Hegero98 Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Heisann! Jeg har vært med på en russebuss men valgte å droppe ut på grunn av att det er veldig dyrt og jeg ikke har penger til det. russesjefen på bussen har satt regler for at man må betale en bot på 500 kr etter hver måned man er med om man dropper ut altså visst dette startet i mai og jeg droppet ut i august vil hun at jeg skal betale 2000 kr. Jeg har ikke signert kontrakten som binder meg til bussen, jeg har tjent over 5-6000 kr for bussen, det står heller ingenting i kontrakten om disse bøtene og jeg lurer da på om hun kan gjøre slik at jeg MÅ betale og om dette kan gå til inkasso om jeg ikke betaler, jeg vil jo ikke ha en betalingsanmerkning. Setter veldig stor pris på om noen svarer! og helst litt fort Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Moderatormelding Flyttet tråden til korrekt seksjon Lenke til kommentar
Sir Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 (endret) Ikke betal. De har absolutt ingen sak. Dette blir ord mot ord og du har vel aldri fått beskjed om at det er en slik bot om man dropper ut. For å si det på en annen måte: du har en like god sak på å få betalt for den jobben du har gjort på bussen, som de har å få betalt av deg. Endret 5. september 2016 av Sir Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 :rofl: Be henne pisse seg i øret. Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Hun kan ikke gjøre noe som helst med mindre hun kan bevise at du ingikk en muntlig avtale om dette. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 NB: Dette blir forholdsvis raskt, da kona ropte opp at Day of the Doctor går på fjernsyn da jeg var halvveis...Og beklager, men Doctor Who går foran forum. Generelt sett har man lov til å avtale gebyrer, "bøter" (i hermetegn fordi det ikke er bøter i straffemessig forstand), mv., altså sanksjoner, for avtalebrudd. Dette kommer som regel i stedet for et krav om erstatning for avtalebruddet (og er da et erstatningssurrogat). Det er et grunnleggende krav at det skal være samsvar mellom overtredelsen og "boten". Sanksjonen må være avtalt, men den trenger ikke være avtalt skriftlig. Siden sanksjonen er et erstatningssurrogat kan den brukes i alle situasjoner hvor man kunne krevd erstatning, altså i alle situasjoner hvor det er snakk om et kontraktsbrudd. Så lenge sanksjonen ikke overstiger det man kan kreve i erstatning er den lovlig. Det er ikke tydelig her om du har inngått noen avtale. Du sier du ikke har signert på noe, men du har likevel tjent penger for bussen. Det betyr at du i alle fall har inngått et samarbeid med bussmenneskene. Jeg vil anta at bussmenneskene har en dårlig sak, og at dette tvilsomt kan inndrives uten mer bevis og mer prosedyre enn tenåringer vanligvis er villige til å hoste opp. Du har imidlertid ikke nødvendigvis en god sak, og med mindre du har gode argumenter vil de sosiale konsekvensene kunne være ganske dårlige for deg. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå