Gå til innhold

Hva skal jeg gå neste år?


alex100

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Først og fremst; Jeg har ikke peiling på navnene på de forskjellige linjene, så forklar gjerne viss dere bruker forkortelser så jeg forstår.

 

Til saken:

Jeg er nå 15, blir 16 neste år. Og dermed må jeg velge hva jeg vil bli, og hvilken linje jeg skal gå på vidergående skole.

Det jeg har tenkt på er to ting:

- Jobbe med data (IT-ansvarlig eller noe sånt).

- Drive med handel og business.

Ønskene er like sterke, og en kombinasjon hadde selfølgelig vert best, men det er vanskelig og velge en linje som oppfyller begge ønskene.

 

Så til spørsmålet:

Kan dere gi meg tips til hvilken linje jeg bør gå?

Hvorfor bør jeg gå for "x"?

Hvordan er det med muligheter for å studere videre etter på?

 

Takk på forhånd.

 

Ps: Hvis dere mangler info, så bare spør.

Endret av alex100
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GK elektro er nok valget ja. Man lærer sinnsykt mye grunnleggende på det ene året. Om elektroniske kretser og om el motorer og installasjon i hus.

Etterpå kan du enten begynne på ikt hvis du vil det, eller du kan begynne på vk1 elektronikk. Der er det mye små kretser og mye data og tele, lyd og bilde og slik.

 

Selv går jeg vk1 elektro og er meget fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Grunnkurs elektro

 

man lærer masse nyttig, ta videre utdanning i forsvaret og tjene masse penger, ingeniør utdanning er heller ikke dumt :)

 

hvis du vil en business mann, kan du gå allmenn eller salg og service

Har tenkt på Elektro. Har en del kompiser som går der. Synes det virker veldig interresant, men jeg vil liksom ikke jobbe som elektriker. Jeg har litt interesse for tingene som er der, men ikke så mye at jeg har lyst å jobbe med det resten av livet.

Når jeg sier "Jobbe med data", da mener jeg bare data liksom.

 

 

 

Hva gjør en egentlig og hva lærer man på salg og service?

Hva må jeg gå hvis jeg sikter meg mot Handelshøyskolen?

Lenke til kommentar
Har tenkt på Elektro. Har en del kompiser som går der. Synes det virker veldig interresant, men jeg vil liksom ikke jobbe som elektriker.

Du kan bli mye annet enn elektriker ved å ta gk elektro for så å gå enten svakstrøm eller sterkstrøm året etter.

 

Automatiker, service elektroniker, heismontør etc (husker ikke alle grenene).

 

Les søkerhåndboka di du... :p

Endret av Dunah
Lenke til kommentar

Jeg kan gi deg et råd, ikke velg ikt-driftsfag. Du lærer ingenting som er av verdi, totalt bortkastet år. Jeg gikk på ikt-driftsfag for ca.2 år siden. Det lille man må kunne kan man lære seg på en uke, lærerplanen er så tynn at vi tilbrakte mesteparten av tiden med den ene hånden på musa og den andre på tastaturet og spilte cs til krampa tok oss :p Hvis du ikke har tenkt til å bli "proff" cs spiller så er ikke ikt-driftsfag noe for deg ;)

Men uansett så er ikke ikt-driftfag noe som du kan velge ennå, så jeg vil anbefale deg å velge en av disse :

 

grunnkurs elektrofag ;hvis du ikke liker matte så styr unna, jeg stinker i matte, men klarte å komme igjennom det for det. Så det er håp for alle, men ville bare advare deg om at kurset består av ca 70% matte ;) )

 

salg og service( leke butikk :p )

 

allmenn ( minus = mye lekser/ mye man må igjennom ifølge kamerater :( pluss= mange muligheter når du er ferdig :thumbup: )

Endret av StrongBad
Lenke til kommentar

 

Automatiker, service elektroniker, heismontør etc (husker ikke alle grenene).

 

Les søkerhåndboka di du... :p

Serviceelektronikker driver og jobber masse med datamaskiner. Hvis du finner den rette jobben hos et firma så drar man ofte ut og setter opp og instalerer og reparerer maskiner osv.. Ikke så mye software ,men endel hardware.

 

Er også endel programering av Digitale kretser osv..

Anbefaler det jeg ;) Jeg går det..

 

 

Elektro er ikke 70% matte.. Langt ifra.. Da har ikke du gått almenn.. Jeg sliter litt (4) i matte og jeg klarte meg fint.. Har selv gått VK1 analogteknikk og der er det endel matte ,men det ligger på omtrent samme nivået som 2mx... Og det skal jo de fleste klare..

 

Selv så går jeg VK2 service elektronikker ,men er på utplassering halvparten av tiden hos TCI i bergen og der driver jeg med reprasjon av datamaskiner,dataskjermer og drar på oppdrag for og sette opp datamaskiner. Og konfigurer dem osv.

 

men jeg har lyst og dra ut på båt altså.. Og jobbe når jeg er hjemme også..

Lenke til kommentar
GK elektro er nok valget ja. Man lærer sinnsykt mye grunnleggende på det ene året. Om elektroniske kretser og om el motorer og installasjon i hus.

Etterpå kan du enten begynne på ikt hvis du vil det, eller du kan begynne på vk1 elektronikk. Der er det mye små kretser og mye data og tele, lyd og bilde og slik.

 

Selv går jeg vk1 elektro og er meget fornøyd med det.

Tja.. Ikke mye lyd og bilde på VK1.. Det eneste om CRT rør er omtrent det om selve bilderøret og spolene.. Og det pga at det sitter i et scop..

 

Mye data? tja.. Er jo litt iallefall.. 2timer i uken.

Lenke til kommentar

vis du har lyst å bli terrorist vil jeg anbefalle at du går GK Elektro - VK1 Elektro og får lærling plass blant en av de store firamene i landet

(jeg jobber i bravida)

der finner man lett ut hvordan man kan lamme landet veldig veldig simpelt ..

jeg har kan ta ute hele sørøstlandets telenett nesten når som helst..

(ja har tilgang til Telenor sitt fjell komplext i Tønsberg :devil: )

Lenke til kommentar

Er du usikker på hva du vil så velg almenn, da har du fortsatt alle muligheter åpne. De er strengere med karakterer på almen en de er på u-skolen, og de fleste må jobbe endel for å komme seg gjennom, så hvis du er lei av skolen er muligheten for at man dropper ut ganske stor.

 

Men hvis du har greie karakterer og ikke synes det er så altfor ille å måtte jobbe litt med skolen ville jeg anbefalt det. Man MÅ vel heller ikke jobbe SÅ mye på almen, jeg arbeider kun hvis jeg har inleveringer og noen ganger øver jeg på prøver hvis jeg gidder(som desverre ofte blir litt for sjeldent)

Lenke til kommentar
Er du usikker på hva du vil så velg almenn, da har du fortsatt alle muligheter åpne. De er strengere med karakterer på almen en de er på u-skolen, og de fleste må jobbe endel for å komme seg gjennom, så hvis du er lei av skolen er muligheten for at man dropper ut ganske stor.

 

Men hvis du har greie karakterer og ikke synes det er så altfor ille å måtte jobbe litt med skolen ville jeg anbefalt det. Man MÅ vel heller ikke jobbe SÅ mye på almen, jeg arbeider kun hvis jeg har inleveringer og noen ganger øver jeg på prøver hvis jeg gidder(som desverre ofte blir litt for sjeldent)

Mulig jeg må gå for almenn ja.

Tror nok at jeg skal klare og komme meg inn der. Er ikke så alt for bekymret for karakterene.

 

Så lenge jeg ikke må gjøre lekser så går det fint :p . Jeg jobber bare med innleveringer og prøver nå, og vil gjerne bare fortsette med det og ikke jobbe mere.

 

Hvilke muligheter har jeg for data eller handel etter jeg har fullført almenn da?

Lenke til kommentar

Hvis du fullfører almen og tar spesiell studiekompetanse kan du komme inn på ALLE studier, uansett hva du vil. For å få speiell studiekompetanse må du ta mx matt og fysikk da. Selvom du bare tar generell studiekompetanse kan du fortsatt komme inn på det meste, utenom medisin, ingeniør utdannelser og tannlege og lignende.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Først og fremst; Jeg har ikke peiling på navnene på de forskjellige linjene, så forklar gjerne viss dere bruker forkortelser så jeg forstår.

 

Til saken:

Jeg er nå 15, blir 16 neste år. Og dermed må jeg velge hva jeg vil bli, og hvilken linje jeg skal gå på vidergående skole.

Det jeg har tenkt på er to ting:

- Jobbe med data (IT-ansvarlig eller noe sånt).

- Drive med handel og business.

Ønskene er like sterke, og en kombinasjon hadde selfølgelig vert best, men det er vanskelig og velge en linje som oppfyller begge ønskene.

 

Så til spørsmålet:

Kan dere gi meg tips til hvilken linje jeg bør gå?

Hvorfor bør jeg gå for "x"?

Hvordan er det med muligheter for å studere videre etter på?

 

Takk på forhånd.

 

Ps: Hvis dere mangler info, så bare spør.

gk salg og service

vk1 ikt drift

 

JEg har gått begge og bedre fordeling mellom ønskene dine kan du ikke få :w00t:

Lenke til kommentar
GK elektro er nok valget ja. Man lærer sinnsykt mye grunnleggende på det ene året. Om elektroniske kretser og om el motorer og installasjon i hus.

Etterpå kan du enten begynne på ikt hvis du vil det, eller du kan begynne på vk1 elektronikk. Der er det mye små kretser og mye data og tele, lyd og bilde og slik.

 

Selv går jeg vk1 elektro og er meget fornøyd med det.

IKT er det verste du kan ta, det er mine mening. Går på IKT linje nå og lærer nesten ingen ting. Og du blir lært o elske BILL GATE :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...