Simen1 Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Hvis batteriet i telefonen/dingsen gir 3,8 V ut, må det lades med en høyere spenning. Derfor leverer USB-kontakten 5V. Det var derfor jeg skrev ca 3,8V og ikke nøyaktig 3,8V. Litium-ion celler har vanligvis en nominell spenning på 3,6-3,8V. Ladespenningen bør ligge ca 0,1-0,2V over den nominelle i starten og ned mot ca 0,05V over nominell på slutten av ladingen. Cellespenningen øker litt gjennom ladesyklusen fra for eksempel 3,6 til 3,8V. Cellene bør lades med høy effekt i starten og lavere etter hvert. Velger man en ladespenning på for eksempel 3,85V så kan den holdes gjennom hele ladesyklusen. I starten gir det en større spenningsforskjell (0,25V) og dermed høyere ladeeffekt enn mot slutten (0,05V). Celler med lavere nominell spenning enn 3,8 kan enkelt lades via en liten motstand. Motstandstapet er beskjedent. 1 Lenke til kommentar
Naiits Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Når USB type-C forhåpentligvis blir standard på alt, vil det da bli mulig å lage en felles ladestasjon som kan lade alt? Klarer enhetene å avtale hvor mye strøm som skal overføres slik at en PC og en mobil kan lades av samme utgang? 1 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Det var derfor jeg skrev ca 3,8V og ikke nøyaktig 3,8V. Litium-ion celler har vanligvis en nominell spenning på 3,6-3,8V. Ladespenningen bør ligge ca 0,1-0,2V over den nominelle i starten og ned mot ca 0,05V over nominell på slutten av ladingen. Cellespenningen øker litt gjennom ladesyklusen fra for eksempel 3,6 til 3,8V. Cellene bør lades med høy effekt i starten og lavere etter hvert. Velger man en ladespenning på for eksempel 3,85V så kan den holdes gjennom hele ladesyklusen. I starten gir det en større spenningsforskjell (0,25V) og dermed høyere ladeeffekt enn mot slutten (0,05V). Celler med lavere nominell spenning enn 3,8 kan enkelt lades via en liten motstand. Motstandstapet er beskjedent. Hvordan fungerer dette med telefoner som bruker USB C eller QC Quickcharge? I disse tilfellene forsynes jo telefonen med opp til 12V(?). Har telefonene da en intern konverter, eller bruker de batterier med flere celler? Lenke til kommentar
Tore Rosander Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Når USB type-C forhåpentligvis blir standard på alt, vil det da bli mulig å lage en felles ladestasjon som kan lade alt? Klarer enhetene å avtale hvor mye strøm som skal overføres slik at en PC og en mobil kan lades av samme utgang? Det er spenningen som avgjør, enhetene trekker den strømmen de trenger. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Lure rpå nå skal vi bli kvitta av laderutstyr..osv?? hva med trådløssladinga ? Hørte rykter at IKEA holder på med å lage et sånn bord hvor man kan lade mobilen ved å legge den på bordet, det hadde vært no.. k 11 slike bord er jo ikke akkurat praktisk å ta med seg 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Det var derfor jeg skrev ca 3,8V og ikke nøyaktig 3,8V. Litium-ion celler har vanligvis en nominell spenning på 3,6-3,8V. Ladespenningen bør ligge ca 0,1-0,2V over den nominelle i starten og ned mot ca 0,05V over nominell på slutten av ladingen. Cellespenningen øker litt gjennom ladesyklusen fra for eksempel 3,6 til 3,8V. Cellene bør lades med høy effekt i starten og lavere etter hvert. Velger man en ladespenning på for eksempel 3,85V så kan den holdes gjennom hele ladesyklusen. I starten gir det en større spenningsforskjell (0,25V) og dermed høyere ladeeffekt enn mot slutten (0,05V). Celler med lavere nominell spenning enn 3,8 kan enkelt lades via en liten motstand. Motstandstapet er beskjedent. Hvordan fungerer dette med telefoner som bruker USB C eller QC Quickcharge? I disse tilfellene forsynes jo telefonen med opp til 12V(?). Har telefonene da en intern konverter, eller bruker de batterier med flere celler? 12V brukes nok av to grunner: Telefonene har nok uansett en intern DC-DC omformer, å få den til å takle 12V i tillegg til 5V er nok ikke den største kostnaden/utfordringen i dag. Det kan også være at enhetene har flere celler, tre celler vil jo for eksempel komme på 10.8V til 11.4V Med 12V spenning kan man bruke samme kabeltykkelse/lengde og overføre 2.4 ganger så mye kraft til enheten uten å tenke på brannfare og tykkere kabler. 1 Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 En gang for noen år siden ble jeg stoppet i sikkerhetskontrollen på Heathrow utenfor London. Den skamløst hyggelige sikkerhetsmannen ville gå ryggsekken min litt nærmere etter i sømmene. Jeg er vant til å reise, og jeg kjenner prosedyren. Jeg studerer i statene, så når jeg reiser over dammen (spesielt fra Norge) så blir det alltid stopp og sjekk av all elektronikken jeg har i håndbagasjen. Nå sist når jeg reise så var det en jævel på Gardermoen som ga meg en "advarsel" om at jeg må pakke mer i kofferten min når jeg reiser. "Om du betaler overvekten" svarte jeg. Da vinket han meg videre. De må gjerne kjøre sekken min igjennom et par ganger, men min innsjekkede bagasje er full nok allerede. Når den er 23 kg, så går det ikke mer i den uansett om jeg vil eller ikke. Den utviklingen med håndbagasje er det bransjen selv som har skapt. Når de kuttet fra to kolli til ett i økonomi, så flytter folk bare det de kan over i håndbagasjen. For teknofile betyr dette at håndbagasjen stappes full med elektronikk og ledninger som vanligvis kunne overlevd i kofferten i noen timer Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Det er jo begrensninger på håndbagasje også, er jo ikke bare å ta med så mye man vil der heller... Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Det er jo begrensninger på håndbagasje også, er jo ikke bare å ta med så mye man vil der heller... Jeg har fortsatt tilgode å se noen faktisk bli stoppet pga. vekten på håndbagasjen. Men det var heller ikke poenget. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Det blir vanlig etterhvert om folk overfyller håndbagasjen 1 Lenke til kommentar
bakalaka Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Er det ingen som tar et skritt tilbake og ser den prinsipielle galskapen i å ha ørten ulike ladeplugger for å lade hver sine encellede batterier med samme type batterikjemi? Eller det å transformere og likerette til 5V når batteriene egentlig trenger ca 3,8V ladespenning? Noe som gjør at de må ha en egen intern DC-DC omformer fra 5 til 3,8V. Nå vil sikkert noen dra den forslitte stripa om å tilføre en ny standard som skal overta for de andre også ender man opp med bare ennå et punkt på lista over konkurrerende standarder, men hva med å starte i den andre enden: Redusere antall ulike ladeplugger og spenninger. Når man har fått flere produsenter med på én mer helhetlig standard kan man se på en naturlig arvtager til de resterende pluggene. En arvtaker med ca 3,8V spenning og en felles kommunikasjonsprotokoll med "handshake" og tildeling av økt spenning/strøm etter behov, avhengig av hva utstyret i begge ender støtter. En teknologi som tillater lenker av tilkoblet utstyr a la DP. Nesten alt jeg har bruker kan lades via USB-kontakten. Telefon Nettbrett Smartband Trådløse, støydempende hodetelefoner Trådløse Hi-res Hear-In hodetelefoner Playstation-kontroller ( kan spille PS4 på telefonen/nettbrettet også) ++ Så 1-2 ladere holder mer enn godt nok uansett hva tur jeg er på. I tillegg har jeg en Macbook, så trenger en ladekabel til den også. Til kameraet har jeg to batterier, og er begge fullladet får jeg reiser ut holder det som regel å ikke ta med seg lader selv for to-ukers reiser. Barbermaskin, tannbørste etc holder jo i månedsvis, så å ta ladere med til de behøves ikke. 1 Lenke til kommentar
bakalaka Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Det er jo begrensninger på håndbagasje også, er jo ikke bare å ta med så mye man vil der heller... Jeg har fortsatt tilgode å se noen faktisk bli stoppet pga. vekten på håndbagasjen. Men det var heller ikke poenget. Da har du ikke reist mye lavpris. Prøver helst å unngå lavpris jeg også, men her i Asia er lavprisselskapene EKSTREMT strenge på vekten. F.eks med Jetstar, som har latterlige 7kg som maks som håndbagasje sjekker vekten på hver eneste koffert før du får komme inn i flyet. Selv med superlett koffert skal det jo bare et par ekstra sko, en laptop, toalettsaker og litt klær til før man er over 7kg.. Vanilla Air er ikke noe bedre, og av lavprisselskapene er det vel egentlig bare Peach Air som ikke driver å sjekker vekten hver gang tror jeg.. Norwegian, Ryanair ,EasyJet er sikkert ikke langt unna fra å gjøre det samme... Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Jeg sverger til til denne på tur og hjemme Beste jeg noen sinne har brukt. Powerful:Total 90W for 5 ports, 18W for each port. The most powerful desktop USB charger for family and office use ever. Featured with the latest 2 in 1 charging chip. Design both Qualcomm Quick Charge 2.0 and smart detective technology in one chip. All in one design, meets all your charging need for nearly all your family`s smart device. Safety guarantee. Built with industry grade materials and premium circuitry, fully protect against over-current, overcharging and overheating for safe and fast charging. Package content:Tronsmart 90W desktop charger station with 5 feet power cord, VoltIQ Guide, Warranty Card. 2 Lenke til kommentar
teitur Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Hvis batteriet i telefonen/dingsen gir 3,8 V ut, må det lades med en høyere spenning. Derfor leverer USB-kontakten 5V.Det var derfor jeg skrev ca 3,8V og ikke nøyaktig 3,8V. Litium-ion celler har vanligvis en nominell spenning på 3,6-3,8V. Ladespenningen bør ligge ca 0,1-0,2V over den nominelle i starten og ned mot ca 0,05V over nominell på slutten av ladingen. Cellespenningen øker litt gjennom ladesyklusen fra for eksempel 3,6 til 3,8V. Cellene bør lades med høy effekt i starten og lavere etter hvert. Velger man en ladespenning på for eksempel 3,85V så kan den holdes gjennom hele ladesyklusen. I starten gir det en større spenningsforskjell (0,25V) og dermed høyere ladeeffekt enn mot slutten (0,05V). Celler med lavere nominell spenning enn 3,8 kan enkelt lades via en liten motstand. Motstandstapet er beskjedent.Det er vel typisk litt sprnningsfallet i ladekretsen også, så 5V er ikke så galt. Spenning på fulladet batteri er også fort på rundt 4.2V. 2 Lenke til kommentar
Brattus Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Har Aukey 3.0 quickcharge selv, dog med noen porter mindre da jeg ikke har behov for flere. Genial sak, og den koster rett over 200kr, som gjør den billigere enn de fleste enklere ladere som man får kjøpt rundtom på elektronikkbutikker i norge http://www.aliexpress.com/item/Quick-Charge-QC-3-0-AUKEY-5-Port-USB-Charger-Station-with-Micro-USB-Cable-for/32652201857.html?spm=2114.13010608.0.96.gFcDOU 2 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Med en ladestasjon fra Teknikkmagasinet kan du lade 10 enheter samtidig med 1A eller fem enheter samtidig med 2.4A så slipper du så mange ladere. Lenke til kommentar
RuneWi Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Jeg sverger til til denne på tur og hjemme [...] Fint med alle tips om slike ladere, men hvordan kan man vite hvordan (brann)sikkerheten er på disse tredjeparts laderene? Jeg har alltid hørt at man skal holde seg til original-laderen. Jeg skyr selvsagt billig ræl fra eBay som pesten, men er mer usikker på produkter som over. Men hvordan kan man være SIKKER? Tør du å legge deg å sove mens saken over lader 5 enheter? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 https://m.youtube.com/watch?v=uRe9w5PKmsE Big Clive tar fra hverandre IKEA-laderen og sier mye positivt om innmaten. Jeg stoler minst like mye på den som originale ladere. De er ikke perfekte de heller. En av mine originale Sony-ladere sluttet å fungere, men den ble ikke varm. 2 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Jeg sverger til til denne på tur og hjemme [...] Fint med alle tips om slike ladere, men hvordan kan man vite hvordan (brann)sikkerheten er på disse tredjeparts laderene? Jeg har alltid hørt at man skal holde seg til original-laderen. Jeg skyr selvsagt billig ræl fra eBay som pesten, men er mer usikker på produkter som over. Men hvordan kan man være SIKKER? Tør du å legge deg å sove mens saken over lader 5 enheter? Du har et godt poeng med sikkerhet, jeg har også sluttet å kjøpe uoriginale kinesiske ladere via eBay. Når jeg sjekker Aukey og Tronsmart så ser de ut til å vite hva de lager, og de merker produktene sine tydelig med eget navn. I utgangspunktet så ligger ladekretsen i produktet (mobil/nettbrett/osv.), disse er bare strømforsyninger med stabil 5V. Problemet er hvis strømforsyningene er så dårlige at de skader eller forstyrrer elektronikken i produktene. Selv har jeg ødelagt en iPod touch med en kopi av en Apple-lader, derfor holder jeg meg til mest mulig originale ladere/PSU. http://www.righto.com/2012/03/inside-cheap-phone-charger-and-why-you.html Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Men hvordan kan man være SIKKER? Tør du å legge deg å sove mens saken over lader 5 enheter? Det viktigste er at du kjøper det i Norge. Før var det iallefall slik at alt elektronikk som ble solgt måtte testes/verifiseres av Nemko så da visste man at det ikke var noe som ikke ville brenne opp med det første Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg