JFM Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 (endret) Hei. Vurderer å selge laptopen min, da jeg er fristet til å kjøpe "det beste". Multicom Kunshan P170S (Clevo P170SM) Strøken Maskinvare: 17.3" Full-HD Skjerm Intel Core i7-4700MQ 16GB Ram 180GB SSD Harddisk 1TB Harddisk for lagring GeForce GTX 780M 4GB DVD-brenner. 3stk USB 3.0. HDMI. Justerbart lys i tastaturet + masse mere Bruker Windows 8.1 på denne. Men ingen problem med Windows 7 eller Windows 10 Kjører spill som Counter-Strike Global Offensive, Farcry 4, Battlefield 4 og GTA5 på full grafikk. Maskinen kjører også det nye Battlefield 1 (open beta) uten problemer. Endret 5. september 2016 av JFM Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Aner ikke, men du burde legge med om det er noen riper i skjerm eller utenpå (helt ærlig, ser den ut som ny). Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 (endret) Spørs hva den kostet ny det. Akkurat som biler blir prisen på en laptop halvert så snart den havner utenfor butikk. Så kan du trekke fra 10% hvert kvartal i tillegg, eller minst 25% hvert år. 1660 Euro ny står det på en Tysk side med anmeldelse av laptopen. Da kan du regne ca 800 Euro med en gang den havnet i dine hender, og rundt 1/3 av prisen hvert år siden lansering.. Reviewen til den Tyske siden er fra Januar 2013. Så da kan du trekke til 600 Euro i 2014, 400 Euro i 2015 og rundt 300 Euro i 2016. Omtrent 3000kr? Men du må nesten ta i betraktning hva som er tilgjengelig i markedet også, hva alternativene er for en som kjøper ny PC. Hvorfor skal de gidde å kjøpe din brukte hvis en tilsvarende ny er tilgjengelig for rundt 5000kr? Da virker 3000kr som en god sum. http://www.notebookcheck.net/Review-One-K73-3N-Clevo-P170SM-Notebook.93315.0.html Endret 5. september 2016 av zeebra Lenke til kommentar
srbz Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 (endret) Vurderer å selge laptopen min, da jeg er fristet til å kjøpe "det beste". Stasjonær maskin da håper jeg? En ny, noenlunde tilsvarende laptop får du fra ca 13k, eksempelvis denne (riktignok kun halv RAM, men det er nok det minst vesentlige her). Tar vi utgangspunkt i 60% av nypris for en tilsvarende maskin ender vi på 13000 * 0,6 = 7800. Sånn sett tenker jeg det er realistisk å få et sted mellom 7-8k for denne, avhengig av tilstand. Med det sagt: jeg fatter ikke hvorfor folk velger å gå for gaming-laptop når en kan få bedre skjerm, bedre ytelse, bedre oppgraderingsmuligheter og rett og slett jevnt over en bedre gamingopplevelse ved å gå for stasjonær maskin, med unntak av når du virkelig har behov for en mobil gamingmaskin for å ta med på reiser osv. Om ståa er slik at du trenger en gamingmaskin for å bruke hjemme og en laptop for å ta med på skole/jobb, kjøp begge deler. Det er langt mer prisgunstig i det lange løp, ettersom du kan oppgradere en stasjonær maskin fremfor å kjøpe ny når du trenger mer futt. For ikke å snakke om at når vi beveger oss opp i prisspektere 20k får du lett en grei skrivelaptop pluss skjerm og stasjonær maskin for samme pris som en gaminglaptop, og med tilsvarende eller bedre gamingytelse - som ikke nødvendigvis må skiftes ut fullstendig om to-tre år. Spørs hva den kostet ny det. Nei. Hva den kostet ny er fullstendig irrelevant. Det eneste som betyr noe er hva en eventuell kjøper må ut med for å få noe tilsvarende i dag. Endret 5. september 2016 av srbz Lenke til kommentar
JFM Skrevet 5. september 2016 Forfatter Del Skrevet 5. september 2016 Om jeg tenker å kjøpe ny stasjonær eller bærbar er vell irrelevant? Jeg har to hjem og må ha en mobil data uansett. Men on topic: Ingen riper i maskinen. Den er strøken og feilfri. Har tatt godt vare på denne. Så vell egentlig for meg 8-9000 kr selv... Lenke til kommentar
srbz Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Om jeg tenker å kjøpe ny stasjonær eller bærbar er vell irrelevant? Strengt tatt ikke. Du må legge ganske mye penger på bordet for å få en laptop som er nevneverdig bedre enn det du allerede har. Om du selv kun spiller de spillene du oppgir at den drar uten problemer er det vel forsåvidt heller ikke noe poeng i å oppgradere? Skal du ha en markant oppgradering som skal være laptop bør du nesten gå for Multicom Kunshan P775 med GTX 1080, som lander deg på 24500 uten Windows. Da begynner vi å snakke at det kan være vel så greit å kjøpe to stasjonære gamingmaskiner ^^ Det er faktisk ikke tull. Jeg vil gjette på at du kjøpte din nåværende laptop en plass mellom to og tre år siden. En stasjonær maskin (til ca. 15k) kan fint leve dobbelt så lenge om du skifter skjermkort (til ca. 3k) ca. midtveis. Og et skjermkort du kjøper nytt i dag for ca. 3k kan du sikkert få en tusenlapp tilbake for om et par år. Om du da bruker 17k+ på ny laptop hvert 2. - 3. år vil dette være minst like dyrt - i det lange løp - som å kjøpe og oppgradere to stasjonære gamingmaskiner. Så vell egentlig for meg 8-9000 kr selv... Vel, det skader ikke å prøve, men brukt hardware har så å si alltid høyere verdi for selger enn for kjøper. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 5. september 2016 Forfatter Del Skrevet 5. september 2016 Kan være at det mest økonomiske vil være to stasjonære i lengden. I min tidlige ungdom tenkte jeg jo selv sånn. Men etter å hatt laptop en stund nå, kunne jeg ikke drømme om å gå tilbake til stasjonær. Hjemme bruker jeg eksternt tastatur og skjerm. Men når jeg er på jobb (bor ikke hjemme da) bruker jeg kun maskinen. Skal nevnes at jeg i tillegg går nett og samlingsbasert teknisk fagskole. Her er det også nødvendig med en god laptop, da vi bruker ganske avanserte og tunge programmer. Lenke til kommentar
ili Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Mange laptopper idag kan du også skifte skjermkort på (mxm). Dersom det er mulig for din kan du kanskje hive inn et 1080 kort og selge 780m som står i. Dersom du gjør det, så ta kontakt angående å selge 780m. Jeg er på kikk etter et ok mxm kort for en gammel laptopp jeg har liggende Lenke til kommentar
JFM Skrevet 5. september 2016 Forfatter Del Skrevet 5. september 2016 Den tanken har faktisk slått meg og.Men vil ikke cpu være flaskehals om jeg setter inn et 1070 eller 1080 kort? Lenke til kommentar
ili Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Må innrømme jeg ikke er 100% på bærbar prosessor. Men ser ut som din er veldig god og nye prosessorer har ikke økt mye i ytelse. Så skal nok gå helt fint. Maks mister du kanskje 1-3% fps. Er en grunn mange fortsatt kjører 5 år gamle prosessorer med helt nye skjermkort Lenke til kommentar
JFM Skrevet 5. september 2016 Forfatter Del Skrevet 5. september 2016 Da er jo barre spørsmålet om min laptop lar seg oppgradere Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Tar vi utgangspunkt i 60% av nypris for en tilsvarende maskin ender vi på 13000 * 0,6 = 7800. Sånn sett tenker jeg det er realistisk å få et sted mellom 7-8k for denne, avhengig av tilstand. Enig i det, hvis den er kjøpt for en måned siden. Merkverdig nok opplyses det ikke hvor lenge det er igjen av garanti og reklamasjon. Modellen er 3½ år gammel, men kjøpet kan jo være av noe nyere dato... Lenke til kommentar
JFM Skrevet 5. september 2016 Forfatter Del Skrevet 5. september 2016 (endret) Den er rett under 3 år. Så det er enda 2 år igjen av garanti/reklamasjon. Skal sies at jeg tenkte å gi med en ryggsekk fra ASUS (ROG-sekk). Endret 5. september 2016 av JFM Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå