Carpe Dam Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Etter lengre tids leting etter en bil som det er noenlunde behagelig å sitte i (jeg er 1.93 og kresen) fant jeg ut at 2. generasjon Nissan X-trail har et førermiljø som passer meg. Biltypen passer meg også, med firehjulstrekk og bakkeklaring. Jeg tenker å kjøpe med dieselmotor, og helst en relativt ny (-12, -13, -11 til nød). Er det noen som kjenner til problemer med disse bilene, grunner til at jeg ikke burde kjøpe i det hele tatt eller ting som jeg burde være oppmerksom på? Og hvordan er automatkassene? Er det CVT eller vanlig trinnkasse, og er den god (verdt prisforskjellen)? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Eneste jeg vet er at Nissan har sinnsyke delepriser om du må kjøpe noe hos forhandleren. Da snakker vi for eksempel ti tusen kroner for ei varmeapparatvifte. Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 (endret) Har en kamerat som hadde en relativt ny X-trail i et par år, 11 modell tror jeg. Grei bil og alt det der, men herregud for en kjedelig vogn. Hvis du ikke har noen glede av å kjøre bil, gå for X-trail. Hvis du liker deg bak rattet og på veien, gå for noe annet. Endret 5. september 2016 av Gamle ørn 1 Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Jeg har en 2. Gen X-trail. 2007 modell faktisk, altså det aller første året for denne generasjonen. Vet ikke om de har kommet med noe facelift? Jeg valgte bilen utelukkende pga. bagasjeromsplass. Jeg prøvekjørte alle i den kategorien (CRV, Santa Fe, X3 osv osv), men ingen kunne måle seg på bagasjeromsplass. X-Trailen var nok blandt de dårligste når det kommer til kjørekomfort, en milevis bedre enn 1. Gen. Når det gjelder automatkassen vil jeg si at den er direkte dårlig. Den er treg og nykkete. Noen ganger låner jeg er Mercedes M-klasse fra ca. samme årstall og den er milevis forran på motor å gir. Det er der man merker at X-trailen er direkte dårlig. Den har overraskende god fremkommelighet. Med lock på mellomakslingen fikser den det meste. Har kjørt min fra 80 til 120k uten å skifte en eneste del. Den har vært på service hver 15k. Nå har jeg imidlertid en feil på min (den første feilen jeg har hatt på denne bilen). Noe med turbosystemet. Den skal inn på verksted i morgen så får vi se. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Svigermor har Qashqai med samme CVT-kassa som sitter i X-Trail. Litt uvant, veldig behagelig men stjeler en god del krefter og (i dette tilfellet) bensin. Den ligger fort på literen på mila på vanlig kjøring - mest landevei. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 Svigermor har Qashqai med samme CVT-kassa som sitter i X-Trail. Litt uvant, veldig behagelig men stjeler en god del krefter og (i dette tilfellet) bensin. Den ligger fort på literen på mila på vanlig kjøring - mest landevei. Girkassa på min X-trail er ikke veldig behagelig. Den girer som en 16-åring som øvelseskjører. Lenke til kommentar
hølands_gutt Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 (endret) CVT har en merkelig giring system, men CVT har 2 fordeler det DSG ikke har eksempelvis, det er reparasjonskostnader og mykere giring, er omtrent ikke giring på CVT men du for en mykere gange om du forstår meg. ennå ikke funnet en bil med CVT det kan være Nissan,honda,Mitsubishi, toyota spesielt ikke Subaru heller! så er ikke CVT vært noe suksess for min del. Endret 7. september 2016 av hølands_gutt Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Hvis min bil har CVT, noe jeg ikke vet noe om, så kan det hende at jeg opplever "mykere giring" som treg giring. Den girer alltid lenge etter jeg selv ville girt. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 CVT har en merkelig giring system, men CVT har 2 fordeler det DSG ikke har eksempelvis, det er reparasjonskostnader og mykere giring, er omtrent ikke giring på CVT men du for en mykere gange om du forstår meg. ennå ikke funnet en bil med CVT det kan være Nissan,honda,Mitsubishi, toyota spesielt ikke Subaru heller! så er ikke CVT vært noe suksess for min del. CVT har ikke gir i ordinær forstand. I den grad du finner gir som i 1-2-3 på en CVT så er det noe som er elektronisk styrt. Forøvrig er CVT enda med følsom for / avhengig av oljebytte enn en klassisk automat, og kostnaden for å fikse en CVT er ikke vesentlig forskjellig fra klassisk automat. Xibris: Om den girer lenger etter det du selv ville gjort burde du få det sjekket. Er det klassisk automat du har så er det et tegn på for lav oljestand. Er det CVT så kan det være at styringen trenger en oppgradering/justering. Lenke til kommentar
toffo Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Hvis min bil har CVT, noe jeg ikke vet noe om, så kan det hende at jeg opplever "mykere giring" som treg giring. Den girer alltid lenge etter jeg selv ville girt. CVT gearer ikke merkbart på den måten, den bare endrer turtall etter behov, og det er ikke faste steg. Så det er nok vanlig automatgearkasse du har. Som fikse påpeker - er den så treg som du beskriver bør du sjekke oljenivå/ha den på service. Det kan bli dyrt å ikke sjekke opp det der. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Ok. Bilen har fulgt alle serviceintervallene, men kanskje jeg må be om å få det sjekket spesielt? Regnet egentlig bare med at sjekk av girkassen er med i serviceplanen så jeg har ikke gjort noe aktivt for å sjekke det. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 9. september 2016 Forfatter Del Skrevet 9. september 2016 Fant ut at biler med automatkasse ikke kan trekke like mye henger, og når den har dårlig rykte i tillegg så blir det manuell. Gjenstår bare å finne pris/alder/km-kombinasjonen som går hjem hos finansministeren... Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 Ja, hvis jeg ikke husker feil er det 1300kg med automat og 1600kg med manuell på X-Trail 2. gen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå