Gå til innhold

Ta et friår før master?

TheNarsissist

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går siste år bachelor nå og planlegger å søke master i finans, sannsyneligvis i London. Jeg er rett over minstekravet når det gjelder karakterer, men dette er igjen minstekravet. Jeg skal ta opp et par fag, og regner med at jeg er på svak A når jeg evt skal søke i februar/mars og kanskje høyere etter siste semester. Merker at jeg begynner å bli litt sliten, og vet ikke om jeg kommer til å klare å forberede meg til GMAT og TOEFL prøvene jeg må ta senest i januar. Jeg har heller ikke noen relevante internships (Håper å få det enten neste semester eller sommeren).

Jeg lurer rett og slett på om jeg skal vente et år med å søke. Tenker da på å bruke neste skoleår på og forberede meg godt til opptaksprøvene, ta 2-3 matte/programeringsfag på Blindern, prøve å få noen internship og kanskje gjøre litt frivillig arbeid. Hva tenker folk om dette? Tror også sjangsen for å få skoleplass vil være endel høyere, om jeg faktisk gjør det veldig bra på opptaksprøvene, har et par ekstra mattefag, internship osv. Det negative er vel at jeg vil miste et års potensiell inntekt.

Endret av TheNarsissist
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg går siste år bachelor nå og planlegger å søke master i finans, sannsyneligvis i London. Jeg er rett over minstekravet når det gjelder karakterer, men dette er igjen minstekravet. Jeg skal ta opp et par fag, og regner med at jeg er på svak A når jeg evt skal søke i februar/mars og kanskje høyere etter siste semester. Merker at jeg begynner å bli litt sliten, og vet ikke om jeg kommer til å klare å forberede meg til GMAT og TOEFL prøvene jeg må ta senest i januar. Jeg har heller ikke noen relevante internships (Håper å få det enten neste semester eller sommeren).

Jeg lurer rett og slett på om jeg skal vente et år med å søke. Tenker da på å bruke neste skoleår på og forberede meg godt til opptaksprøvene, ta 2-3 matte/programeringsfag på Blindern, prøve å få noen internship og kanskje gjøre litt frivillig arbeid. Hva tenker folk om dette? Tror også sjangsen for å få skoleplass vil være endel høyere, om jeg faktisk gjør det veldig bra på opptaksprøvene, har et par ekstra mattefag, internship osv. Det negative er vel at jeg vil miste et års potensiell inntekt.

Jeg synes det eneste argumentet mot et friår er om det av en eller annen grunn vil telle negativt for den skolen du søker på. Vet at noen få opptak krever at du gjør unna studier på normert tid, så ville dobbeltsjekket at det ikke gjelder for den/de skolene du vil inn på.

Dersom det var opp til meg ville det å ta et 'friår' for å ta internship og en del mattefag vekte positivt, men har aldri jobbet med opptak og kjenner ingen som gjør det. Er relativt sikker på at det er en enkel oppgave å forsvare avgjørelsen i et jobbintervju og at det vil telle positivt at du er reflektert nok til å se at du vil få igjen for ekstra mattematikkutdannelse og arbeidserfaring.

Jeg er litt nysgjerrig på hva en svak A er forresten? Snitt på 4,5? Personlig synes jeg et A-snitt er et A-snitt (jeg snitter 4,5-4,6 et år bak deg i løypa), men hvis du vet noe mer enn meg så hadde det vært interessant å vite.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Om jeg tar et friår vil jo ikke det påvirke om jeg har tatt studiet normert eller ikke. Har jeg gått ut med bachelor i 2017 så forandres jo ikke det at jeg reiser rundt og studerer ugress i ett år. Tenker at jeg først og fremst skal få litt jobberfaring/internships, øve nok til GMAT, og evt ta ett eller to fag på Blindern i semesteret. Har relativt avansert matematikk dette semesteret, men mattematikken på UIO er nok endel vanskeligere. Tror det kan telle positivt. Jeg kan ta GMAT i januar, men tror ikke jeg vil klare å score bra med tanke på at jeg i tillegg tar opp to C, tar et programeringsfag på UIO, jobber deltid og som veileder. Det blir rett og slett for mye. 

Skillet mellom B og A går vel på 4.5. Imponerende, Fortsett sånn! Håper selv å runde A etter jul.

Endret av TheNarsissist
Lenke til kommentar

Merker at jeg begynner å bli litt sliten

Det negative er vel at jeg vil miste et års potensiell inntekt.

Det er et dårlig argument i min bok. Det er mye verre å være sliten, kanskje mindre motivert pga det, og gjøre det dårlig enn å ta et friår og komme tilbake for full pupp. Du vil miste mye mer hvis du må gå et år om igjen og det vil hvertfall være demotiverende.

Tror det du skriver om jobberfaring og annet syssel i friåret vil gjøre at du stiller sterkere når det kommer til jobbsøknader, kan hvertfall ikke være negativt :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vil eigentleg fråråde eit friår dersom du ikkje må ha det. Om du kan få studieplass no, så er det langt meir rasjonelt å gå rett på mastergrada og heller legge energien i å få gode karakterar der, enn det er å ta berre nokre få fag no kun for å kome inn med litt større margin.

Om du søker studieplass no og ikkje kjem inn, så er det fornuftig å bruke eit år på å forbetre karakterane, men ikkje før.

Ikkje berre taper du eit år med inntekt, men du taper også eit år med arbeidserfaring. Dette betyr at du også mister eit år før du får muligheit til å ta den jobben som du helst vil ha, sidan slike jobbar krever erfaring.

Skal du fyrst ta ei pause frå studiane, så satts i det minste på å skaffe deg ein relevant jobb med bachelorgraden din, og studer ved sidan av. Då får du i det minste litt arbeidserfaring som du kan vise til seinare.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Skal du fyrst ta ei pause frå studiane, så satts i det minste på å skaffe deg ein relevant jobb med bachelorgraden din, og studer ved sidan av. Då får du i det minste litt arbeidserfaring som du kan vise til seinare.

Skal du først ta deg friår bør det være fordi du faktisk får noe relevant erfaring. I London er det mye vanligere å gå ut fra undergrad og rett inn i svært relevante jobber, sammenlignet med Norge. Lite relevant erfaring vil få det til å se ut som om du "ikke klarte" å få et relevant internship, og derfor tok det første og beste. 

Selv om det er en fordel med flere mattekurs vil jeg ikke tro at dette vil veie tungt på søknaden din. Det er graden din + relevant arbeidserfaring som er viktig. Jeg ville ikke brukt tid på Blindern for å lære meg matteferdigheter/"ugress" jeg ikke har bruk for på neste grad.

Det er også svært få internship som går utenom vanlig rotasjon, som da er sommerferier. 

Jeg ville gitt TOEFL et forsøk snarest. Du trenger en score på 100 med minimum 20 på hver del. Om du øver en helg på mock-tests skal denne gå helt fint. Frisk opp i essayskriving, og lær deg hvordan du skal strukturere den muntlige delen på kort tid. Husk at mocks er konstruert slik at din virkelige score vil være høyere enn mock-score (de lever jo av stressede studenter som kjøper tutorials for å lære alt på kort tid). 

Lykke til med søking av internships! :-)

Endret av kreppsen
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke fortelle deg hva du bør gjøre, men jeg kan fortelle hva jeg gjorde.

Jeg var ferdig med min bachelor (økonomi og administrasjon) i fjor. Da det nærmet seg slutten av skoleåret var jeg usikker på hvilken vei jeg ville ta videre og ønsket et avbrekk fra studiet, så jeg tok et "friår". Før skoleåret var over, søkte jeg og fikk et (lavt) lønnet fulltids internship innen markedsrådgivning som varte i 5 måneder i en annen by. Samtidig begynte jeg å studere et annet fag jeg er interessert i (på deltid) og engasjerte meg i organisasjonsarbeid. Da internshipet var over på nyåret, brukte jeg resten av skoleåret på en annen ikke-relevant jobb, på å ta flere emner kun for interessen sin skyld og på mer organisasjonsarbeid og verv. Det var veldig lett å studere da jeg plukket akkurat de emnene jeg mente var mest interessante og ikke følte karakterpresset man opplever med det man "egentlig" studerer.

Nå er det året over og jeg har flyttet igjen og begynt å studere på master. Hva jeg får igjen for det siste året karrieremessig gjenstår å se. Rent formelt sitter jeg igjen med en fin attest både på norsk og et tredjespråk og noen studiepoeng tilsvarende litt mindre enn et års fulltidsstudier.

Jeg synes i hvert fall at jeg har fått mye personlig utbytte av det året. Da tenker jeg på det jeg lærte i internshipet som jeg ikke kunne lært på skolen, det jeg lærte i et annet studium, bekjentskapene og vennskapene jeg har fått gjennom de ulike tingene jeg har drevet med og at alt jeg har gjort har vært gøy.

Er jeg heldig, kan det også vise seg å være like verdifullt som den formelle kompetansen jeg har ervervet. En del av dem jeg har blitt kjent med befinner seg i eller er på vei inn i selskaper og bransjer som kan være interessante for meg når jeg er ferdigutdannet og/eller sitter selv på gode kontaktnettverk. Én person jeg ble kjent med gjennom organisasjonsarbeidet det siste året flyttet hit til Bergen og var med på å etablere et selskap før jeg begynte på masterstudiet. Nå vil han at jeg skal hjelpe ham og selskapet hans med en idé han har. Det er en mulighet jeg naturligvis synes er spennende og som kanskje ikke ville oppstått hvis ikke jeg hadde tatt et sidesprang i fjor.

Lykke til med valget ditt og med prøver og søknader.

Lenke til kommentar

Du burde egentlig arbeide noen år innen finansyrket for å ha mer grunnlag for å skrive masteroppgave. Jeg hadde selv to år arbeid før jeg tok videreutdanning og det var veldig lurt. Jeg fikk akkurat gode nok karakterer til å eventuelt søke meg videre til dr.grad studiet og det er alltid greit å ha den muligheten og. Jeg holder på med ny videreutdanning nå 10 år etter forrige videreutdanning og nå er det lekende lett. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...