Gå til innhold

Lærlingelønn.. Hvordan overleve?

Adrax

Anbefalte innlegg

Jeg er snart 25 år og har blitt tilbudt lærlingeplass innenfor bygg og anleggsbransjen. Har ikke skrevet kontrakt enda, men kan skje neste uke.

Jeg har kun 1,5 år relevant skolegang innenfor byggfagene, derfor må jeg gå 2,5 år som lærling før jeg kan ta fagprøven.

Har forstått det slik at de fleste bedrifter ikke betaler mer enn hva de er NØDT å betale. Så hvis fagarbeiderlønna er f.eks. 200 kr, kommer jeg antageligvis til å få rundt 30% i starten. Noe som tilsvarer 60 kr timen. Som igjen tilsvarer 9000 kr brutto i måneden. (Ca. 8000 kr utbetalt etter skatt)

Jeg er en voksen mann med mye gjeld fra før av, i tillegg må jeg flytte til en av landets dyreste byer. Det er så og si umulig å finne en hybel til under 6000 kr. Så HVIS jeg er så heldig å finner en hybel til 6000 kr, så har jeg ca. 2000 kr igjen å leve for en hel måned. Gjelda mi kommer til å stå å rente seg i 2-3 år før jeg i det hele tatt får tatt fagprøven, fått fagarbeider-lønn og råd til å betale noe ned på det. Gjelda får bare være, får ikke gjort noe med det, men er likevel skeptisk til å kun overleve på 2000 kr i måneden, eller mindre..

Er det noen her som har vært lærling og har noen tips til hvordan man skal klare seg? Har man rett på bostøtte, og isåfall hvor mye? Bør jeg bli organisert? Er det egentlig noen fordel med det? Noen bedrifter velger jo å lønne høyere, men tviler på de gidder det med meg siden jeg ikke har arbeidserfaring fra bransjen fra før av.

Vurderer faktisk å ringe å takke nei til lærlingeplassen. Vet ikke om jeg blir å ha råd til å leve. Jeg er ikke en 17-18åring som kommer rett fra skolebenken og kan bo hjemme hos foreldrene mine akkurat..

Endret av Adrax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første bør du sjekke tariffavtalen og se hva den sier om lærlinglønnen i det faktiske faget, i stede for å tippe. 

Du kan også gå som hjelpearbeider en lengre periode og gå opp til fagprøven på den måten, da har du høyere lønn. 

Om du har rett på bostøtte er jeg usikker på, vanlige lærlinger har det men jeg misstenker at det har noe med ungdoms retten og gjøre.

I tillegg kan du be om å få samme sats hele læretiden i stede for å øke underveis, da blir det lettere i starten men kjipere i slutten. Totalt sett er det nok den beste løsningen.  

Lenke til kommentar

For det første bør du sjekke tariffavtalen og se hva den sier om lærlinglønnen i det faktiske faget, i stede for å tippe. 

Du kan også gå som hjelpearbeider en lengre periode og gå opp til fagprøven på den måten, da har du høyere lønn. 

Om du har rett på bostøtte er jeg usikker på, vanlige lærlinger har det men jeg misstenker at det har noe med ungdoms retten og gjøre.

I tillegg kan du be om å få samme sats hele læretiden i stede for å øke underveis, da blir det lettere i starten men kjipere i slutten. Totalt sett er det nok den beste løsningen.  

Hvor finner jeg tariffavtalen? Hvem ringer jeg?

Egentlig svært overraskende at jeg har blitt tilbudt lærlingeplass da jeg ga et elendig intervju, og har de verste forutsetningene for å få jobb. Jeg mistenker at bedriften kanskje er på utkikk etter billig arbeidskraft, uten at jeg bastant skal si det er årsaken til at de vil ansette meg. Derfor vet jeg ikke om de har spesielt lyst å ansette meg som hjelpearbeider og være nødt å betale meg 168,80 kr i timen. (Som er tariff for hjelpearbeidere i byggebransjen)

Er det 50% av fagarbeiderlønn jeg skal få iløpet av de 2,5 årene? Da får jeg kanskje 15000 kr brutto per måned hvis en fagarbeider i bedriften tjener 200 kr per time? Er ikke sikker, men mener å ha lest det et sted at man skal ha 50% av hva en fagarbeider tjener fordelt utover på lærlingetiden.

Endret av Adrax
Lenke til kommentar

Det går fint an å overleve på 2.000,- i måneden etter at husleie og strøm er betalt. Du trenger tross alt bare mat og litt hygieneprodukter. I byggebransjen så er overtid ganske vanlig og du har ikke bare 30% av overtidslønnen, snakker du med sjefen din så er h*n sikkert fleksibel med dette så du får råd til litt "luksus".

Edit; Det er ikke så veldig kult, men jeg hadde såvidt råd til å overleve første halvåret jeg var lærling så jeg vet hvordan det er.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Hvor finner jeg tariffavtalen? Hvem ringer jeg?

Egentlig svært overraskende at jeg har blitt tilbudt lærlingeplass da jeg ga et elendig intervju, og har de verste forutsetningene for å få jobb. Jeg mistenker at bedriften kanskje er på utkikk etter billig arbeidskraft, uten at jeg bastant skal si det er årsaken til at de vil ansette meg. Derfor vet jeg ikke om de har spesielt lyst å ansette meg som hjelpearbeider og være nødt å betale meg 168,80 kr i timen. (Som er tariff for hjelpearbeidere i byggebransjen)

Er det 50% av fagarbeiderlønn jeg skal få iløpet av de 2,5 årene? Da får jeg kanskje 15000 kr brutto per måned hvis en fagarbeider i bedriften tjener 200 kr per time? Er ikke sikker, men mener å ha lest det et sted at man skal ha 50% av hva en fagarbeider tjener fordelt utover på lærlingetiden.

Bedriften vet selv hvilken avtale de går under, så hør med de. 

Hvilken sats du får om du får likt er jeg ikke sikker, men 50% er nok ett godt estimat. 

Lenke til kommentar

Som sagt spørs det om jeg finner en bolig til 6000 kr eller under. Og om strøm er inkludert. I tillegg skal man ha internett som er et must for alle. Mobilregning osv. Da har man kanskje under 1000-lappen å leve for en hel måned. De fleste hybler og leiligheter ligger faktisk fra rundt 7000 og til 15.000 kr her jeg bor. Er helt sjukt..

Når de ber meg komme inn for å skrive kontrakt, skal jeg se hva lønnen er. Er den helt horribel ber jeg om å få ta den med meg hjem og tenke over saken.

Har forsåvidt ikke ungdomsrett lenger, så mister sikkert noen rettigheter som vanlige lærlinger har også.. 

Lenke til kommentar

Som sagt spørs det om jeg finner en bolig til 6000 kr eller under. Og om strøm er inkludert. I tillegg skal man ha internett som er et must for alle. Mobilregning osv. Da har man kanskje under 1000-lappen å leve for en hel måned. De fleste hybler og leiligheter ligger faktisk fra rundt 7000 og til 15.000 kr her jeg bor. Er helt sjukt..

Når de ber meg komme inn for å skrive kontrakt, skal jeg se hva lønnen er. Er den helt horribel ber jeg om å få ta den med meg hjem og tenke over saken.

Har forsåvidt ikke ungdomsrett lenger, så mister sikkert noen rettigheter som vanlige lærlinger har også.. 

Er det et alternativ å flytte litt lengre unna og ta kollektivt? Da kan en fort spare noen tusenlapper. 

Vær åpen om dine bekymringer til arbeidsgiver, prøv å finn en løsning sammen med dem ikke bare si at du skal tenke på det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

1) Hvilken by er det snakk om? Jeg har bodd i både Bergen og Oslo og i begge byene er det mulig å finne bosted rimelig sentralt med god margin til 6000 kr hvis man er villig til å bo i kollektiv.

2) Jeg vet ikke om anslagene dine stemmer, men hvis du får 8000 netto i måneden, er det omtrent det samme som studenter har i lån og stipend, så det bør gå å leve av det. Riktignok jobber en del studenter, men hvis de klarer å gjøre det ved siden av fulltidsstudier, bør du også klare å ta en liten ekstrajobb hvis ikke du har andre alternativer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...