Lars Taraldsen Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 – Vi sa ikke nei første gang vi så et nordkoreansk pass.DNV GL: – Vi beklager dersom det var slaver vi sertifiserte Lenke til kommentar
Psykonaut Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Slaveri er ikke lønnsomt. Da må man ansette vakter, bygge sperringer, hysly og fø de. Mye mer kostnadseffektivt å ha slavene gående fritt og gi de en minimumslønn slik at de betaler for seg selv, men samtidig sitter fast i en evig dag til dag eksistens. Slipper tilogmed å kalle det slaveri om man gjør det slik. "Arbeid gjør fri" sa de i europeiske slaveleire for en mannsalder siden, dagens motto er vel "Arbeid enda litt hardere så kan du også blir fri.". Denne "drømmen" kan forsterkes i slavene ved å forfremme spesiellt lydige slaver til vakter, eller "mellomledere" som man kaller det i dag. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Vi beklager dersom det var slaver vi sertifiserteMerkelig utsagn... det ligger implisitt i den en innrømmelse om at de ikke vet hva de sertifikerte. Da blir det vel naturlig å spørre om disse er i stand til å sertifisere noe som helst. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Vi beklager dersom det var slaver vi sertifiserteMerkelig utsagn... Nå er jo ikke dette et sitat av hva DNV-GL-direktøren sa, men en formulering som artikkelforfatteren må stå for. Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Dette er ikke første gang DNV begrenser sine etiske retningslinjer til selektivt å lage det kunden bestiller. I 2009 lagde DNV en analyse for Skangass AS. Analysen omhandlet risiko/konsekvenser ved skipskollisjon mot LNG fartøy ved kai ved Skangass sin LNG fabrikk i Risavika, Rogaland. (Risk for striking impact to LNG carriers - Skangass LNG plant. Report nr. 2009-0089) Risavika er en travel industrihavn. Da Skangass bestilte analysen fra DNV hadde SINTEF allerede utført en annen analyse og beregnet at en gjennomsnitts tonnasje og gjennomsnittshastighet i havnen ville penetrere dobbeltskroget til LNG fartøy ved 6.4 knop. En lekkasje herav var beregnet å drifte og være brennbar helt ut til 3 km. Risavika er omkranset av store boligområder med over 7000 innbyggere. Konsekvensene av en slik storulykke var derfor åpenbar. Skangass hadde denne SINTEF analysen i hende. I sin bestilling til DNV satte Skangass derfor en forutsetning for analysen at det var 5 knop hastighets-begrensing i havnen. Det er imidlertid ikke noen hastighets-begrensing i havnen. Skip må ha 10-12 knop styrefart, hvilket også daglig kan dokumenteres på AIS. Skangass fjernet all risiko og konsekvenser i DNV analysen allerede på bestillerstadiet. DNV utførte lydig oppdraget til tross for at de visste at det ikke var noen reell fartsgrense i havnen. Det kritikkverdige utøkes her ved at DNV en mnd. tidligere hadde utført en analyse for Sola kommune i en annen sammenheng der det ikke var fem knop fartsgrense. Arbeidsmetodikken til DNV er definert i norsk straffelov. Analysen er tilgjengelig for redaktøren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå