torest Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Men det er har vært en trang fødsel for det visjonære batteriskipet.«Ship of the Year» kåres denne uken. Dette er favoritten Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Vestlandet har altså nok av elektrisk overskuddskraft, og nok av lavthengende forurensning mellom fjellene. Men kan ikke benytte Hydrogen-drift, som vil føre til 0,- lokal forurensning, fordi det ikke er så effektivt som batteri og diesel (!) ? 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg deleted Skrevet 5. september 2016 Populært innlegg Del Skrevet 5. september 2016 (endret) Ser ut som operaen i Oslo har løsrevet seg fra land og nå går for eget maskineri Endret 5. september 2016 av WiRe 16 Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Ser ut som operen i Oslo har løsrevet seg fra land og nå går for eget maskineri Takk, haha, det var NØYAKTIG det samme jeg tenkte ^^ 4 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Vestlandet har altså nok av elektrisk overskuddskraft, og nok av lavthengende forurensning mellom fjellene. Men kan ikke benytte Hydrogen-drift, som vil føre til 0,- lokal forurensning, fordi det ikke er så effektivt som batteri og diesel (!) ? Mye mer penger i å sende strømmen til kontinentet på linjer betalt av norske forbrukere og skattytere... Men vil ikke batterier med flytende elektrolytt (flow battery på Wikipedia) være ideelle i en skipssammenheng, der man kanskje kan ha behov for ballast likevel? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Nydelig båt! Skulle gjerne sett en fergevariant også, beregnet på lengre fergesamband enn der Ampere-klassen går. Batteriet tilsvarende 6 Teslaer (600 kWh, ukjent kW) får kanskje litt ufortjent mye plass i rampelyset sammenlignet hovedframdriftsytstemet på totalt ca 1800 kW (med ukjent tank-kapasitet). Batteridriften kan vel ikke stå for særlig mye av totalen. Bare av nysgjerrighet, er denne en "unplugged" hybrid eller har den mulighet for lading av batteriene via landstrøm? Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Ja, kanskje dette designet burde bli standard for hurtiggående båter langs kysten. Overbygget er fantastisk, men tror det er mer å hente på selve skrogutformingen. 1 Lenke til kommentar
mathiash98 Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Vestlandet har altså nok av elektrisk overskuddskraft, og nok av lavthengende forurensning mellom fjellene. Men kan ikke benytte Hydrogen-drift, som vil føre til 0,- lokal forurensning, fordi det ikke er så effektivt som batteri og diesel (!) ? Hydrogen er mer effektivt enn diesel, problemet er alle trykktankene og lite mulighet for å fylle hydrogen hittil Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 (endret) Vil forundre meg meget om denne båten ikkje vinner. Fantastisk, flytende farkost, og en eignet skarp / grafisk brukskunst for å oppdage moder Jord. Endret 5. september 2016 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Gaupe83 Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Batteridrift på båter er fremtiden helt klart. Her har vi jo ikke de samme plass og vektbegrensningene som i personbiler. Men i all verden for et design.. hva er det de tenker på?? Båten ser ut som den er designet for å havare katastrofalt ved en viss bølgestørrelse. Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 (endret) Batteridrift på båter er fremtiden helt klart. Her har vi jo ikke de samme plass og vektbegrensningene som i personbiler. Men i all verden for et design.. hva er det de tenker på?? Båten ser ut som den er designet for å havare katastrofalt ved en viss bølgestørrelse. Alt havarerer ved en viss bølgestørrelse, den tanken gis det kred for. De er observang...! Første linje i Deres komentar må derimot klasifiseres som svert mangelfull. Endret 5. september 2016 av Halvor Sølvberg- the MOV 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Vestlandet har altså nok av elektrisk overskuddskraft, og nok av lavthengende forurensning mellom fjellene. Men kan ikke benytte Hydrogen-drift, som vil føre til 0,- lokal forurensning, fordi det ikke er så effektivt som batteri og diesel (!) ? Hydrogen er mer effektivt enn diesel, problemet er alle trykktankene og lite mulighet for å fylle hydrogen hittil Ja, det går ikke an å legge inn vann i et hus før man har bygget vannledninger. Dette vet man jo, og gjelder enter det er bensin, elektrisitet eller Hydrogen. Man kan heller ikke selge batteri-elektriske ( bortsett fra for kjøring til butikken) eller Hydrogen-elektriske biler før stasjonsnettet er utbygd til strekkelig. ( Og omvendt; høna eller egget.) Men elektrisitet og Hydrogen kan være kortreist. Diesel må hentes langt under i jorda eller på andre siden av kloden. 2 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Vestlandet har altså nok av elektrisk overskuddskraft, og nok av lavthengende forurensning mellom fjellene. Men kan ikke benytte Hydrogen-drift, som vil føre til 0,- lokal forurensning, fordi det ikke er så effektivt som batteri og diesel (!) ? Hydrogen er mer effektivt enn diesel, problemet er alle trykktankene og lite mulighet for å fylle hydrogen hittil Ja, det går ikke an å legge inn vann i et hus før man har bygget vannledninger.Dette vet man jo, og gjelder enter det er bensin, elektrisitet eller Hydrogen. Man kan heller ikke selge batteri-elektriske ( bortsett fra for kjøring til butikken) eller Hydrogen-elektriske biler før stasjonsnettet er utbygd til strekkelig. ( Og omvendt; høna eller egget.) Men elektrisitet og Hydrogen kan være kortreist. Diesel må hentes langt under i jorda eller på andre siden av kloden. Ferdig snakka..! Kred. 1 Lenke til kommentar
Bjørn Egil Pedersen Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Norsk industri og ikke minst norsk maritim industri har nok en gang hatt evnen til å løfte blikket og tenke nytt. Dette er et godt eksempel på banebrytende teknologi og design som vekker oppsikt internasjonalt. All honnør til de som våget å satse. De er et godt eksempel til etterfølgelse. Lenke til kommentar
Gunnar Littmarck Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Givetvis flödesbatterier som någon föreslår. Jag anser att massproduktion av "flytande villatomter" 15x40m kommer få en stor marknad, varför inte i Norge med er erfarenhet av komplicerade flytande betongkonstruktioner? Kjell Inge var är du? Med modern teknik kan en flytande villatomt med många hundra års underhållsfri drift byggas billigare än motsvarande strandtomt i Oslo eller Stockholm för den delen). Vatten mat och energiomvandling kan och kommer ske privat p.g.a ohemula skatter, det enda som behövs är en trådlös snabb uppkoppling och det kommer med, inom få år blir de kvarvarande operatörerna globala. Lenke til kommentar
John Tangerås Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Jeg trodde regelen om at elektriske fremkomstmidler skulle se noldis ut, døde med Think og Buddy. Ser ut for at jeg tok feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå