Gå til innhold

Hvilket parti stemmer/hadde du stemt på?


Hvilket parti støtter du?  

100 stemmer

  1. 1. Hvilket parti støtter du?

    • AP
      12
    • V
      7
    • H
      10
    • KrF
      1
    • FrP
      23
    • RV
      12
    • DPP
      1
    • SV
      27
    • SP
      3
    • Andre
      4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gladere arbeidere gir ikke NØDVENDIGVIS høyere overskudd. Det KAN gi høyere overskudd ved å øke produksjonen av varer. Men ofte er ikke etterspørselen stor nok for at de kan selge unna det ekstra overskuddet.

 

Dessuten er det ofte slik at rullebåndene ikke går raskere på grunn av glade arbeidere. En jeg kjenner har jobbet med å stramme en skrue på høyre bakaksel på volvoer, dette på rullebånd. Om han så er glad der han sitter vil han ikke få skrudd inn flere skruer på flere bakaksler fordi han bare må skru inn det han får servert.

 

I noen områder kan også arbeids ledigheten være stor, hvis en av arbeiderne da ikke vil ha jobben, tar en annen over.

Lenke til kommentar
Tror med fordel mange arbeidere hadde tjent på å ha lokale oppgjør, slik at de bedrifene som går godt kan betale mer i lønn, og de som går dårlig kan hodle igjen.

 

Det er dette som er skremmende, da har jo arbeiderne ingen rettigheter...

 

Det er sånn det var for lenge siden FiskePinna...

Arbiederne har mye makt da skal jeg si deg. Tror du det er arbeiderne mot bedriftsledelsen fortsatt? Verden har endret seg siden 30-tallet. I alle bedrifter er man klar over at man er avhengige av hverandre. Arbeider, funksjonærer, mellomledere, administrasjon og styre. Man jobber som en enhet. Bedriften pappa er medeier og økonomisjef i ga ifjord 28 000 i bonus til alle ansatte uavhenig av stilling (bare avhengig av sykefravær) helt på eget initativ, fordi de viser ekstra omtanke og vil gi arbeiderne deres del av overskuddet. Den bonusen utgjorde faktisk over 50% av netto driftsresultat. De 28000 kom da i tillegg til vanliglønnsøkning som bestemmes lokalt. Denne pleier å være på mellom 2,5 og 4 %, alt ettersom hvor godt bedriften går. I et moderne bedrift er man et team, og sjefene vet at en arbieder har verdi selv om han ikke har så mye utdannelse. Arbeideren kjennr rutinene, kan oppgavene, har vist at han kan samarbeide. Jeg har jobbet i bedriften flere somre, og tro det eller ei, men arbeiderne er faktisk fornøyde med tingenes tilstand og ledelsen. De skulle gjerne hatt mer lønn, men forstår jo at det ikke kan gjennomføres uten at de preserer først. De fleste synes også at det er greit at adm.dir og økonomisjefen har lønninger på 800 k +, mens de selv tjenr 250 - 300 (på gulvet altså.

Lenke til kommentar
Ja!

 

Jeg synes imidlkertid at FrP skulle gått litt inn mer på Høykultur, theatere og opera for eksempel. Jeg synes personlig at det er viktig.

 

Men aller først:SKATTELETTE!

Skammer meg egentlig litt over å høre en mednordmann snakke slik, men forsåvidt også hvordan politikere tenker. Det er smakløst at man kan bruke så mye penger på en slik luksus-fasilitet når man ser hvordan skolen, sjukehusa, og eldreomsorgen sliter.

Lenke til kommentar
Jeg synes at opera ikke bør være en prioritert oppgave. I like liten grad som kinodrift og teaterdrift. De som benytter seg av tilbudet bør betale selv. De 300 operaintressert kan selv fly ned til Tyskland og se på opera når de ønsker. Du får magne flyreiser for 5 mrd.

:thumbs: ENDELIG et punkt der jeg og herr. Findus deler synspukter :)

 

 

Kanskje du ikke er så verst like vel? :ermm:

 

(neida :p)

Lenke til kommentar
Ja, for det er tross alt arbeiderne som lager overskudd for et selskap. Blide arbeidere = større overskudd = høyrere lønn

 

logisk følger: Selskaper etablerer seg i landene i sør, underbetalte arbeidere i disse landene skaper (enorme) overskudd for eierene i nord-vest.

 

Fornøyde og glade arbeidere gir høyrere overskudd som gir høyere lønn, som gir enda bildere arbeidere, som gir enda høyere overskudd, osv.

 

dette passer ikke inn i denne sammenhengen JoachimR

Lenke til kommentar

En forskjell på norsk og amerikansk effekt av skattelette er at i Norge vil den relative andelen som går til importvarer og utenlandskjøp være vesentlig høyere enn i USA.

 

I USA kan du reise til "syden" i ditt eget land, amerika har en vesentlig større industriproduksjon av varer for privat forbruk etc.

 

Det innebærer at den makroøkonomiske multiplikatoreffekten av en skattelettelse slår vesentlig bedre ut for amerikansk enn for norsk økonomi.

Lenke til kommentar
Kino, Theatre og oparaer skal være privatdrevet!

 

FiskePinnen, det er nok mer enn 300 operainterreserte... Ikke veldig interresert selv, men det kreves fra familien at vi går på noen operaforestillinger i året...

Once again, du og menneskesynet ditt.. Hva er viktigst? At Joachims familie skal få høre Pavarotti på opera eller at Kari på 89 år skal få en verdig avslutning på livet og slippe og ligge på gangen, bli vaska oftere enn en gang i uka, og få skikkelig mat. Er det viktigere enn at Ole på 18 skal få en god skole å gå på, få en utdanning og komme seg ut i arbeidslivet? Eller det er kanskje viktigere enn at du faktisk skal få den behandlinga du trenger når du blir alvorlig sjuk og må legges inn på sjukehus?

Lenke til kommentar
Jeg synes at opera ikke bør være en prioritert oppgave. I like liten grad som kinodrift og teaterdrift. De som benytter seg av tilbudet bør betale selv. De 300 operaintressert kan selv fly ned til Tyskland og se på opera når de ønsker. Du får magne flyreiser for 5 mrd.

:thumbs: ENDELIG et punkt der jeg og herr. Findus deler synspukter :)

 

 

Kanskje du ikke er så verst like vel? :ermm:

 

(neida :p)

Frionor FishFingers kan være en likandes kar når det kommer til stykket. Jeg mener at all underholdnig bør betales av brukeren selv. Slik er det ikke idag, da teatergrupper og "smale" filmer har statsstøtte. Jeg synes det skal være likt, enten får alle støtte eller ingen. Da er ihvertfall haltan enig med Frp og meg på et punkt, statlig Opera - Nei takk! :thumbup:

Ps: Jeg er ikke så verst egentlig, jeg er da tross alt bare ne enkelt fyr fra Holmestrand som sier "Halla Balla" og "Kan jeg by på fiskepinner og selters". :w00t:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...