ProphetSe7en Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Min trofaste stavmikser lever på kanten av stupet. Den har holdt i over 10 år så jeg kan ikke klage sånn sett. Trenger da en ny, og hadde vært greit med litt ekstra funksjoner annet enn å lage sauser og suppe med den. Noen som har erfaring med stavmikser til knusing av is, hakke løk og nøtter, og kanskje også bruke den til kutting av ulike grønnsaker? Aner ikke om det finnes stavmikser med slikt tilbehør, men om noen vet så gi beskjed. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Kjøp Bamix. 2 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Jeg har en sort Braun med variabel hastighetsknapp og full utstyrspakke (isknuser, stavmikser, løkkutter, suppelager osv). Utstyret tar nesten ett skap alene... Den har stått urørt siden jeg fikk Bamix i hus. Jeg har den røde varianten, med stativ, 3 ekstrablader, liten kuttebøtte. Genial Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 5. september 2016 Forfatter Del Skrevet 5. september 2016 Ja har sett på de, men spørs om det vil være noe poeng for min del å kjøpe en stavmikser til nesten 3000 kroner for å få de funksjonene jeg ønsker. I tillegg virker de å være veldig stor og tung sammenlignet med andre (ikke sett selv, bare via bilder dette inntrykket er). Har sett på litt ulike modeller som har mulighet til å kutte og raspe i tillegg til vanlige ting en stavmikser brukes til. Braun Multiquick 7 MQ785 + Regulerbar hastighet, jo hardere en trykker på knappen jo raskere kjører den + Pris, 1495 + Mulighet for å kutte og hakke - Ikke eget endestykke for krydder, sauser, dressing, majones osv. - Kan ikke kutte i terninger Bosch MSM881X2 + Pris 1399 + Mulighet for å kutte og hakke, også i terninger + Eget verktøy for små deiger + 12 hastigheter - Justering av hastighet på topp - Ikke eget endestykke for krydder, sauser, dressing, majones osv. Bamix Superbox + Mulighet for å kutte og hakke + Eget endestykke for krydder, sauser, dressing, majones osv. + 10 års garanti + Vinner stort sett de tester den er med i - Pris 2599 - Kan ikke kutte i terninger - Kun to hastigheter Så uansett hva jeg velger virker det å være et kompromiss på ønsket funksjon. Droppe mulighet for å kutte i terninger, eller droppe eget endestykke beregnet for pulverisering av hvitløk og krydder eller for å lage majones og dressing. Jeg kutter jo oftere opp agurk, paprika og den type ting når salat, taco og lignende skal lages til hele familien enn jeg lager majones og dressing, men det hadde kanskje endret seg med skikkelig utstyr for å lage det. Ble langt dette her, bare prøver å tenke høyt angående hvilken av de jeg skal velge når jeg nå først skal kjøpe ny. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 5. september 2016 Forfatter Del Skrevet 5. september 2016 (endret) Jeg har en sort Braun med variabel hastighetsknapp og full utstyrspakke (isknuser, stavmikser, løkkutter, suppelager osv). Utstyret tar nesten ett skap alene... Den har stått urørt siden jeg fikk Bamix i hus. Jeg har den røde varianten, med stativ, 3 ekstrablader, liten kuttebøtte. Genial Har sett at Bamix kommer i ulike pakker med SliceSy, der de rimeligste mangler verktøy for å male mandler, nøtter og den type ting som er mulig med Bamix Superbox. Å kunne male mandler/nøtter, hakke sjokolade og isbiter er noe som jeg må ha mulighet til, og da faller Bamix Supreme bort fra vurderingen. Ett annet alternativ er jo å kjøpe Bamix Swissline og så kjøpe SliceSy liten eller stor utenom. Totalprisen blir noe lavere om jeg velger rimeligste forhandler ved å kjøpe det løst, men jeg mister noe av utstyret som er i Bamix Superbox etter hva jeg kan se. Har du link til pakken du har newman221? Endret 5. september 2016 av ProphetSe7en Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Jeg har den Braun-saken du linket til. Den variable hastighetsknappen på toppen er mer gimmick enn brukervennlig. Lengter tilbake til vrider på toppen. Den fungerer greit, men er ikke verdt 1500. Jeg kjøpte min på tilbud en søndag til 700kr, det er en god pris. Jeg fikk tak i Bamix M200 for 690kr fra Skousen for en liten stund siden, og var veldig lykkelig. Bamix er tung, robust, solid og helt fantastisk i bruk,og jeg er ikke i tvil om hva jeg hadde kjøpt om jeg skulle velge på nytt Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Jeg har den pakken med 4 knivblader til stavmikser-tuppen, samt den lille bollen med kniv for finhakking av løk osv. Braun sin superpakke er faktisk bedre til å kutte løk, hvitløk, chili osv enn Bamix (syns jeg). Men akkurat det driter jeg i, for jeg kutter hvitløk og andre grønnsaker for hånd, knuser krydder i morter, og is går i blender. Jeg liker tydeligvis utstyr... Men når det kommer til sauser og supper når ikke Braun motstanderen til tåtuppen engang. Tilogmed bernaise som skiller seg kan du tvinge sammen igjen med makt... Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Jeg har brukt en Bamix i noen år nå. Fantastisk bra stavmikser! Maler nøtter og det som er med den Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 5. september 2016 Forfatter Del Skrevet 5. september 2016 Men blir den ikke veldig tung og stor? På bilder ser de ut til å være veldig store og "klumpete" i forhold til andre merker. Er jo gjerne ett tegn på at de er mer solid satt sammen, men hjelper lite det om de blir for tungvindt i bruk. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Har hatt ein Bamix i mange år og den er solid, men ikkje tung i bruk, ei heller klumpete. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Jeg hadde en litt lettere og spinklere (?) Braun stavmikser før den. At Bamixen er stor og klumpete er egentlig aldri noe jeg har tenkt på. Personlig syns jeg den ikke er særlig tungvint i bruk. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Den er litt tyngre enn mange andre stavmiksere, men ikke plagsomt. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 5. september 2016 Forfatter Del Skrevet 5. september 2016 Høres bra ut. Da blir det en Bamix eller en Bosch. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Har Bamix og er godt fornøyd. Men jeg har ikke hatt noen andre stavmiksere. Noe av det jeg bruker den mest til er å hakke frosne bær, noe jeg har hørt billigmiksere kan ha problemer med. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Når det gjeld kjøkkenutstyr som skal mikse, knuse, blande etc., så vil det alltid vere ein fordel med så mykje kraft som du kan få. Om det er ein stavmiksar, foodprocessor, kjøkkenmaskin, blender eller anna. Billige apparat fungerer til mykje, men skal ein drive med tyngre ting, frosne bær, is, ein stor deig osv., så vil den krafta koma til nytte. I tillegg er det mindre belastning på eit kraftig apparat som går på halv kraft som eit billig som går på full kraft, som kan påverke levetida. Etter min erfaring er kjøkkenapparat noko ein gjerne har i mange år framover, så det kan lønna seg å kjøpa kvalitet. I tillegg er det kjekkare å jobbe med eit apparat som fungerer bra. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Bamixen min trekker knapt på skuldrene over frosne bær, men en kompis fortalte at hans stavmikser totalhavarerte av det samme. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Det høres egentlig ut som om det du er på jakt etter er en foodprocessor, ikke en stavmikser. Det er egentlig helt ulike redskaper. Stavmikseren er fin til flytende greier opp mot en liter, over det blir det egentlig for lite. Har selv en slik maskin med "alt mulig" av utstyr. Blir så godt som aldri brukt, bortsett fra visp og "vanlig" stav. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 5. september 2016 Forfatter Del Skrevet 5. september 2016 Vil ha noe som er enkelt å ta frem å bruke. Til tyngre oppgaver som store deiger og den slags så kommer Kenwood Major ut fra skapet og klarer den jobben greit. Hadde den ikke vært å stor og tung å finne frem så kunne jeg kjøpt tilbehør til denne for kutting, rasping og terninger. Av samme grunn ble aldri food processor noe stor suksess her i hus. For stor, og for tungvindt å sette sammen og rengjøre til at den ble brukt til hverdag. Jeg vil bruke stavmikseren til det samme jeg har brukt den til frem til nå. Kutte løk, hvitløk, chili, lage pesto, krydderblandinger til supper og sauser, guacamole, tomatsuppe osv. Den blir også mye brukt for å lage milkshake, smoothie, knuse isbiter og finhakke nøtter/mandler. Røre sammen enkle rører til pannekaker og vafler. I tillegg hadde jeg et håp om å slippe å kutte poteter og agurk i skiver, slippe å raspe ost til pizza, taco manuelt, og som en bonus hadde jeg et håp om at den kan brukes til å kutte i terninger når en ønsker fruktsalat, kutte skinke og pølse og lignende. Vet at alt dette går helt fint å gjøre manuelt, men det går langt raskere om en slipper å gjøre det manuelt når en skal lage middag til 6 personer. Maskinen fra Bosch gjør alt dette, men er ikke spesielt bra til supper, sauser, dressinger og majones etter hva jeg leser meg til. Min erfaring med stavmikser er at det er utrolig lav terskel for å ta den i bruk. Den er enkel i bruk, rask å rengjøre og den forenkler hverdagen på kjøkkenet. Om det samme gjelder for kutting og rasping av grønnsaker aner jeg ikke da jeg ikke hadde dette tillegget på min andre stavmikser. På youtube så ser nå ekstrautstyret helt supert ut om ikke annet Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Ein ting eg likar med Bamixen er at alt nedanfor der du held er i metall, så det er lett å reingjere etter bruk. Eg har den liggande i skuffa og den er veldig lett å dra fram, mikse litt, skylle og nedi skuffa igjen. Ein anna fordel med stavmiksar er at den kan brukast oppi andre gryter, boller osv. Om ein brukar det i telfonbelagte gryter, så ikkje dytt den heilt ned i botnen, men dersom det er litt mengde i gryta kan ein fint knuse det som er oppi der utan å skade teflonlaget. Har du metallgryter er det ingen sak. Fungerer supert i bollar av plast, porselen, keramikk osv. Lenke til kommentar
BareGjest Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 (endret) Jeg husker ikke helt hva jeg har, men kjøpte min på tilbud for rundt 1400-1500,- Fikk med masse utstyr som jeg rett og slett ikke orker å bruke. Det tar kortere tid å kutte opp grønsakene for hånd enn det tar å sette sammen utstyret. Lurer iblant på om jeg skal kaste mesteparten av utstyret og heller kjøpe noe som dette: http://www.clasohlson.com/no/Coline-multihakker-rivjern/34-2403 Endret 5. september 2016 av BareGjest Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå