Gå til innhold

– Alternativet er ikke å gjøre ingenting

Anbefalte innlegg

Vi lar oss ikke påvirke av terrorister! Ja, sånn rent bortsett fra at vi lar dem styre hele samfunnsutviklingen og kaster personvernet på dynga... :whistle:

Det blir vel gjort gjennom ein del filter. Så kun en liten brøkdel som kommer i søkelyst av myndigheter, som då sjekker nøyere. 99.999% av befolkningen vil ikke bli berørt av det på noe slags måte.

Hva mener du med "bli berørt"? 100% kommer til å bli berørt i og med at stort sett alle tjenester befinner seg utenfor Norge.

Jeg som bruker TOR og bitcoin kommer til å bli berørt ved at min trafikk kommer til å bli angrepet. Norge kommer til å bistå FBI med å deanonymisere TOR-routere som befinner seg i Norge ved å utveksle metadata om trafikkstrømmer med NSA.

Hvem blir ikke berørt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi skal ha strenge lover som sikrer at det ikke misbrukes!

Som hjelper lite dersom det ikke er noen tekniske hinder fra å misbruke det, eller logging og overvåking av hvem som søker igjennom data.

De "strenge lovene" hindrer ikke det som er formålet her - Norge har fått beskjed fra USA om at de er nødt til å utveksle metadata for å f.eks. kunne deanonymisere TOR. NSA holder i markedet for utveksling av trafikkdata, og hvis Norge ikke bidrar med egne data så får de ikke noe fra NSA.

Det er den store trusselen - at etterretningsorganisasjonene i Norge blir stående utenfor supermarkedet til NSA med lua i hånden.

Lenke til kommentar

Trusslene vi står ovenfor? Hva i alle dager.... Trusselen er styret vårt, som bruker terrorisme og kaller det beskyttelse! Vi hadde ti ganger mer terrorisme for 50 år siden, for ikke å snakke om to verdenskriger og "den kalde krigen" som aldri helt tok slutt.

Omfanget rundt det å overvåke all ekstern trafikk vil ikke annet enn koste oss, folket, og ganger absolutt ingen på noen dokumentert måte.

Vi snakker altså her om at norsk etteretning skal kunne hente ut samtalene du har med folk internt i spill basert på at de, iallefall offentlig, tror at det skal kunne hjelpe dem å forhindre terror? Hvor dum kan man være? Det kan virke som det ikke finnes grenser!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg begynner å bli lei av slik fearmongering. Først og fremst fordi verdenen allerede går mot å bli et tryggere sted, mens personvern og privatliv har gått tapt. Terroristene har allerede vunnet ved å råtne fundamentale rettigheter gjennom å skape en frykt som her, tydeligvis, er fullstendig irrasjonell.

Hva ligger forresten i påstanden om at de skal bryte kryptering? Jeg er ganske sikker på at jeg kan bli kriminell i dag og lage en end-to-end kryptert kommunikasjonskanal som er i all praktisk forstand umulig å avlytte uten fysisk tilgang eller glimrende social engineering. 

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

... lagre ALL innholdsdata fra ALL kommunikasjon inn og ut av Norge? ...

Ikke lagre, men retten til å avlese/overvåke. De vil vel lagre hva de selv finner verdt å ta vare på (hvilket i teorien er alt, men det er neppe særlig sannsynlig i praksis)

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jeg kan prøve å gjøre et kjapt overslag. Jeg fant en rapport som fortalte at en tilfeldig novemberdag i 2011 hadde NIX1 ca 25 Gbps i gjennomsnittstrafikk. Jeg vil anslå at NIX1 utgjør ca 1/3 av all utenlandstrafikk om vi regner Svalbard som innenlands. Det vil si 75 Gbps den gangen. Nå 5 år senere har forbruket økt drastisk blant annet på grunn av tjenester som Netflix. Hvis vi anslår at trafikken har doblet seg annenhvert år så er vi oppe i ca 4-500 Gbps nå. Regner vi om lagringsbehovet til døgnbasis så blir det ca 5000 TB og på årsbasis 2 000 000 TB. Det er et grovt anslag for nåværende behov og det vil neppe minke.

De største HDDene man får tak i nå er på 10 TB, veier ca 800g. Ser vi bort fra redundans og alt annet som trengs i et lagringssystem snakker vi om ca 16 tonn harddisker per år, eller ca 30 smekkfulle rack, ~200 kW maskineffekt + 200 kW kjøling. Med en kraftpris på 1 kr/kWh skulle det komme på rett under 2 millioner kr/år. Med en pris på 1 kr/TB skulle innkjøpet av disker komme på ca 20 millioner kr/år (gang med 10 for infrastruktur, redundans etc). Det er altså kun for lagringen og før vi begynner å regne på ressursene det krever å analysere og bruke dataene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Flere burde lese rapporten istedenfor å gjette på hva den inneholder..

Det at krypterte forbindelser (VPN, HTTPS,..) brukes av privatpersoner (end users) i stadig større grad, er nevnt i rapporten. Det er ingen forslag i rapporten om at dette bør bli forbudt i Norge.)

Og folk burde ta lærdom av det faktum at det stadig vekk oppdages svakheter i krypto-app'er og ulike implementasjoner av krypto-algoritmer, så det som i teorien er en sikker end-to-end forbindelse, kan vise seg å ikke være så sikker som man skulle tro, særlig ikke hvis noen med NSA-ressurser skulle fatte interesse for det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Og folk burde ta lærdom av det faktum at det stadig vekk oppdages svakheter i krypto-app'er og ulike implementasjoner av krypto-algoritmer, så det som i teorien er en sikker end-to-end forbindelse, kan vise seg å ikke være så sikker som man skulle tro, særlig ikke hvis noen med NSA-ressurser skulle fatte interesse for det.

God sikkerhet er en aktiv ting, og jeg tviler på at noen i Norge har ressurser til aktivt lete etter svakheter i en kanal med solide krypteringsmetoder, når selv NSA knapt klarer å slå hull i f.eks Secure Shell. Denne omnipotensen er tøv og legger skjul på den faktiske realiteten og effekten som blir utrettet av masseovervåkning.

Poenget ditt tar utgangspunkt i at de kriminelle er amatører, noe som ville gjort denne enorme ressursbruken ubetydelig.

Lenke til kommentar

God sikkerhet er en aktiv ting, og jeg tviler på at noen i Norge har ressurser til aktivt lete etter svakheter i en kanal med solide krypteringsmetoder, når selv NSA knapt klarer å slå hull i f.eks Secure Shell. Denne omnipotensen er tøv og legger skjul på den faktiske realiteten og effekten som blir utrettet av masseovervåkning.

Du trenger ikke bruke ressurser på å lete etter svakheter - andre gjør det for deg, og du kan kjøpe de ressursene som er nødvendige fra firmaer rundt om verden, f.eks. fra NSO Group, slik FBI angivelig gjorde for å "komme inn i" iPhonen til San Bernardino-terroristen.

Poenget ditt tar utgangspunkt i at de kriminelle er amatører, noe som ville gjort denne enorme ressursbruken ubetydelig.

Nei, poenget mitt tar utgangspunkt i at det vi tror er sikre systemer i dag, kan i morgen vise seg å ha utnyttbare svakheter. Den i det siste mye omtalte svakheten i iOS (som ble fikset i v9.3.5) har vært der i flere år, og noen har visst om den i lang tid. Det var bare en tilfeldighet at den ble oppdaget nå. Det krevdes ikke bruk av enorme ressurser for å utnytte svakheten, heller.

Argumenter om at brute force ikke nytter, forutsetter at alle sider av implementasjonen er korrekt. I mange tilfeller har det vist seg at nettopp det ikke er tilfellet, f.eks. ved at pseudo-randomgeneratoren slett ikke genererer pseudo-random tallrekker, men har en "slagside" som gjør brute force-jobben mye enklere.

Lenke til kommentar

Det som er synd med deltagerene i utvalget er at de ikke forstår eller ikke vil forstå at dette i praksis kun er overvåkning av egen befolkning. Og at dette er veldig unyttig for å ta de som ikke vil bli fanget opp av dette. Med dette mener jeg munn til munn komunikasjon, kryptering både digital men også skrevet komunikasjon. Dette vil kanskje stoppe en dum terrorist i ny og ne. Men dette er brudd Mot menneskerettighetene. Udemokratisk overvåkning. Og man hører om politikere som syns NSA sin overvåkning var udemokratisk. Så vi får se om de bryr seg like mye når Det blir deres egen befolkning som blir ofrene for overvåkningen. Jeg håper de vil Bry seg like mye her som når de brydde seg med NSA. @ErnaSolberg.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

"Nå håper jeg vi kan få en debatt der følelsene ikke tar overhånd, sier Lunde til Inside Telecom."

Eh, mener han at det er følelser dersom folk mener seg overvåket?

Historien har vist at dersom man har informasjon så skjer det ofte at

- Styresmaktene misbruker den

- Informasjonen kommer på avveie (hvor mange saker har vi ikke lest om helsevesenet og deres lemfeldige omgang med persondata og helseinformasjon)

- En fremmed makt får tak i informasjonen og bruker det til egen fordel.

- Folk/politi/domstol/andre roper på at dataene skal kunne brukes i de verste kriminaltilfellene som voldtekt og drap, også blir det mer og mer ufarliggjort, inntil det er fritt fram for politi, Nav, skatteetaen, tollere, mm.

Så, er dette så lurt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...