Gjest Marius B. Jørgenrud Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Hver tredje krone til IT-drift kan bli spart, hvis vi skal tro Tietos norgessjef.Hevder de beste får stor gevinst ved å velge skytjenester framfor eget datarom Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Radar hevder i sin rapport at såkalt nettsky-modne organisasjoner i snitt oppnår en 34 prosent reduksjon på sine IT-kostnader. Samt at disse også har minst dobbelt så høye poster satt av til innovasjon i sine budsjetter. Men hva med sikkerheten? Er ikke billig hvis salgshemmligheter eller bedriftshemmligheter kommer på avveie? Derfor tror jeg de færreste bortsett fra småbedrifter vurder google disk. Egentlig er jeg for nettskyløsning slik man kan få bedre glede av raskere nett. Kan droppe harddisker fra neste år, da fleste harddisker er veldig stiv priset 8 TB eller større hvis de skal holde lengere en 2 år. Men tviler på google bruker PCI-E SSD Lenke til kommentar
j-- Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Vær så snill LMH1, tenk over hver setning før den skrives. Er den egentlig relevant, eller er det bare synsing om noe som egentlig ikke er relevant. ----------- Morsomt hvordan oppdragsgiveren til artikkelkilden tilfeldigvis óg leverer skytjenester. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Sikkerhet er høyest relevant, kanskje noe annet med det andre. Skulle tro dette er mere reklame som argument for å spare penger. Men sikkerheten er vel høyere prioritert? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Jeg hadde en lokal sharepoint kjørende, gikk for 3 år siden over til Office365 i skyen og angrer ikke et sekund. Så mye arbeid å holde ved like en sharepoint server + å installere alt mulig at extensions for f.eks Skype for business, jammer mm har jeg ikke vært borti. Samt det å oppgradere sharepoint til en ny versjon. Sikkerheten er vel heller ikke noe å si på, hastigheten er ikke like god som en lokal server, men med tanke på hva jeg betaler for denne løsningen i forhold til server + lisenser + vedlikehold må jeg si at dette er mer en godt nok. Server ressurser kan uansett også kjøpes om ønskelig. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Nettskyen er jo på mange måter fantastisk. F.eks om norske bedriftar skal begynne med Big Data Analytics, så vil det krevje heftig infrastruktur, drift av dette og ikkje minst tilgang til den kompetansen som knapt finnes her i landet. For omtrent alle norske bedrifter så vil det heller lønne seg å bruke ein skyteneste, sjølv om ytelsen er ein brøkdel og fleksibiliteten er minimal. Er ytelse viktig, så har Oracle mange fine og dyre alternativar. Men samtidig er det viktig å hugse at "skyen" ikkje er svaret på alt heller. Lenke til kommentar
BjartmarO Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Min mening er at en kattunge dør hver gang noen nevner ordet nettsky... Det er et for ullent ord, og bør etter min mening bare brukes av sertifiserte tåkefyrster. 1 Lenke til kommentar
XY7D4UWA Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 DropBox, OneDrive, Google Disk, AWS, whatever. http://www.freeitdata.com/cloud/ Selger gimmick som har et poeng, men det er fortsatt hardware i bunn. Ikke glem det. Dine data kan gjerne ligge på en server jeg har hjemme. Men du tror på teksten som leverandøren gir deg i din kontrakt helt uten å kunne verifisere det på noen måte? Ditt tap. Min fortjeneste. Boink. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 De seriøse leverandørene har backup av backupen sin og mest trolig mirroring av serverene sine. Dersom kundedata går tapt kan dette føre til søksmål vil jeg tro som de slettes ikke vinner på i lengden uansett da folk kommer til å velge en annen leverandør. Lenke til kommentar
CPS Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Jeg hadde en lokal sharepoint kjørende, gikk for 3 år siden over til Office365 i skyen....//.... Sikkerheten er vel heller ikke noe å si på..... Åh? Hvordan er den? Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 Office365 er ikke noe å klage på. Skal du fylle alle kravene til en fullspekket O365 server med ca 100 brukere krever det en litt kraftig server. Alt i alt er O365 i skyen billigere for min del Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 Skytjenester er ok for de som ikke trenger noe annet enn standard pakke/kontor løsninger (samt ikke har spesielle krav til sikkerhet/lagring). Når en bedrift likevel må ha IT avdeling for å drifte ett eller fler ...æh.. "spesial" systemer (hva det enn måtte være) er skyløsning på andre produkter ikke nødvendigvis noen lønnsom greie. Så min erfaring blir at det blir litt "alt eller ingenting". Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 8. september 2016 Del Skrevet 8. september 2016 Det er jo selvsagt større institusjoner som krever at de hoster alt selv. Selv om jeg vet at det er noen om ikke alle som lengter etter en enkel løsning som O365 o.l. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå