Harald Brombach (digi.no) Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Har skrikende behov for flere utviklere.OpenOffice-prosjektet i krise Lenke til kommentar
Bjørn Morten Ursin-Holm Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Vil dette affisere LibreOffice utgivelser? (Beklager min uvitenhet) 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 (endret) Tror heller kanskje en del linux distribusjoner vil velge libreoffice istedenfor. Vet ikke den ble til siden openoffice ikke fikk til docx https://docx.codeplex.com/ støtte i openoffice. Selv syns jeg openoffice (Nyeste versjon) er mere en god nok til erstatte office 2003. http://www.addintools.com/office2010/professionalplus/download.html Men mangler menyene som office 2016 har. Tror Sun egentlig mangler penger til å forbedre openoffice. Vet ikke om jeg gidder å donere penger av den grunn, hadde de tatt penger for openoffice hadde jeg ikke noe i mot det så sant det kan installeres på så mange pcer som man vil. Endret 5. september 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Det er begrenset hvor mange gratis officepakker man kan ha uten at det blir surr. At det heller blir "100% fokus" fra de frivillige på Libre istedenfor er ikke en dårlig ting tror jeg. Ser jo på MS Office at de har laget et meget godt produkt selv om de har hatt tilnærmet monopol. Me får sjå hva som skjer 1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Tror heller kanskje en del linux distribusjoner vil velge libreoffice istedenfor. Vet ikke den ble til siden openoffice ikke fikk til docx https://docx.codeplex.com/ støtte i openoffice. Selv syns jeg openoffice (Nyeste versjon) er mere en god nok til erstatte office 2003. http://www.addintools.com/office2010/professionalplus/download.html Men mangler menyene som office 2016 har. Tror Sun egentlig mangler penger til å forbedre openoffice. Vet ikke om jeg gidder å donere penger av den grunn, hadde de tatt penger for openoffice hadde jeg ikke noe i mot det så sant det kan installeres på så mange pcer som man vil. Libre Office ble etablert som et resultat av endringer som Oracle gjorde med "modellen" rundt Open Office. For å si det enkelt, de gjorde de mest sentrale utviklerne utenom de som var inhouse "fly forbanna". Mer korrekt informasjon finnes her, https://no.wikipedia.org/wiki/Apache_OpenOffice#Historie Sun har ikke hatt noe med OpenOfiice å gjøre siden de ble kjøpt opp av Oracle i 2010 (Sun eksisterer ikke som selskap i dag). Og som sagt, Oracle "kvittet" seg med utviklerne gjennom å "trå de hardt på tærne" og uten utviklere igjen la de ned avdelingen og valgte å gi OpenOffice til Apache i 2012. OpenOffice heter altså i dag Apache OpenOffice. Dessverre er nok OpenOffice i realiteten et dødt produkt. LibreOffice har det som finnes av utviklingsmiljø. 6 Lenke til kommentar
hakontdal Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Kven er det som skrik for å finna fleire utviklarar? Wikipedia er ganske klar: "OpenOffice, is a discontinued open-source office suite." * Kjøp lisens på Microsoft Office om du treng akkurat Microsoft sine Office-funksjonar. * Last ned heilt gratis LibreOffice om du treng ein god Office-pakke. * Bruk ein gratis nettbasert Office (td. frå Google) om du ikkje treng programvaren lokalt. OpenOffice.org har ikkje vert veldig aktuell på ganske lenge... Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Vil dette affisere LibreOffice utgivelser? (Beklager min uvitenhet) Jeg tror LibreOffice er bedre stillet enn OpenOffice. Som beskrevet lengre ned i tråden, etter at OpenOffice utviklerne ble ignorert, gikk de over til å lage LibreOffice. Lenge trodde jeg det var mindre fosrkjell mellom de to pakkene, men det viser seg at LibreOffice har bedre støtte til dokumentformater, bl.a docx. -Ganske viktig om man arbeider med Microsoft Office et sted. 2 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Det er iallefall få eller ingen GNU/Linux distroer som bruker Openoffice idag. Det er vel så godt som et dødt prosjekt etter Oracle tok over. Libreoffice er det som er tingen nå. Til Windows er jeg ikke sikker, men det er vel Libreoffice der også? Calligra Suite er også et flott gratis alternativ og et helt annet prosjekt. Lenke til kommentar
Trond Ruud Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 apropo: OpenOffice-prosjektet i krise Kanskje OpenOffice burde tenke på å tilby add ons, som folk er villige til å betale litt for? Spesielt OCR, som koster flere hundre dollar fra de vanlige produsentene, OmniPage og Abby uten å fungere spesielr imponerende. Dessutrn burde de vurdere en oppfølger til Microsoft Offices gravlagte Frontpage web editor, som enkrlt lot oss med beherskede html-kunnskaper opprette og vedlikeholde enkle informasjonswebsider for foreninger og interessegrupper uten å kaste bort hundrevis av diollar på Dreamweaver og andre avanserte kommersielle produkter som krever mye mer å beherske, enn MS Frontpage, om de også klarer å lage en edd on, som klarer å importere ganle Frintpagr webs og oversette til eget format kan jeg love at de får en kunde i meg, og jeg mistenker at det sitter noen tusen flere dittp der ute. noe et raskt søk på FrontPage burde overbevise om det :-) Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 apropo: OpenOffice-prosjektet i krise Kanskje OpenOffice burde tenke på å tilby add ons, som folk er villige til å betale litt for? Spesielt OCR, som koster flere hundre dollar fra de vanlige produsentene, OmniPage og Abby uten å fungere spesielr imponerende. Dessutrn burde de vurdere en oppfølger til Microsoft Offices gravlagte Frontpage web editor, som enkrlt lot oss med beherskede html-kunnskaper opprette og vedlikeholde enkle informasjonswebsider for foreninger og interessegrupper uten å kaste bort hundrevis av diollar på Dreamweaver og andre avanserte kommersielle produkter som krever mye mer å beherske, enn MS Frontpage, om de også klarer å lage en edd on, som klarer å importere ganle Frintpagr webs og oversette til eget format kan jeg love at de får en kunde i meg, og jeg mistenker at det sitter noen tusen flere dittp der ute. noe et raskt søk på FrontPage burde overbevise om det :-) OpenOffice er nok ikke i stand til å "tenke på å tilby" noe som helst, dessverre. De har ikke kapasitet til å fikse graverende sikkerhetshull engang, og prosjektet er i realiteten dødt. Det er i LibreOffice all interessant nyutvikling skjer, og alle linuxdistroer har forlengst byttet ut OpenOffice med LibreOffice. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Ser ikke helt hvorfor noen skal velge OpenOffice framfor LibreOffice. Førstnevnte henger langt bak i funksjonalitet. Legg det dødt og la alle utviklerne der komme over på LibreOffice. Det gagner alle oss brukere at dem forener krefter på en kontorpakke. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Tror ikke LibreOffice støtter bruk av "egendefinerte symboler" i forbindelse med bruk av tegneprogrammet. Det gjør jo OpenOffice til en viss grad, slik at man kan bruke det som et "fattigmanns teknisk tegneprogram". Lenke til kommentar
LiamJ Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Vil dette affisere LibreOffice utgivelser? (Beklager min uvitenhet) Nope. Apache har ansvar for Open Office, mens The Document Foundation har ansvaret for Libré office. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 (endret) "Krisen" høres betydelig overdrevet ut. Hvis det fortsatt finnes rester av drivkraft i utviklingen hos Apache OO, så er det bare bra om de samler alle kreftene under Libreoffice. Regner med de som bidrar nevneverdig er velkommen inn i varmen der. For oss sluttbrukere er det bare flott å unngå forvirringen som følge av tilsynelatende to ulike frie Office-pakker. Endret 5. september 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
RonnyVa Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Vil dette affisere LibreOffice utgivelser? (Beklager min uvitenhet) Nei, fordi LibreOffice har blitt et helt uavhengig prosjekt fra den gangen de ble delt. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Dessutrn burde de vurdere en oppfølger til Microsoft Offices gravlagte Frontpage web editor, som enkrlt lot oss med beherskede html-kunnskaper opprette og vedlikeholde enkle informasjonswebsider for foreninger og interessegrupper uten å kaste bort hundrevis av diollar på Dreamweaver og andre avanserte kommersielle produkter som krever mye mer å beherskeHva med Seamonkey Composer? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 (endret) Tror heller kanskje en del linux distribusjoner vil velge libreoffice istedenfor. Vet ikke den ble til siden openoffice ikke fikk til docx https://docx.codeplex.com/ støtte i openoffice. Selv syns jeg openoffice (Nyeste versjon) er mere en god nok til erstatte office 2003. http://www.addintools.com/office2010/professionalplus/download.html Men mangler menyene som office 2016 har. Tror Sun egentlig mangler penger til å forbedre openoffice. Vet ikke om jeg gidder å donere penger av den grunn, hadde de tatt penger for openoffice hadde jeg ikke noe i mot det så sant det kan installeres på så mange pcer som man vil. Finnes det noen Linux-distroer som ikke bruker Libre i stedet? Sun eksisterer ikke lenger. Endret 6. september 2016 av RattleBattle Lenke til kommentar
OIPNOCZW Skrevet 10. september 2016 Del Skrevet 10. september 2016 Tror ikke LibreOffice støtter bruk av "egendefinerte symboler" i forbindelse med bruk av tegneprogrammet. Det gjør jo OpenOffice til en viss grad, slik at man kan bruke det som et "fattigmanns teknisk tegneprogram". Ganske sikker på at LibreOffice er like bra eller bedre enn OpenOffice også på dette. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Det vet man best hvis man tester det ut. Testet en tidligere versjon av LibreOffice og der funt jeg ikke noen mulighet for eget galleri/symbolbibeliotek. Testet det samme for et par dager siden og, jo da, nå virket Libre Office helt OK på dette punktet også, så jo det stemmer visst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå