Gå til innhold

De kan ha 40 års erfaring, men nå er ikke disse ingeniørene lenger kvalifisert til jobben sin

Anbefalte innlegg

Ikke bare er det økte krav til kvalifikasjoner, men det kreves også nå at foretaket må stå i mva-registeret for å kunne bli sentralt godkjent. Dette skal være et "seriøsitetskrav". Men for å bli mva-registrert krever Skatteetaten at omsetningen har nådd 50.000. Dvs et nystartet foretak må jobbe "useriøst" den første tiden inntil omsetningen når minstebeløpet. DiBK oppfordrer byggebransjen til kun å velge sentralt godkjente firma. Ja, akkurat, og hvordan skulle et nystartet firma da klare omsetningskravet hvis de ikek får oppdrag? De som ønsker å jobbe seriøst, ønsker nettopp å være sentralt registrert og kunne markedsføre den kompetansen det innebærer. Men det får man altså ikke lov til før man har utført oppdrag uten godkjenning.

Forstå det den som kan.

Alternativet er ikke å gjøre arbeid uten godkjenning, men å gjøre det med lokal godkjenning. 

AtW

Lokal godkjenning finnes ikke lenger. Nå erklærer man bare at man er kvalifisert iht kravene om antall års praksis og utdanning.

For å få installere brannalarm i en boligblokk på 8 etasjer MÅ nå elektriker firmaet ha en med bachelor og 6års erfaring. Men det vanligste er nok at installatøren har teknisk fagskole og flere års erfaring.

Hvorfor installatører skal ha bachelor er for oss i bransjen ubegripelig ettersom man ikke lærer noen mer om brannfysikk, branntilløp, brannsikkerhet, TEK10 og VTEK10, brann og eksplosjonsvernloven eller, NS3960 brannalarmanlegg under et bachelorprogram for elkraft...

Ja, stemmer, det hadde jeg glemt, forsvant fra i år av, stemmer ikke det?

Som sagt, jeg har en mistanke om bakgrunnen for reglene, men jeg er ikke sikker på om det er rette medisin.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Årsaken bak dette opplegget antar jeg er et ønske om en litt mere seriøs og mindre feilfylt bransje, men er dette rette medisin?

AtW

Jobbet sammen med en med master før jeg.... Han var dum og dårlig i jobben sin han... Jeg har bare teknisk fagskole og noen år med fagbrev i bånn, og jeg skjønner i hvertfall hvordan man skal bruke og lese VTEK10,

Lenke til kommentar

Ikke bare er det økte krav til kvalifikasjoner, men det kreves også nå at foretaket må stå i mva-registeret for å kunne bli sentralt godkjent. Dette skal være et "seriøsitetskrav". Men for å bli mva-registrert krever Skatteetaten at omsetningen har nådd 50.000. Dvs et nystartet foretak må jobbe "useriøst" den første tiden inntil omsetningen når minstebeløpet. DiBK oppfordrer byggebransjen til kun å velge sentralt godkjente firma. Ja, akkurat, og hvordan skulle et nystartet firma da klare omsetningskravet hvis de ikek får oppdrag? De som ønsker å jobbe seriøst, ønsker nettopp å være sentralt registrert og kunne markedsføre den kompetansen det innebærer. Men det får man altså ikke lov til før man har utført oppdrag uten godkjenning.

Forstå det den som kan.

Alternativet er ikke å gjøre arbeid uten godkjenning, men å gjøre det med lokal godkjenning. 

AtW

Lokal godkjenning finnes ikke lenger. Nå erklærer man bare at man er kvalifisert iht kravene om antall års praksis og utdanning.

For å få installere brannalarm i en boligblokk på 8 etasjer MÅ nå elektriker firmaet ha en med bachelor og 6års erfaring. Men det vanligste er nok at installatøren har teknisk fagskole og flere års erfaring.

Hvorfor installatører skal ha bachelor er for oss i bransjen ubegripelig ettersom man ikke lærer noen mer om brannfysikk, branntilløp, brannsikkerhet, TEK10 og VTEK10, brann og eksplosjonsvernloven eller, NS3960 brannalarmanlegg under et bachelorprogram for elkraft...

Som sagt, jeg har en mistanke om bakgrunnen for reglene, men jeg er ikke sikker på om det er rette medisin.

AtW

Ja, det ble borte samtidig da dette hører sammen.

Lokal godkjenning så på erfaring og utdannelse og kommunen kunne da si: "Jess, dere kan få ta ansvarer for jobben selvom dere ikke er sentral godkjent". Fordi noen i firmaet har feks høyere utdanning men mangelfull fartstid, eller omvendt, ELLER spesielt målrettet kompetanse osv.

Nå er kravet riktig utdanningsnivå og antall års praksis uansett. Man fyller ut skjema der man bare sier: Ja, vi er kvalifisert. Og thats it... Ikke noe rom for skjønn noen veier...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Årsaken bak dette opplegget antar jeg er et ønske om en litt mere seriøs og mindre feilfylt bransje, men er dette rette medisin?

AtW

Jobbet sammen med en med master før jeg.... Han var dum og dårlig i jobben sin han... Jeg har bare teknisk fagskole og noen år med fagbrev i bånn, og jeg skjønner i hvertfall hvordan man skal bruke og lese VTEK10,

Jeg ser ikke helt relevansen til historien din?

AtW

Lenke til kommentar

Det finnes bode flinke og mindre folk fra alle utdanningsnivå, men som nevnt er jo problemet mindre firma som ligger litt i utkantstrøk. Kan se at de vil få bort useriøse aktører, men det er et alvorlig problem ved mindre steder der det verken er folk å velge mellom, eller det ikke er så mange store prosjekt i året. 

Når jeg i min tid jobbet for en el-installatør (lite firma på 8 ansatte), så var det de som fikk kontraktene på de "store" prosjektene i byen. Det var ofte snakk om mellomstore til store kommunale og statlige bygg i kommunen, og det var rett og slett mye billigere siden det ble for dyrt å frakte inn større entreprenørfirma (overnatting,frakt,osv.). Vi fikk jo uansett gjort jobben, så det var heller ingen problem.

Men her igjen, så var det en person med en Bachelor i elektro. Resten hadde fagbrev eller var under opplæring. Bare det å få inn folk med fagbrev var utrolig vanskelig pga. beliggenhet. Å få Ingeniører dit er/var nærmest umulig. Det finnes rett og slett for mange andre attraktive jobber der ute, som ligger mye bedre til.

Kan se for meg at det blir en eksplosjon i mindre omreisende konsulentfirma som blir å tilby kompetansen sin, men det er absolutt ingen god permanent løsning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forstå det den som kan.

AtW

AtW

Ja, det ble borte samtidig da dette hører sammen.

Lokal godkjenning så på erfaring og utdannelse og kommunen kunne da si: "Jess, dere kan få ta ansvarer for jobben selvom dere ikke er sentral godkjent". Fordi noen i firmaet har feks høyere utdanning men mangelfull fartstid, eller omvendt, ELLER spesielt målrettet kompetanse osv.

Nå er kravet riktig utdanningsnivå og antall års praksis uansett. Man fyller ut skjema der man bare sier: Ja, vi er kvalifisert. Og thats it... Ikke noe rom for skjønn noen veier...

Å bli "godkjent" lokalt av kommunen er en ting, det bør ikke være noe problem så lenge man bare skal erklære at man er god nok. Poenget er at oppdragsgiverne ikke vil bruke foretak uten sentral godkjenning!

Eksempel: En rådgivende ingeniør med 30-40 års erfaring som mister jobben, får problemer med å starte eget rådgivningsfirma fordi han ikke kan vise til omsetning på minst 50.000 for å bli registrert i mva-registeret. Uten registrering, ingen sentral godkjenning. Uten sentral godkjenning, ingen oppdrag. Hva skal han da gjøre? Selge vafler på torget inntil han når omsetningen på 50.000?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis noen er syk skal velge sykepleier som har 20 år erfaring eller en lege som har bare 2 år erfaring??? Erfaring betyr at man jobbet 20 år men betyr ikke at man er flink og snakker ikke om kompetanse. Hvis sykepleier jobber 20 år kan ikke bli lege aldri!

Lenke til kommentar

Virker som en litt oppkonstruert problemstilling? 50k er ikke mye, og man vil alltid ha det problemet at noen ikke vil bruke "Nye og ukjente bedrifter", og man må derfor jobbe litt med å selge seg inn i starten, lavere rater osv. Det er ikke sånn at ingen sentral godkjenning er ensbetydene med ingen oppdrag.

AtW

Lenke til kommentar

I mitt tilfelle hvor jeg siden 1999 har hatt godkjenning i ttk 2 og 3 har nå fått 1 og 2. Jeg har ca 35 års erfaring fra bransjen. Det som skjer for tiden er bla følgende: "Byggefirmaer" der ledere har 0 teknisk kompetanse leier ansvarsretter av bla siv.ing med liten praksis som KUN skriver under søknad om ansvar (det gjelder spesiellt som ansvarlig søker). Dette har pågått i flere år. Det samme gjelder utenlandske firmaer som har kommet med "forespørsler" til meg om "samarbeide". For oppmålingsteknisk prosjektering ble jeg satt ned til ttk 1 men fikk ttk 2 for utf. HAr forøvrig vært innleid hos andre firmaer der jobben har krav på ttk3 for utf (men ingen ansvarsrett). For å få ttk 2 oppmålingsteknisk prosjektering kreves nå bachelor. At jeg de 10 siste årene har hatt oppdrag (og ikke ansvarsretter) som tilsier minst ttk 2 i dette fagområdet. At jeg nå må ha bachelor er helt utenfor min forstand.

Og en annen ting: "Er du snill og grei" overfor saksbehandleren i kommunen kan du søke om lokal godkjenning i alle ttk. Dvs at den sentrale godkjenningen faller på sin urimelighet og er UTEN betydning. Forstå det den som kan!

At da hvem som helst kan "leie/kjøpe ansvarsretter blir feil i mine øyne. Man får bare lyst til å slutte å jobbe. Denne Sanner kan ikke ha skjønt konsekvensene,,ei heller hans "rådgivere". Fullstendig GALEMATIAS!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis noen er syk skal velge sykepleier som har 20 år erfaring eller en lege som har bare 2 år erfaring??? Erfaring betyr at man jobbet 20 år men betyr ikke at man er flink og snakker ikke om kompetanse. Hvis sykepleier jobber 20 år kan ikke bli lege aldri!

Selv om jeg ikke er tilhenger av det jeg kaller "akademisk onanering", så finnes det noen områder hvor det formelle utdanningsløpet ikke kan omgåes. Det er gjerne områder av høy kompleksitet og hvor det å gjøre feil har direkte konsekvenser på liv og helse. 

Men de fleste ser at det er stor forskjell på en advokat, programmerer, elektriker og lege når det kommer til hvilke krav man skal stille til metoden de har valgt for å tilegne seg kunnskapen. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Dette er ett tyrpisk eksemple , att det offentlige ikke har real praktisk kompetanse. De flinkeste prosjekt ledere og inginiører, er i produksjon. En master eller bachlor, har ingen ting med om du er en flink inginiør. Sprinkel anlegg, om du er den flinkeste prosjekt lederen i Norge, igjennom 20 år. Du ligger langt foran på produkt og gjennomførelse. Som kommer en regel som sier du ikke er kompetent fordi du må sitte 2 år på skole. Hvor går utviklingen raskest på skole... Eller på reelle prosjekter.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Forstå det den som kan.

Sent svar, men mente det var viktig. Det er ikke nødvendig å vente til firmaet har en omsetning på 50000 før du kommer inn i MVA registeret. Du kan søke firmaet inn fra første krone. Ordningen med 50000 er først og fremst laget for å hjelpe nystertede firmaer den første tiden. Den er irrelevant i våre dager da summen på 50000 er for en annen tid, da et firma kunen jobbe både 2 og 3 mnd før dette beløpet ble nådd. Nå er beløpet ofte nådd på første faktura den første uken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...