Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hei, flytta inn i studentbolig nå sist Torsdag (1/09-16) og la merke til allerede andre dagen at det var en burgunderrød bille over stuen, tenkte ikke noe mer på det fordi jeg har veranda. Så i dag, etter vi hadde flyttet inn den helt nye senga våres (som er greit dyr) så krydde det av veggedyr på morgenkåpen min som jeg hadde lagt i hjørnet på soverommet. Over sengen, i sprekkene, så er det veggedyr over alt og de er store. Jeg tror de har sugd blod og kost seg masse i natt. 

Hva er mine rettigheter som leietaker? Jeg må jo fryse ned absolutt alt av klær, sofaen min og senga mi. Ikke har jeg et sted å bo og jeg studerer! Jeg mister jo masse forelsninger, pensum og jeg har jo ikke et sted å sove med samboeren min. 

Er det noen som kan noe om dette med skadedyr og hva som er på utleiers plikt? Når vi flyttet inn så stinket det mat-os i hele leiligheten - Leiligheten var gjennomsyret og luktet thai-kjøkkken - og det var ikke ordentlig vasket her. Det utleier har poengtert i reglementet sitt er at de leier inn vaskefirma på leietakers regning (altså hun som bodde her tidligere..) om det ikke er vasket bra nok. 

Føler meg skikkelig uvel og har eksamen om under en måned. 

Hva er rettighetene mine? 

- Vi må fryse ned alt av møbler i to dager på under 20 minus 

- Skadedyr kontrollen sa dette må ordnes omgående når jeg ringte de og sendte bilder 

- Det er helseskadelig 

- Hotellet som student boligen også driver har fått klager på veggedyr

Man kan ikke bo sånn som det her!

Anonymous poster hash: 5583c...36d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar bare at du leier på Anker(siden det er hotell også). Er vel SiO som administrerer dette her, så gå inn på nettsidene deres->min side og klag.

Boligen som tildeles leietaker skal være i vanlig god stand, rengjort, med hele ruter og brukelige låser med nøkler/adgangskort til alle utvendige dører. Reklamasjon om eventuelle mangler må fremsettes innen rimelig tid etter at leietaker oppdaget eller burde oppdaget mangelen. Ellers taper leietaker sin rett til å gjøre mangelen gjeldende. Reklamasjonen meldes inn via Min side og må nevne hva som kreves rettet. Ved feil/mangler kan leietaker kreve retting, prisavslag og/eller erstatning jf husleielovens kap. 2. Erstatning for indirekte tap kan ikke kreves. Ved vesentlig mislighold kan leietaker heveavtalen.

dette står det i kontrakten din hvis det er SiO som administerer dette. Vil tro at du har krav på redusert leie, eller erstatning for andre bokostnader, men det må nesten noen med litt mer juridisk ekspertise fastlå. Men første steg bør i alle fall være å kontakte SiO asap. 

Forøvrig kjenner jeg flere som har bodd på anker. Get the fuck out right now. 

Endret av Hansoen
Lenke til kommentar

Jeg antar bare at du leier på Aker(siden det er hotell også). Er vel SiO som administrerer dette her, så gå inn på nettsidene deres->min side og klag.

Boligen som tildeles leietaker skal være i vanlig god stand, rengjort, med hele ruter og brukelige låser med nøkler/adgangskort til alle utvendige dører. Reklamasjon om eventuelle mangler må fremsettes innen rimelig tid etter at leietaker oppdaget eller burde oppdaget mangelen. Ellers taper leietaker sin rett til å gjøre mangelen gjeldende. Reklamasjonen meldes inn via Min side og må nevne hva som kreves rettet. Ved feil/mangler kan leietaker kreve retting, prisavslag og/eller erstatning jf husleielovens kap. 2. Erstatning for indirekte tap kan ikke kreves. Ved vesentlig mislighold kan leietaker heveavtalen.

dette står det i kontrakten din hvis det er SiO som administerer dette. Vil tro at du har krav på redusert leie, eller erstatning for andre bokostnader, men det må nesten noen med litt mer juridisk ekspertise fastlå. Men første steg bør i alle fall være å kontakte SiO asap. 

Forøvrig kjenner jeg flere som har bodd på aker. Get the fuck out right now. 

Jeg bor på Anker studentbolig, men leieprisene her i Oslo er helt sinnsyke og SiO som jeg har søkt via - de har ikke gitt meg leilighet. Jeg tror det er slik at Anker Studentbolig ikke er en del av SiO og det er det som er tragisk. Hva vil det si angående indirekte tap? Det står mer info også på www.ankerstudentbolig.no

Det er utrolig rolig her, koselige naboer, stort kjøkken og en ellers veldig stor leilighet, så hvis veggedyrene er det eneste problemet og jeg kan få erstatning for det, så vil jeg jo heller det.. 

Lenke til kommentar

Send inn skjema med feil og mangler og ta det derfra. Hva som akkurat innebærer indirekte tap vet ikke jeg, men har leid i snart 8 år, og slike ting som dette er utleier sitt ansvar å rydde opp i. Om du kan få erstatning for ødelagte ting vet jeg ikke, mest sannsynlig kan du det, men de skal uansett betale for skadedyrkontroll etc. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...