, men den virker nå som jeg tenkte :)

Endret av ProphetSe7en
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...