Limbeck Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Hei Hvordan vil moderne skjermkort for eks et kort med gtx 1060 fungere på et hk med pcie 2.0 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 (endret) Det vil fungere ja. Om du vil dra ut hele potensialet til kortet? Uvisst .. Forskjellen mellom 2.0 og 3.0 er båndbredde. Altså vil PCIE x16 3.0 kunne flytte mer data raskere mellom skjermkort og CPU/minne ift PCIE x16 2.0. Sansynligvis vil du ikke merke noenting - kjør på. Endret 5. september 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 5. september 2016 Forfatter Del Skrevet 5. september 2016 Poenget er at jeg er på et hardt budsjett. http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=81902963&fks=81902963 Tenkte på dette. Og så kjøper jeg et skjermkort som kan være med på en ooppgradering om noen år. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Det er veldig bra kjøp det ja, selv prøvd noe som dette for gaming, trodde det var helt ubrukelig i spill, AMD bulldozer får veldig dårlig rykte på gaming, men ser det faktisk ikke er så langt unna i7 2600k og lga 1155 f.eks i doom 4. Skaffer du GTX 1060 og noe bedre kjøling burde maskinen bli ganske stillegående i spill. Helst noe 500-800 RPM i vifter, men da må du nok ha noe større kjøler f.eks noctua nd 15 Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 5. september 2016 Forfatter Del Skrevet 5. september 2016 Jepp. Om den bråker blir det kjøpt inn noen nye vifter. De prosessorene er vel kjente for å bli litt varme så god kjøling er en god ide. Win 10 er flink til å utnytte 8 kjerner også Lenke til kommentar
Strato Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Det er veldig bra kjøp det ja, selv prøvd noe som dette for gaming, trodde det var helt ubrukelig i spill, AMD bulldozer får veldig dårlig rykte på gaming, men ser det faktisk ikke er så langt unna i7 2600k og lga 1155 f.eks i doom 4. Skaffer du GTX 1060 og noe bedre kjøling burde maskinen bli ganske stillegående i spill. Helst noe 500-800 RPM i vifter, men da må du nok ha noe større kjøler f.eks noctua nd 15 1500kr på HK, CPU og ram og så foreslår du å bruker 800 kr på cpu kjøler? Det er da et dårlig råd. Kjøp noe mye billigere. For eksempel en Coolermaster Evo. Bulldozer yter forøvrig helt greit i spill. Ihvertfall for en budsjettmaskin. Kjør på. Men, du skriver at du skal bruke dette for å så oppgradere grafikkort om noen år. Husk at dette oppsettet HK, CPU og ram ikke vil fungere uten et dedikert skjermkort. Denne CPU'n har ikke integrert grafikk. Det vil altså ikke fungere uten at du kobler til et skjermkort. Til de delene du har funnet her vil jeg anbefale deg å finne et Radeon HD 7970 (280x) på finn til 500-800kr. Dette vil komplementere delene du har valgt veldig bra og gi super ytelse i alle moderne titler ved 1080p oppløsning. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 (endret) Jeg ser ikke det å betale 800 kr på kjøler som dårlig deal. Vannkjøling derimot er det da det koster en god del mere en pcen. De som har amd fx-9590 må nesten ha vannkjøling for maskinen skal være stillegående. 1500kr på HK, CPU og ram og så foreslår du å bruker 800 kr på cpu kjøler? Det er da et dårlig råd. Kjøp noe mye billigere. For eksempel en Coolermaster Evo. Det kommer vel ann på hva man skal bruke det til overklokking burde coolermaster 212 støye mere. nå finnes det AM3+ som har innebygd skjermkort f.eks AMD HD 4200 på gigabyte GA-880GM-UD2H Men gjelder ikke alle hovedkort. Blir nok for svak til spilling ja. Endret 5. september 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Strato Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Ærlig talt LMH1? Du mener vel ikke at TS bør bruker over 50% av pcn's pris på en luftkjøler? TS sier at han er på et trangt budsjett. Da blir dette et helt absurd råd å komme med. 2 Lenke til kommentar
Strato Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 (endret) nå finnes det AM3+ som har innebygd skjermkort f.eks AMD HD 4200 på gigabyte GA-880GM-UD2H Men gjelder ikke alle hovedkort. Blir nok for svak til spilling ja. Feil. Det er ikke hovedkortet som har innebygget skjermkort. Hovedkortet kan ha støtte for CPU med innebygget skjermkort. FX 8320 har ikke innebygget skjermkort. Det har derfor ingen effekt å koble denne til et HK som støtter integrert grafikk. Da må man kjøre en A-serie cpu som forøvrig er mye svakere. Endret 5. september 2016 av Strato Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 5. september 2016 Forfatter Del Skrevet 5. september 2016 (endret) Rettelse. Med å kjøpe et moderne skjermkort nå så håper jeg å kunne bruke det skjermkortet etter en eventuell oppgradering om noen år. Mye avhenger hvordan dette oppsettet kjører Det er med er zalman kjøler så jeg vil prøve den før jeg kjøper en annen kjøler. Det jeg først og fremst trenger er psu Endret 5. september 2016 av Limbeck Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Prøv å lete etter noe på bruktmarkedet. Ville normalsett anbefalt EVGA noe 750\850 watt. Men ser til 1100 kr er budsjettet ganske sprengt. Gjør det beste ut av det å finn noe billig på finn.no Da strømprisene i dag er ganske lave. Strømforsyning til PC Silver Power SP-SS850 850W PSU Er vel ganske god til den prisen. Selv om den kanskje ikke er den beste til overklokking. Lenke til kommentar
Strato Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Rettelse. Med å kjøpe et moderne skjermkort nå så håper jeg å kunne bruke det skjermkortet etter en eventuell oppgradering om noen år. Mye avhenger hvordan dette oppsettet kjører Det er med er zalman kjøler så jeg vil prøve den før jeg kjøper en annen kjøler. Det jeg først og fremst trenger er psu Jeg ville godt for det oppsettet til 1500kr. Det gir god ytelse for pengene. Å kombinere det med et moderne GTX 1060 er heller ingen dårlig ide. Anbefaler deg også å se på Radeon RX 480. Min anbefaling er egentlig slik: RX 480 + freesync skjerm: Her får du enormt mye for pengene. Du får omtrent samme ytelse som et GTX 1060, men billigere. Freesync skjerm er også mye mye billigere enn en Gsync skjerm. Til gaming anbefaler jeg deg å gå for en Gsyns eller freesync skjerm, spesielt om du spiller noe fps. Det gir en mye bedre opplevelse. Derfor kan det være greit å tenke på dette allerede nå når du kjøper skjermkort slik at du ikke sitter med skjegget i postkassen når du senere skal oppgradere skjerm. Gsync er kun kompatibelt med nvidia kort og er mye dyrere. Freesync er kun kompatibelt med Radeon og er mye billigere. Kvaliteten på de to teknologiene er tilsynelatende like god. Gsync skjermer synes jeg selv er mer aktuelle å kombinere med toppkort fra Nvidia som 1070 eller 1080. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Rettelse. Med å kjøpe et moderne skjermkort nå så håper jeg å kunne bruke det skjermkortet etter en eventuell oppgradering om noen år. Mye avhenger hvordan dette oppsettet kjører Tingen med skjermkort er at det er de som utdateres raskest. Om planen er å legge inn rundt 6000 kr for PCen nå hadde jeg heller gått for en brukt i5- eller i7-prosessor med tilhørende LGA115X-hovedkort og kjøpt et brukt R9 280X, GTX 770, GTX 780, R9 290, eller lignende til 1000 kr. For å sette ting i perspektiv: for to år siden var R9 280X i omtrent samme prisklasse som GTX 1060, og ytelsesforskjellen mellom disse kortene er sånn ca en dobling av ytelse, som betyr i praksis dobbelt så god spillytelse. På prosessorfronten derimot, så leverer den 5 år gamle i7-2600k ca 80% av hva en i7-6700k leverer i dag. Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 5. september 2016 Forfatter Del Skrevet 5. september 2016 (endret) Freesync er noe å tenke på. Til å begynne med får den bruke en standard 32 tommer jeg har ved siden av macen Om skjermkortet allerede er utdatert om et par år kan være en felle. I så fall bør jeg kanskje bare gå for et svakere skjermkort Saken er at jeg trenger en bedre intern lagringsløsning enn det macen kan gi meg. Jeg vil over på pc så en ny mac er uaktuelt. Jeg vil ha en pc som bl.a. skal brukes til spill men jeg har ikke råd til de delene jeg egentlig vil ha. Det er derfor jeg tenker at hvis jeg kan kjøpe et sterkt skjermkort nå så yter den pcen jeg har satt opp greit. Og når jeg oppgraderer cpu og div andre ting så kan jeg bruke det samme skjermkortet. Endret 5. september 2016 av Limbeck Lenke til kommentar
Strato Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Gylden regel: kjøp det du har behov for i dag. Fremtidssikring er lite lønnsomt i dataverden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå