Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Fryser i Windows bootlogo med grafikkort installert, ikke med integrert grafikk

Anbefalte innlegg

Idag bestemte jeg meg for å bytte viften i strømforsyningen min (fra bråkete til stille).

Etter jeg monterte PSUen tilbake i PCen, klarte jeg ikke komme inn i Windows 10. Enten forsvant signalet til skjermen, eller så frøys den mens "Windows loading" skjermen var aktiv. Jeg har 2 ganger (av sikkert 100 reboots nå) klart å komme meg fordi loadingskjermen, og da har PCen hengt seg i løpet av 2min. Jeg kunne dog begge ganger bevege musen, men alt annen var altså fryst.

Jeg har nå prøvd en annen PSU, med tre forskjellige skjermkort (gtx 1070, gtx 660ti, Radeon 4770), og det samme skjer hver gang. Fellesnevneren slik jeg ser det er CPU, RAM og SSD.

Det morsomme er at jeg har ingen problemer når jeg tar ut skjermkortet og bruker den integrerte grafikken på min i5 3570k. Jeg har heller ikke problemer hvis jeg starter PCen i safe modus med et av de nevnte skjermkortene. Jeg har avinstallert alt av grafikkdrivere, og sjekket i eventloggen. Det står ingenting i eventloggen når PCen har fryst seg på loadingskjermen.

Ettersom jeg skriver dette innlegget fra PCen på med det integrerte skjermkortet, så kan vel ikke SSDen eller CPUen være ødelagt? Likevel virker det som om det er noe som krasjer SSDen når den prøver å starte opp med skjermkort?

Jeg har prøvd alle 3 PCIe sporene på mitt Asus p8z77-v, og også forskjellige sataporter.

Jeg vil helst ikke reformatere, men slik jeg ser det nå så er vel det neste steg i debuggingen. Noen som har hørt om noe lignende

EDIT: Jeg reformaterte SSDen, men problemet vedvarer.. Kan det hende at PCIe sporene er ødelagte?

Endret av Eirik..
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...