Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Flytte inn med kjæresten

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten skal til neste år flytte inn sammen. Greia er at jeg har lyst å ønske meg litt servise, sølvbestikk , litt dyrere vinglass osv til jul for å begynne å samle. Han har noe fra før, men vi har ikke helt klare tanker på dette. Har dere tips til hvordan vi begge kan bli fornøyde? Hva pleier å være vanlig når man flytter inn sammen, og den ene parten har samlet litt sølv opp gjennom årene, mens den andre har ingenting slikt? Har tenkt å begynne å spare allerede nå på ting, mens han tenker ikke tanken en gang...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, lurt! takk for svar :-) Greia er at han samler ikke på noe fast. Han har det han trenger, men alt er fra IKEA og slikt. Ikke noe spessielt servise, sølv osv. Han virket ikke så begeistret for å samle på noe.. Han mener IKEA er godt nok mens jeg vil ha noe mer..

Lenke til kommentar

Jeg fikk tatt med meg bikja, PC, TV, hjemmekinoanlegget  og en sovesofa så ferdig rigget meg opp en mancave.. Flytta inn i ett nytt hus sammens med dama for en mnds tid siden :p

Jeg kjøpte meg en frytyrkoker også, da det var endelig litt større kjøkken..  Ellers preika jeg litt med dama, så vi var enig om vinstativ/reol.. som hun kjøpte brukt :p Ellers dro jeg vel med meg 4 vinglass og en metalldetektor også..

Resten av huset skal hun få bestemme ;)

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Ja, lurt! takk for svar :-) Greia er at han samler ikke på noe fast. Han har det han trenger, men alt er fra IKEA og slikt. Ikke noe spessielt servise, sølv osv. Han virket ikke så begeistret for å samle på noe.. Han mener IKEA er godt nok mens jeg vil ha noe mer..

Då er det ganske tydelig at han ønsker å bruke penger på andre ting enn sølv-gaffel? Jeg kunne ikke brydd meg mindre om det heller. så jeg skjønner han godt.

Det kommer veldig mye ann på hvordan dere skal bo videre. Altså, kommer dere til å ha fellesbudsjett? Dele alt 50/50? Dele rekninger, mens dere sparer/kjøper hver for seg? 

Da avgjør om det er "dere" eller "du" som skal spare sølv o.l. Du går for sølv, han går for aksjer? :)

Om det skal ut av felleskassa, så må du forberedde deg at han plutselig finner på å bruke de pengene heller på nytt stereo eller oppgradere TV/PC, e.eks, for det er viktig for han.

Good luck!

Lenke til kommentar

Beklager for å si det, men jeg trur jeg hadde vært ekstremt skeptisk til å bli med på noe sånt om kjæresten min hadde foreslått det. Det hadde sittet jævlig langt inne, for å si det slik. Sølvtøy er noe av det kjedeligste som finnes, og er totalt unødvendig.

Jeg hadde også fått dårlig samvittighet, og syntes det hadde vært veldig flaut, å be familie og venner kjøpe dyre gaver til oss.

Så jeg skjønner kjæresten din veldig godt!

• Liker 1
Lenke til kommentar

MÅ det være sølvbestikk da? Er jo mye fint å få kjøpt som ikke er sølv, men likevel noen hakk opp fra ikea. Er ikke sølvbestikk såpass dyrt at det tar flere år å samle opp nok til å ha 10stk. til middag f.eks?

Av de jeg kjenner (av unge par) som har sølvbestikk, har de fleste begynt å samle fordi de nærmest er blitt "presset" av en gammel bestemor.. Med fare for å fornærme noen: det at typen din ikke er nevneverdig begeistret for sølvbestikk synes jeg nesten er et sunnhetstegn :p 

Lenke til kommentar

Ah! Gudene vet hva jeg har spart på opp gjennom tidene. Startet ved konfirmasjonen og fortsatte jul/bursdag/bryllup. Vinglassene fikk vi til bryllupet og det er 7 år siden. De er brukt.... 2 ganger. De er jo krystall. Porselenet er fullt servise til 14 pers. Men... Brukes til jul.. IKEA er helt innafor. Det som heter arv er pent og ikke farlig å knuse. Knuser en av mine willeroy&boch, så koster det en liten formue å erstatte det hvis jeg i det hele tatt får tak i noe. Seviset er utgått og de som har det elsker det.

Sølvbestikket.... Som jeg elsket det! Da jeg var 18. Tar det frem før jul.. Pusser det... Legger det i skuffen. Hvem i all verden vil ha sølvsmak på maten sin?? Brukes altså ikke. Unødvendig. Kjøpte bestikk fra perfect home. Halve prisen av sølvtøyet. Brukes ofte.

Anbefaler å kjøpe noe som er pent og rimelig slik at det er lett å erstatte. Gjerne også klassisk så dere ikke blir drittlei.

Når det kommer til å flytte sammen, så er kvinner igjen opptatt av forskjellige ting... Men vil kunne lage mat, spise mat og se TV. Kvinner vil det, men vil servere mat til gjester på pene tallerkner og deretter snakke om hvor de er kjøpt og hvor mye de kostet. Jeg, som kvinne, skulle ønske jeg tenkte annerledes til bryllupet og alle jul/bursdag og ønsket meg gavekort på Maxbo og Elkjøp i stedet... Tro meg.. Med tiden trenger man mer der enn på glassmagasinet.

Anonymous poster hash: 0d648...c1c

Lenke til kommentar

Jeg, som kvinne, skulle ønske jeg tenkte annerledes til bryllupet og alle jul/bursdag og ønsket meg gavekort på Maxbo og Elkjøp i stedet... 

Artig, for når jeg giftet meg så hadde vi dette på ønskelisten. Sammen med ting som høytrykkspyler, telt, garasjejekk, stige og plenklipper. Fikk ingeting av det :p Fikk derimot ørten glassfat, vaser og mye annet "dritt" som nå bare står og tar opp plass i skapene. Virker som mange automatisk tenker at det bare er ting kjøpt på glassmagasinet som er gyldige bryllupsgaver. 

Lenke til kommentar

Men samle på dette da kjære deg ! Ta det skritt for skritt og så har du et sett som du kan bruke og være stolt av. Men ikke forvent at han skal stille opp på denne greia der! I et forhold gir man og tar man. Så kan man være litt forskjellig. Det er overhodet ikke noe problem så lenge man er enige om det. Så trenger man ikke skaffe seg alt med en gang, sølv er dyrt :)

Lenke til kommentar

Så du skal bruke penger på ting som er mye mye dyrere enn alternativene på f.eks. IKEA og de dyre tingene gir ikke engang noen som helst ekstrafunksjon. Er det status du er ute etter?

Er dette noe du VIRKELIG ønsker eller er ting som reiser og spise ute ofte noe du kan tenke deg å gjøre fast? Dropper du 20.000,- i året på sølvtøy, porselen og krystall så kan du få en god del opplevelser og koselige stunder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...