Gå til innhold

Ny PC til video og lyd?

Anbefalte innlegg

Nå har jeg fulgt med på forumet en stund og valgt følgende komponenter til den nye PC’en min:

Skjerm: Samsung Syncmaster 193T

Kabinett: Aopen H600B

Hovedkort: Abit IC7-G

Prosessor: P4 2,6 800

Ram: TwinMOS 512, PC3200/DDR 400 x 2

Harddisker: Seagate Barracuda S-ATA 160 GB + Seagate Barracuda S-ATA 120GB

Skjermkort: Powercolor Radeon 9600 PRO EZ

Lydkort: M-Audio Audiophile 2496

DVD-brenn: Lite-On LDW-411S DVD +R/RW -R/RW, bulk

DVD-ROM: Lite-On LDT 163, bulk

Diskettstasj.: Sony 3,5”, 1,44MB MPF-920

Tastatur/mus:Logitech Cordless Desktop Comfort (Norsk) USB/PS2, tastatur/mus

Tror jeg har fått med alt nå, men har aldri bygd selv før, så jeg lurer på om det er noe som mangler? (også kabler, rammer etc.) Vil disse delene passe sammen? Bør jeg bytte ut noen av dem?

Innspill mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at cpu'en har en tendens til å gå seg varm... en kjøler hadde ikke vært så dumt ;-)

Ellers ville jeg med en gang kjøpt en heatpipeløsning til skjermkortet. Gjerne den siste fra Zalman. Da er du sikret en stille PC og det er noe du kommer til å glede deg over i mange år. Stol på meg!

Lenke til kommentar

Jeg tenker å kjøpe en boxed CPU og da er kjøler inkludert, har jeg forstått det riktig da? Ellers lurer jeg på hva jeg trenger av kabler osv. Har dere noen tips?

Når det gjelder skjermkort vil jeg heller gå ned i pris enn å kjøpe noe som er dyrere. Jeg kommer ikke til å spille. Videored. og lydbehandling er mer min greie:)

Forslag på lavtstøyende slike kort mottas med takk!

Lenke til kommentar

Hvis du ikke skal spille på PC'en , men bruke den til profesjonelle oppgaver som videoredigering og lyd så blir det å kjøpe 9800PRO som å kjøpe lamborghini når du bor i villmarka.

Du vil sikkert merke behovet for større arbeidsflate etterhvert(flere skjermer) , jeg ville brukt 3500kr og kjøpt Matrox Parhelia.

Suveren 2d-kvalitet og støtte for 3skjerm oppsett.

Jeg holder mye på med Videoredigering og vet at jeg kommer til å handle et Parhelia kort når de får lansert drivere med skikkelig støtte for Pinnacle Liquid Edition.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...24&GrpID=1&s=pl

Du gjør klokt i å kjøpe et skikkelig "arbeids" skjermkort når du først skal kjøpe noe!!

Lenke til kommentar

For å utdype det litt mer...

Se for deg å redigere Video på en skjerm , ha f.eks lydprogram eller adobe photoshop på skjerm2 og ha en TV på siste utgang der du får resultatet av videoredigeringen i fullskjerm på TV.

(Forutsetter rett programvare og drivere)

Lenke til kommentar

Med boxed cpu får du med vifte ja, s-ata kabler trenger du, det følger kanskje med en med hk. Molex->sata strøm må du nok kjøpe til diskene da det mangler på de fleste psuer og heller ikke pleier å følge med hk.

En kabinettvifte hadde vært greit. (papst 19db)

Ang skjermkort så er jeg enig i at et ATI radeon 9600 all in wonder er passede. Med dette kortet får du ok spillytelse og alle mulige inn/utganger noe som er veldig praktiskt (Ikke alle kilder du tar opp fra har firewire). Sjekk også at maskinen har en firewireport og en usb 2.0 port, dette kommer alltid godt med. Lydkortet har jeg nok ikke kjennskap til men det har vel du ;)

Kan legge til at jeg kjøpte meg et mpeg kort (Realmagic xcard) og jeg må si at jeg klart ser forskjell fra tvut på kortet og på mitt creative ti4600.

Du trenger også redigering software og musikksoftware. Cubase vst (er vel det den heter, er ikke den ok?) og pinnacle 8 (er vel også ok?) hvis du da ikke redigerer som en proff og bruker adobe premiere med adobe aftereffects.

Sa jeg mye dumt nå?

Lenke til kommentar
For å utdype det litt mer...

Se for deg å redigere Video på en skjerm , ha f.eks lydprogram eller adobe photoshop på skjerm2 og ha en TV på siste utgang der du får resultatet av videoredigeringen i fullskjerm på TV.

(Forutsetter rett programvare og drivere)

Meget fornuftig :yes:

Men alle proggs har jo ikke støtte for å vise hvordan det blir på tv (noe som er en skam at de mangler)

Lenke til kommentar

Angående skjermkort, et AIW kort har video inn og ut (analogt). Jeg regner med du vil ha denne funksjonen siden du skal redigere video. De fleste eldre videokamera har ikke digital overføring via firewire. Jeg vil anbefale et :

Sapphire Radeon 9200SE AIW 128MB DDR

AGP, ATI All in Wonder 9200SE, Retail

1400,- på komplett.

Skal du redigere film må du også betale for det. Et 9200SE kort skal ikke avgi så mye varme så jeg anbefaler på det varmeste en passiv kjøler fra zalman. Jeg har den selv på mitt 9800 kort og er kjempe fornøyd.

Stock kjøleren er kjent for å bråke, men dette får du høre selv. Det er jo bare å kjøpe ny senere.

Morsom test å lese, særlig det som står nederst i konklusjonen. Han brukte 2 dager på å forstå alle innstilingene ;)

http://www.digit-life.com/articles/maudioaudiophile/

Kabinettvifter? Papst 12db eller 19db er mine anbefalinger.

Du spør om kabler, de fleste kabler følger vel med. Det eneste er vel kanskje at du må ha strømkabel omformer til sata diskene dine. Hvis dette ikke følger med diskene da. Jeg tror neppe den psu som følger med kabinettet har 2 sata kontakter.

Med hjertelig hilsen deres alles elskling

Krishell

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...