Gå til innhold

Skrive masteroppgave igjennom bedrift eller universitet?

doodle

Anbefalte innlegg

Jeg er en utenlandsk student og går på siste året i master i ingeniørdesign og skal snart begynne med masteroppgaven min. Er det mange her i landet som foretrekker å skrive masteroppgaven hos en bedrift enn hos sin avdeling på universitetet? Jeg synes at det er mange fordeler å få en slik mulighet, men  sjelden har hørt om studenter som gjør det.

Hva tror norske arbeidsgivere om dette og hvordan kan man spørre selskapene om de har en anledning for å skrive masteroppgaven hos dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt bør du snakke med potensielle interne veiledere, og høre hva de synes om at du også bruker ekstern veileder. Kanskje har de også kontakter ute i bedrifter som kan være aktuelle som veiledere.

takk! det skal jeg gjøre. 

har du noe forslag om hvordan det er mulig / er det mulig å finne ut prosjekter som foregår i industrien som jeg er kansje intressert i? for eksempel, en fjelles nettportal som brukes av studenter og bedrifter (ikke generelle som finn.no...)?

Lenke til kommentar

For å finne passande prosjekt så må du nesten sjølv ta kontakt med aktuelle virksomheiter, eventuelt gå via andre kontaktpersonar som studieveileder, og liknande.

Slike prosjektoppgåver som passer fint som masteroppgåve blir sjeldan annonsert. Er det viktige ting som virksomheita vil ha gjort så betalar dei ein profesjonell aktør for å få gjort det fort. Og har prosjektet veldig lav prioritet så blir det i alle fall ikkje annonsert sidan virksomheita ikkje har vilje til å betale for å få gjort prosjektet.

Her må du med andre ord bruke ditt sosiale nettverk for å finne virksomheiter som har eit prosjekt som har akkurat rett balanse mellom å være viktig nok til at dei vil bruke ressursar på å veilede ein student, men ikkje så viktig at dei er villig til å betale ein ingeniør for å gjere jobben.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...