Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hevder de beste får stor gevinst ved å velge skytjenester framfor eget datarom

Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Radar hevder i sin rapport at såkalt nettsky-modne organisasjoner i snitt oppnår en 34 prosent reduksjon på sine IT-kostnader. Samt at disse også har minst dobbelt så høye poster satt av til innovasjon i sine budsjetter.

Men hva med sikkerheten? Er ikke billig hvis salgshemmligheter eller bedriftshemmligheter kommer på avveie?

Derfor tror jeg de færreste bortsett fra småbedrifter vurder google disk.

Egentlig er jeg for nettskyløsning slik man kan få bedre glede av raskere nett.

Kan droppe harddisker fra neste år, da fleste harddisker er veldig stiv priset 8 TB eller større hvis de skal holde lengere en 2 år.

Men tviler på google bruker PCI-E SSD

Lenke til kommentar

Vær så snill LMH1, tenk over hver setning før den skrives. Er den egentlig relevant, eller er det bare synsing om noe som egentlig ikke er relevant.

-----------

Morsomt hvordan oppdragsgiveren til artikkelkilden tilfeldigvis óg leverer skytjenester.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en lokal sharepoint kjørende, gikk for 3 år siden over til Office365 i skyen og angrer ikke et sekund.

Så mye arbeid å holde ved like en sharepoint server + å installere alt mulig at extensions for f.eks Skype for business, jammer mm har jeg ikke vært borti.

Samt det å oppgradere sharepoint til en ny versjon.

Sikkerheten er vel heller ikke noe å si på, hastigheten er ikke like god som en lokal server, men med tanke på hva jeg betaler for denne løsningen i forhold til server + lisenser + vedlikehold må jeg si at dette er mer en godt nok. Server ressurser kan uansett også kjøpes om ønskelig.

Lenke til kommentar

Nettskyen er jo på mange måter fantastisk.

F.eks om norske bedriftar skal begynne med Big Data Analytics, så vil det krevje heftig infrastruktur, drift av dette og ikkje minst tilgang til den kompetansen som knapt finnes her i landet. For omtrent alle norske bedrifter så vil det heller lønne seg å bruke ein skyteneste, sjølv om ytelsen er ein brøkdel og fleksibiliteten er minimal. Er ytelse viktig, så har Oracle mange fine og dyre alternativar.

Men samtidig er det viktig å hugse at "skyen" ikkje er svaret på alt heller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Skytjenester er ok for de som ikke trenger noe annet enn standard pakke/kontor løsninger (samt ikke har spesielle krav til sikkerhet/lagring).

Når en bedrift likevel må ha IT avdeling for å drifte ett eller fler ...æh.. "spesial" systemer (hva det enn måtte være) er skyløsning på andre produkter ikke nødvendigvis noen lønnsom greie.

Så min erfaring blir at det blir litt "alt eller ingenting".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...