Rosewell1983 Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 (endret) s Endret 11. september 2016 av rosewell Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576 Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 (endret) - Endret 12. oktober 2016 av bruker-343576 Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 5. september 2016 Forfatter Del Skrevet 5. september 2016 (endret) a Endret 11. september 2016 av rosewell Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Henlagt av kapasitetshensyn. Det er (generelt sett) ikke straffbart å lyve, og det du har presentert av tekstmeldinger gir ikke inntrykk av at det er snakk om straffbare trusler. Forfalskede kvitteringer kan straffes som forsøk på bedrageri, men det er ikke en sak påtalemyndigheten vil prioritere, fordi det er mer nærliggende å kreve at du selv krever inn pengene dine enn at påtalemyndigheten skal gjøre det. Foreldelse, derimot, kan bli en problemstilling. Foreldelsesfristen er på tre år. Hvis du vil hevde at den lengre foreldelsesfristen på ti år for pengelån er det du som må føre bevis for at dette er sant. Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 So det betyr vel at TS bør fortelje alle han kjenner om denne karen, so får vi sjå om truslane hans aukar i alvorligheitsgrad. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Henlagt av kapasitetshensyn. Det er (generelt sett) ikke straffbart å lyve, og det du har presentert av tekstmeldinger gir ikke inntrykk av at det er snakk om straffbare trusler. Forfalskede kvitteringer kan straffes som forsøk på bedrageri, men det er ikke en sak påtalemyndigheten vil prioritere, fordi det er mer nærliggende å kreve at du selv krever inn pengene dine enn at påtalemyndigheten skal gjøre det. Foreldelse, derimot, kan bli en problemstilling. Foreldelsesfristen er på tre år. Hvis du vil hevde at den lengre foreldelsesfristen på ti år for pengelån er det du som må føre bevis for at dette er sant. Er ikke "du får dem når jeg kommer ut av sykehuset" en erkjennelse, da? Men en erkjennelse etter at foreldelse inntrådte hjelper kanskje ikke. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Erkjennelse avbryter foreldelse, men kan ikke vekke til live et krav som er foreldet, se fl § 14 og lovkommentarens note 65. Man kan da heller ikke bygge et nytt krav på innrømmelsen. Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 6. september 2016 Forfatter Del Skrevet 6. september 2016 (endret) a Endret 11. september 2016 av rosewell Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Det er ikke noe straffbart element i det du har presentert. For at en trussel skal være straffbar må den for det første true med noe straffbart, og for det andre være egnet til å skape alvorlig frykt (en objektiv vurdering, ville en alminnelig fornuftig person blitt redd). For at du skal ha en sak her må du kunne vise til noe annet som gjør det tydelig at det han truer med er en straffbar handling, og at du har god grunn til å være alvorlig redd. Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 6. september 2016 Forfatter Del Skrevet 6. september 2016 (endret) a Endret 11. september 2016 av rosewell Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 28.000,- er mye penger og kriminelle tufser som ikke bryr seg vil ikke betale tilbake en så stor sum (eller hvilkensomhelst sum) så lenge det ikke får konsekvenser for dem selv. De konsekvensene som betyr noe for dem er stort sett vold. Det er ikke stort du får gjort her desverre og som de andre skriver så er det nok ikke mye du får gjort via lovens lange arm heller. Men et "lyspunkt" er at du kjenner ham litt og at terskelen for å ta noe som en reèll trussel da vil bli lavere, men det kan igjen gjøre alt verre for deg hvis han vil ta hevn pga at du gikk til politiet. Bare mine tanker om saken selvfølgelig. Håper det ordner seg for deg TS Lenke til kommentar
toth Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Hvis jeg forstår deg riktig, var hovedmålet ditt å få tilbake pengene, og det har du fått, med en veldig god rente - er det ikke da OK å bare legge saken død og bak seg, eller har du andre/fler interesser i saken? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 (endret) Hvis jeg forstår deg riktig, var hovedmålet ditt å få tilbake pengene, og det har du fått, med en veldig god rente - er det ikke da OK å bare legge saken død og bak seg, eller har du andre/fler interesser i saken? Har TS fått penger? Jeg forstår siste innlegg slik at han har blitt lovet penger en rekke ganger, men ikke faktisk har fått dem. Edit: Jeg ser nå at han fikk pengene fra sin mor. Da foreslår jeg at han lar saken ligge, og lar moren få være voksen og ta de valgene hun vil... Endret 8. september 2016 av Herr Brun Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Så for å oppklare, du har altså fått tilbake 60 000 kr via din mor som var betaling for lånet ditt på 28 000 kr? Vel problemet med kriminelle er at dersom du selv ikke er villig til å være kriminell så har du fint lite å stille opp med. At han kan få et hotellopphold ETTER å ha gjort noe kriminelt gir jo ikke deg noen trygghet. Har du vurdert selv å bli en badass? Begynne på MMA eller noe. Lenke til kommentar
toth Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Hvis jeg forstår deg riktig, var hovedmålet ditt å få tilbake pengene, og det har du fått, med en veldig god rente - er det ikke da OK å bare legge saken død og bak seg, eller har du andre/fler interesser i saken?Har TS fått penger? Jeg forstår siste innlegg slik at han har blitt lovet penger en rekke ganger, men ikke faktisk har fått dem. Edit: Jeg ser nå at han fikk pengene fra sin mor. Da foreslår jeg at han lar saken ligge, og lar moren få være voksen og ta de valgene hun vil... Nettopp, og han sier også _via_ mor, ikke fra - noe som fikk meg til å tro at det ikke var mor som faktisk punget ut.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå