Bobly Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 (endret) Noen som vet hvordan man kan tilegne seg denne erfaringen fra offentlig sektor? Jeg er en seniorrådgiver som er både prosjektleder og prosessleder i tillegg til ni års universitetsutdanning og femårig lederutdanning. Faglig sterk person. Men uten å kunne henvise til personellansvar blir det vanskelig å få den typen jobb jeg vil ha ala seksjonsleder/mellomleder. Lederen min kommer ALDRI til å la meg få den erfaringen, noe hun med vennlige ord har slått fast. Kan noen hjelpe en fortviler person? Endret 5. september 2016 av Bobly Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Er vel bare ett svar på det, bytt jobb (les bytt sjef). Mulig du må bytte til en annen stilling uten personalansvar, men med større muligheter til å vokse. Eller søke en stilling med personalansvar et helt annet sted, typisk for et lite antall personer for å få erfaringen. Uansett, høres ut som du ikke jobber et værende sted hvis du ønsker å vokse. Som du sier, er akkurat det punktet nøkkelen til mange større stillinger. Jeg fikk selv min første stilling med personalansvar for et team på to personer, men det var nok til å "tick the box" og fikk etterhvert det mangedobbelte. Lenke til kommentar
Bobly Skrevet 5. september 2016 Forfatter Del Skrevet 5. september 2016 Det har du rett i. Jeg prøver å bytte jobb, men det er heller ikke enkelt å svare overfor potensiell arbeidsgiver på hvorfor jeg ønsker meg samme arbeidsoppgaver, på det neste stedet jeg er på intervju. Føler at jeg sitter fast. De lederjobb-intervjuene jeg har vært på ønsker å vite hvorfor min nåværende jobb ikke har gitt meg utvklingsmuligheter. Og svaret jeg gir er jo ren svada, så jeg skjønner jo at dette blir umulig. Uansett svar, og om jeg er ærlig eller ikke, blir det feil svar. Håpløst dette :-( Lenke til kommentar
Akse Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Antagelig blir du ikke ansett som en potensiell leder. Det er ikke alle som har det i seg, men det kan læres. Å være faglig sterk er bra, men det er bare ett aspekt av det å lede. Man skal også vise vei gjennom eksempel, bygge tillitt, la andre bli hørt og være bestemt, uten å være arrogant. Det er fullt mulig å finne potensielle lederjobber, men det er godt mulig du må ta til takke med en lavere inntekt en periode. Butikksjef kan være ett alternativ. Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Det har du rett i. Jeg prøver å bytte jobb, men det er heller ikke enkelt å svare overfor potensiell arbeidsgiver på hvorfor jeg ønsker meg samme arbeidsoppgaver, på det neste stedet jeg er på intervju. Føler at jeg sitter fast. De lederjobb-intervjuene jeg har vært på ønsker å vite hvorfor min nåværende jobb ikke har gitt meg utvklingsmuligheter. Og svaret jeg gir er jo ren svada, så jeg skjønner jo at dette blir umulig. Uansett svar, og om jeg er ærlig eller ikke, blir det feil svar. Håpløst dette :-( Høres ut som du trenger noen til å coache deg litt før jobbintervjuene. ALT kan spinnes i en positiv retning, så tenk om du har noen nettverket ditt som kan hjelpe deg litt. Trene på de viktigste svarene og finne gode forklaringer på jobbytte. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Hva med å engasjere seg i en frivillig organisasjon og jobbe seg oppover i systemet der? Lenke til kommentar
Bobly Skrevet 6. september 2016 Forfatter Del Skrevet 6. september 2016 Jo. Jeg har også tenkt på dette med profesjonell coach. Når det gjelder ledererfaring utenom jobb m, kan det nevnes at jeg har alltid hatt et lederverv som tillitsvalgt, fra grunnskolen og selv nå på arbeidsplassen. Som nevnt i tillegg til en 5-årig lederutdanning. Jeg nyter høy tillit, har blitt løftet frem som eksempel til etterlevelse gang på gang. Men nå har jeg fått ny leder. Og hun er fast bestemt på hvem jeg er. Utrolig vanskelig. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 (endret) Jo. Jeg har også tenkt på dette med profesjonell coach. Når det gjelder ledererfaring utenom jobb m, kan det nevnes at jeg har alltid hatt et lederverv som tillitsvalgt, fra grunnskolen og selv nå på arbeidsplassen. Som nevnt i tillegg til en 5-årig lederutdanning. Jeg nyter høy tillit, har blitt løftet frem som eksempel til etterlevelse gang på gang. Men nå har jeg fått ny leder. Og hun er fast bestemt på hvem jeg er. Utrolig vanskelig. To utsagn en god leder aldri ville dratt frem. *Jeg kan selvsagt ikke si om du er en god eller dårlig leder basert på noe du skriver på et nettfora, men man får jo inntrykk av det folk skriver på nett. Endret 6. september 2016 av Akse Lenke til kommentar
Bobly Skrevet 7. september 2016 Forfatter Del Skrevet 7. september 2016 Du har et godt poeng der Akse. Men dette er formidlet til meg på medarbeidersamtaler. Blir det feil å fremheve det? Hva bør man si istedet? Blir takknemlig for forslag. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 Som leder, er det viktig hvordan du fremhever deg selv? Etter min mening er det andre du skal få opp og frem. Lenke til kommentar
Bobly Skrevet 8. september 2016 Forfatter Del Skrevet 8. september 2016 Men når de på intervju spør; hva har du jobbet med? Hvordan kommer man frem til det at man løfter andre frem? Jeg har problemer med å formulere det. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 "Det er viktig for meg at de jeg jobber med har det bra, og at jeg aktivt kan bidra til dette". Lenke til kommentar
Bobly Skrevet 9. september 2016 Forfatter Del Skrevet 9. september 2016 Hmmm. Er det ikke rart. Det er akkurat dette jeg gjør, men så har jeg så store problemer med å formulere det??. Nå vet jeg hva jeg skal si videre fra denne setningen. Takker! Har du også tips til formuleringer om at jeg har faktisk noe personalledererfaring? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Du skriver at du er faglig sterk, noe som er bra. Men med personalansvar mister man gjerne kontakt med det faglige og jobber mer med det adminitrative, noe som kanskje ikke er heldig for stedet du jobber. Jeg var mellomleder-ish i noen og og var samtidig faglig flinkest på teamet(jeg som startet det og utviklet det nesten fra 0), men jeg merket det på teamet at jeg var mye borte, noe som var uheldig. Bare en ide, men din kompetanse kan holde deg tilbake Lenke til kommentar
1234554321 Skrevet 9. september 2016 Del Skrevet 9. september 2016 Så du vil løpe enda fortere i rotteracet? Tja. Du kan jo posisjonere deg for å bli vikar når en av sjefene er vekke (syk, permisjon, konferanse). En annen måte å bli sjef på er å droppe ut av rotte-jaget og å bli sjef over deg selv igjen. Men jeg tror ikke realistisk at noen her vil høre på det. Jeg er vel mer trollet i tråden enn mannen med svarene Spørsmålet jeg ville stilt til ts er hvorfor vil du bytte beite? Mellomlederstillinger gjør du mister kontakt med "faget". Du mister kontakt med gutta på gulvet og som mellomleder kommer du i skvis mellom arbeiderene og ledelsen. Når du finner ut hvorfor du vil bytte beite vil du trolig gjøre en bedre beslutning og gjøre det bedre på intervjuene Lenke til kommentar
Bobly Skrevet 15. september 2016 Forfatter Del Skrevet 15. september 2016 Takker for alle svarene. Jeg ønsker å bli leder fordi jeg vet at jeg er god til å veilede andre, støtte dem og fordi jeg sørger for å ivareta deres trivsel. Og jeg mener at en lederposisjon med personalansvar nettopp gir meg den muligheten til å videreutvikle meg på dette området, til det beste for andre. Og jeg har vært min egen sjef som selvstendig næringsdrivende. Da hadde jeg ansvaret for 3 frilancere. Så sånn sett har jeg jo erfart at dette er noe jeg ønsker å gjøre innenfor det jeg har utdannet meg til. Men da må jeg jo få en anledning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå