Skatteflyktning Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 (endret) Vel riktignok vil de "begrense" det til traffik som krysser grensen, hvilket muligens reduserer omfanget fra 100% til noen og nitti prosent. http://www.nettavisen.no/na24/utvalg-sier-ja-til-overvaking-av-nett--og-telefontrafikk/3423258943.html http://www.aftenposten.no/norge/Utvalg-sier-ja-til-at-E-tjenesten-far-overvake-innholdet-i-all-internett--og-telefontrafikk-som-krysser-riksgrensen-603232b.html Endret 5. september 2016 av Skatteflyktning 2 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Svenskene overvåker da allerede norsk datatrafikk, så om norske myndigheter gjør det samme er vel ok. Og er det kun trafikk som krysser grenser, er et også ok for meg. Det er vel bare noen få prosent av vår datatrafikk, som krysser grenser. Og på "alterene" som nevnes i artikklene, så er dette en akseptabel pris å betale. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 (endret) Det er vel bare noen få prosent av vår datatrafikk, som krysser grenser. Og på "alterene" som nevnes i artikklene, så er dette en akseptabel pris å betale. Hva er de få prosentene da? Jeg vil anta at en stor andel av trafikken krysser grenser så sant ikke nesten alle bare sjekker f.eks. VG. FB for eksempel har, så vidt jeg vet, ikke servere i Norge, bare det utgjør nok en prosent eller tre av trafikken Edit; Akseptabel pris å betale for X rettferdiggjør plutselig Y, skummel vei å ta. Endret 5. september 2016 av SlikGårNoDagan 1 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Skjønner at VPN abonnementet seiler opp som en av mine viktigste faste utgifter... 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Samme sak i denne tråden. ... Og er det kun trafikk som krysser grenser, er et også ok for meg. Det er vel bare noen få prosent av vår datatrafikk, som krysser grenser. Og på "alterene" som nevnes i artikklene, så er dette en akseptabel pris å betale. Tja, de fleste søkemototer er utenlandske, epost tjenere utenlandske, facebook lagrer ikke nasjonalt, mange selskaper benytter skytjenester eller "oursourcer" it-drift. Jeg har litt problemer med å se hva som ikke er utenlandstrafikk. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Hva slags trafikk er det som ikke krysser grensen? Selv bare det å åpne Firefox lager 5-6 tilkoblinger til forskjellige kilder i USA som Amazon, cloudfront og flere andre. Bare en ussel etterspørsel av en Norsk siden vil rute deler av trafikken via andre land, særskilt USA. Det er derfor Europa bør ha et "uavhengig internett" som kan fungere selv om det vi kjenner som internett i dag bryter sammen. Da må målet være å redusere trafikk som går innom Amerikanske servere, sette opp brannmurer og overvåkning av trafikk som går mellom det Europeiske internett og det Amerikanske, slik at vi kan beholde privatlivet på internett og slipper å bli overvåket av nye SS, Gestapo og Stasi. Så vil vi i tillegg kunne få et sikrere internett som også ikke er avhengig av USA. 1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Jeg er så naiv, at jeg trodde vi hadde servere her i landet, som tok av for det meste intern kommunikasjon. Men det er nok feil, i.h.t. tilbakemeldinger her. Men vår datatrafikk går da via Sverige, gjør den ikke? Og de overvåker alt. I så tilfelle, spiller det ikke så stor rolle og også norske myndigheter gjør det samme. For øvrig er et ennå en tråd her på forumet og samme problem. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Er det ikke bare å kryptere alt? Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Svenskene overvåker da allerede norsk datatrafikk, så om norske myndigheter gjør det samme er vel ok. Og er det kun trafikk som krysser grenser, er et også ok for meg. Det er vel bare noen få prosent av vår datatrafikk, som krysser grenser. Og på "alterene" som nevnes i artikklene, så er dette en akseptabel pris å betale. Svenske myndigheter har vel ikke myndighet til å raide hjemmene til og fengsle Norske borgere, slik som de Norske myndighetene kan. Det er en vesentlig forskjell. Noen få prosent som krysser grensen? Det aller meste av hva du bruker av internet tjenester fra facebook, til google, til e-post, til youtube, til netflix, osv. er amerikanske selskaper. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Er det ikke bare å kryptere alt? Hvordan har du tenkt til å gjøre det? Hvis ikke levrandøren av tjenesten tilbyr det så er det vel fint lite man selv kan gjøre for å kryptere det, annet enn å eventuelt bruke en god VPN, men hvem gidder vel å bruke VPN på alt de gjør? Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Er det ikke bare å kryptere alt? I beste fall utsetter det bare hvor lang tid det vil ta før trafikken din kan leses. Grei kryptering idag er enkel å knekke om 5-10 år. Hvis du er IMOT overvåkning generelt hjelper det nok ikke bare å kryptere. Selv god kryptering idag vil kunne knekkes om X antall år. Men ja, kryptering er jo en av internetts "must do". 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Er det ikke bare å kryptere alt? Hvordan har du tenkt til å gjøre det? Hvis ikke levrandøren av tjenesten tilbyr det så er det vel fint lite man selv kan gjøre for å kryptere det, annet enn å eventuelt bruke en god VPN, men hvem gidder vel å bruke VPN på alt de gjør? Det er jo heller ikke spesielt lurt å logge inn på kontoer gjennom VPN eller Proxy eller taste passord og sende det via slike tjenester. Med mindre det er din egen proxy da som du har satt opp og har kontroll over. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Svenske myndigheter har vel ikke myndighet til å raide hjemmene til og fengsle Norske borgere, slik som de Norske myndighetene kan. Det er en vesentlig forskjell. Så du tror ikke svenske myndigheter, deler informasjon når det passer dem? Lenke til kommentar
Sir Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Er det ikke bare å kryptere alt? I beste fall utsetter det bare hvor lang tid det vil ta før trafikken din kan leses. Grei kryptering idag er enkel å knekke om 5-10 år. Hvis du er IMOT overvåkning generelt hjelper det nok ikke bare å kryptere. Selv god kryptering idag vil kunne knekkes om X antall år. Men ja, kryptering er jo en av internetts "must do". X antall år: https://m.reddit.com/r/theydidthemath/comments/1x50xl/time_and_energy_required_to_bruteforce_a_aes256/ 1 Lenke til kommentar
Sir Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Er det ikke bare å kryptere alt? Hvordan har du tenkt til å gjøre det? Hvis ikke levrandøren av tjenesten tilbyr det så er det vel fint lite man selv kan gjøre for å kryptere det, annet enn å eventuelt bruke en god VPN, men hvem gidder vel å bruke VPN på alt de gjør? Man må isåfall bare bruke krypterte tjenester ja. Lenke til kommentar
geita_ Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Trodde du at alt dette mangfoldet vi går mot kommer uten overvåkning ? Se på London. 3 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 6. september 2016 Forfatter Del Skrevet 6. september 2016 (endret) Litt mer detaljer http://www.digi.no/artikler/alternativet-er-ikke-a-gjore-ingenting/351221 Hele pakka https://www.regjeringen.no/globalassets/departementene/fd/dokumenter/lysne-ii-utvalgets-rapport-2016.pdf All "bad guys" and "paranoid"> Endret 6. september 2016 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Er det ikke bare å kryptere alt? I beste fall utsetter det bare hvor lang tid det vil ta før trafikken din kan leses. Grei kryptering idag er enkel å knekke om 5-10 år. Hvis du er IMOT overvåkning generelt hjelper det nok ikke bare å kryptere. Selv god kryptering idag vil kunne knekkes om X antall år. Men ja, kryptering er jo en av internetts "must do". X antall år: https://m.reddit.com/r/theydidthemath/comments/1x50xl/time_and_energy_required_to_bruteforce_a_aes256/ Supert med faktisk utregning, men jeg biter tak i en detalj helt på slutten: That's just for 1 machine. Reducing the time by just one power would require 10 more basketball court-sized supercomputers. To reduce the time by x power, we would require 10x basketball court-sized supercomputers. It would take 1038 Tianhe-2 Supercomputers running for the entirety of the existence of everything to exhaust half of the keyspace of a AES-256 key. Hvis du tenker deg at dagens mobiler er like kraftige som superdatamaskiner var for mellom 1 og 2 tiår siden, kan det godt tenkes siden utviklingen av datamaskiner virker å være eksponensiell at "alle" vil gå rundt med det som idag er en superdatamaskin om 10 år. Så snakkes det mye om kvantedatamaskiner i tillegg. Selv foretrekker jeg nøkler over 1024 bits. Men ja, utregningen virker jo å tilsi noe annet enn det jeg antydet. AES er jo en "grei" kryptering. Dog har det blitt funnet problemer ved tidligere krypteringsmetoder og deres aritmetikk som har gjort at krypteringen ble knukket lenge før den teoretisk sett skulle ha blitt det.. Men men.. Jeg liker kryptering, og jeg bruker helst god kryptering, men med en viss skepsis i bakhodet at den ikke vil være trygg for alltid. Men mulig jeg tar feil. Lenke til kommentar
geita_ Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 (endret) "Lysne II-utvalget anbefaler regjeringen å innføre full overvåking av datatrafikken inn og ut av Norge. De mener trusselbildet gjør dette helt nødvendig." Hmmm.... trusselbildet i dagens samfunn.... Er det samene vi må passe oss ekstra godt for ? Kanskje disse høyreekstreme nazistene vi har importert så mange av i det siste... nei ? Hva slags folk er det som har "flyktet" til Europa/Norge i hopetall den siste tiden... Endret 6. september 2016 av geita_ Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 (endret) Dette kommer garantert til å bli innført da det rører ved to av politikernes tre gullegg. Terror, pedofili og klima. Edit: Og det norske folk bøyer seg ned med ræva i været. Endret 6. september 2016 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå