GreenGoblin Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 (endret) Hei! Hadde egentlig tenkt til å bygge selv men etter mye betenkningstid har jeg funnet ut at jeg vil betale litt ekstra for tryggheten og bare kunne levere pcen inn 10 minutter unna om det skulle bli noe feil. Problemet er at erfaringsmessig så kan man ikke stole på selgerne på elkjøp, enten så vet de ikke hva de prater om (snakker av erfaring) eller så prøver de bare å prakke på deg det dyreste. SÅ, siden jeg selv ikke kan noe, spør jeg dere på diskusjon.no. Jeg vil altså ha en pc fra elkjøp. - Den skal kunne kjøre nye spill nå, men må ikke kunne kjøre alt på insane eller noe slikt. Men det viktigste for meg er at den er økonomisk på langsikt. Vil ikke ha en pc til 20 tusen som er marginalt bedre enn en til 15. Men jeg vil heller ikke ha en til 10 tusen som jeg må bytte ut om 1 år. Forhåpentligvis skjønner noen hva jeg mener og kan komme med en anbefaling. Tallene er tilfeldige for jeg har ikke peiling. Takk for hjelpen. Endret 4. september 2016 av GreenGoblin Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 (endret) Skal du kun ha full HD skjerm? I så fall bør det holde med GTX 1060\RX 480 og i5 6600k. Elkjøp bør man styre unna, svak PSU\ billig komponenter og høy pris. Multicom kanskje? Prøv å finn noe ligdene som Multicom Tycho i522S Gaming PCIntel Core i5-6600K, 8GB, 1TB Harddisk, GeForce GTX 1060 6GB, 600W, Uten operativsystem GeForce GTX 1060 6GB skjermkort 6. gen. Intel Core i5-prosessor (Overklokkbar) 8GB DDR4 RAM 2133MHz Kult kabinett med grønt lys 2 x USB 3.1 (1 Type-A + 1 Type-C) med samsung 850 evo ssd og coolermaster 212 evo, hadde de solgt dette hadde det blitt 13000-15000 kr for samme maskin. - Den skal kunne kjøre nye spill nå, men må ikke kunne kjøre alt på insane eller noe slikt. Men det viktigste for meg er at den er økonomisk på langsikt. Vil ikke ha en pc til 20 tusen som er marginalt bedre enn en til 15. Men jeg vil heller ikke ha en til 10 tusen som jeg må bytte ut om 1 år. Forhåpentligvis skjønner noen hva jeg mener og kan komme med en anbefaling. Tallene er tilfeldige for jeg har ikke peiling. Beste rådet er nok bruktmarkedet, så bytter du senere når du har behov. Ingen deler bortsett fra PSU\SSD er fremtidrettet, men så sant du klarer deg med 250\500 GB ssd bør det holde lenge. GTX 1080 er mest fremtidrettet med skjermkort men den koster også ganske mye mere. Men selv om du har GTX 1060 bør du kunne spille de fleste spill på lav grafikknivå en del år frem i tid, er ganske lik GTX 980 var før bare trekker noe mindre strøm. Endret 4. september 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
GreenGoblin Skrevet 4. september 2016 Forfatter Del Skrevet 4. september 2016 Kanskje jeg skal se brukt da. Noe av grunnen til at jeg vil kjøpe hos elkjøp er at jeg for et par år siden kjøpte en bærbar laptop hos nettopp multicom, som aldri fungerte som den skulle helt fra den var helt ny. De hadde elednig kundeservice og når jeg endelig fikk sendt den inn (jeg var sinnsykt treg da de ikke hadde lånepc og tilby) så hevdet de at jeg hadde utsatt pcen for en vannskade og sendte meg en regning. Jeg nektet og betale og pcen fikk jeg aldri tilbake så det var penger rett ut av vinduet. Da er det stor kontrast til elkjøp som gir låneprodukt som er like bra eller som regel bedre med en gang du leverer inn. Lenke til kommentar
GreenGoblin Skrevet 4. september 2016 Forfatter Del Skrevet 4. september 2016 Skal du kun ha full HD skjerm? I så fall bør det holde med GTX 1060\RX 480 og i5 6600k. Elkjøp bør man styre unna, svak PSU\ billig komponenter og høy pris. Multicom kanskje? Prøv å finn noe ligdene som Multicom Tycho i522S Gaming PCIntel Core i5-6600K, 8GB, 1TB Harddisk, GeForce GTX 1060 6GB, 600W, Uten operativsystem GeForce GTX 1060 6GB skjermkort 6. gen. Intel Core i5-prosessor (Overklokkbar) 8GB DDR4 RAM 2133MHz Kult kabinett med grønt lys 2 x USB 3.1 (1 Type-A + 1 Type-C) med samsung 850 evo ssd og coolermaster 212 evo, hadde de solgt dette hadde det blitt 13000-15000 kr for samme maskin. - Den skal kunne kjøre nye spill nå, men må ikke kunne kjøre alt på insane eller noe slikt. Men det viktigste for meg er at den er økonomisk på langsikt. Vil ikke ha en pc til 20 tusen som er marginalt bedre enn en til 15. Men jeg vil heller ikke ha en til 10 tusen som jeg må bytte ut om 1 år. Forhåpentligvis skjønner noen hva jeg mener og kan komme med en anbefaling. Tallene er tilfeldige for jeg har ikke peiling. Beste rådet er nok bruktmarkedet, så bytter du senere når du har behov. Ingen deler bortsett fra PSU\SSD er fremtidrettet, men så sant du klarer deg med 250\500 GB ssd bør det holde lenge. GTX 1080 er mest fremtidrettet med skjermkort men den koster også ganske mye mere. Men selv om du har GTX 1060 bør du kunne spille de fleste spill på lav grafikknivå en del år frem i tid, er ganske lik GTX 980 var før bare trekker noe mindre strøm. Lov å spørre hva du syns om pris og utstyr på denne? http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=74575949 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Du skrev dette, som jeg er veldig enig i. Hadde egentlig tenkt til å bygge selv men etter mye betenkningstid har jeg funnet ut at jeg vil betale litt ekstra for tryggheten og bare kunne levere pcen inn 10 minutter unna om det skulle bli noe feil. Det lønner seg da altså ikke å kjøpe brukt, å kjøpe en selvbygget maskin brukt, som den du linket til, så sitter du igjen med samme greia at du må feilsøke etc og sløse tid. Lenke til kommentar
GreenGoblin Skrevet 4. september 2016 Forfatter Del Skrevet 4. september 2016 Du skrev dette, som jeg er veldig enig i. Hadde egentlig tenkt til å bygge selv men etter mye betenkningstid har jeg funnet ut at jeg vil betale litt ekstra for tryggheten og bare kunne levere pcen inn 10 minutter unna om det skulle bli noe feil. Det lønner seg da altså ikke å kjøpe brukt, å kjøpe en selvbygget maskin brukt, som den du linket til, så sitter du igjen med samme greia at du må feilsøke etc og sløse tid. Ja, det er jo sant :/ Er en grunn til at jeg har tenkt meg om i et halvt år nå. Er veldig i tvil! Men nå må jeg liksom ta en avgjørelse. Hvilken pc ville du gått for da på elkjøp? Føler meg som en 100 åring for har virkelig ikke peiling på pcer selv om jeg er glad i å spille : Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 (endret) Jeg ser tankegangen din. Elkjøp er greie å ha med å gjøre når det kommer til kundeservice. Kunnskapen der er nok desverre mer så som så har jeg funnet ut. Selv i forhold til meg som er litt rusten på området. Jeg vurderte selv en pc i predator serien fra Elkjøp, men fant ut at man får mye mer for pengene av å handle på Komplett. Man får også en mer skreddersydd pc. Den jeg kjøpte på komplett nylig til 22.900,- (kun kabinett med innhold) har mye bedre specs enn en pc fra Elkjøp i samme prisleie. Men ja, Elkjøp føles tryggere da det finnes en Elkjøp butikk i de fleste byer. Men å levere pc'en til Elkjøp for "service" er det siste jeg vil anbefale noen. Gubben leverte sin pc (uten at jeg viste det) til Elkjøp da han fikk en drøss av slike popups på skrivebordet. Han betalte 1900,-(!) for jobben. Dem hadde pc'en i hele to dager og det eneste dem hadde gjort var å reinstallere Windows. Alt av innhold på pc'en som mail etc. var borte og måtte installeres på nytt når han kom hjem. Jeg var med han når han hentet den og bak disken så gikk det en ung gutt (sikkert sønnen til han som jobbet der) og gjorde det samme på alle maskinene. Han reistallerte Windows på alle de 7-8 maskinene som sto der og gikk frem og tilbake for å klikke "neste" etc. Helt hårreisende dårlig... Dette var en laptop som kostet 5990,- for to år siden. Å koste på denne 1.900,- for en reinstallering som hvem som helst kan gjøre på en liten time blir bare teit. Så klart trodde gubben at dem faktisk skulle "fikse" problemet og ikke bare ta en lettvint utvei. Endret 4. september 2016 av Bjerknez Lenke til kommentar
GreenGoblin Skrevet 4. september 2016 Forfatter Del Skrevet 4. september 2016 Jeg ser tankegangen din. Elkjøp er greie å ha med å gjøre når det kommer til kundeservice. Kunnskapen der er nok desverre mer så som så har jeg funnet ut. Selv i forhold til meg som er litt rusten på området. Jeg vurderte selv en pc i predator serien fra Elkjøp, men fant ut at man får mye mer for pengene av å handle på Komplett. Man får også en mer skreddersydd pc. Den jeg kjøpte på komplett nylig til 22.900,- (kun kabinett med innhold) har mye bedre specs enn en pc fra Elkjøp i samme prisleie. Men ja, Elkjøp føles tryggere da det finnes en Elkjøp butikk i de fleste byer. Men å levere pc'en til Elkjøp for "service" er det siste jeg vil anbefale noen. Gubben leverte sin pc (uten at jeg viste det) til Elkjøp da han fikk en drøss av slike popups på skrivebordet. Han betalte 1900,-(!) for jobben. Dem hadde pc'en i hele to dager og det eneste dem hadde gjort var å reinstallere Windows. Alt av innhold på pc'en som mail etc. var borte og måtte installeres på nytt når han kom hjem. Jeg var med han når han hentet den og bak disken så gikk det en ung gutt (sikkert sønnen til han som jobbet der) og gjorde det samme på alle maskinene. Han reistallerte Windows på alle de 7-8 maskinene som sto der og gikk frem og tilbake for å klikke "neste" etc. Helt hårreisende dårlig... Dette var en laptop som kostet 5990,- for to år siden. Å koste på denne 1.900,- for en reinstallering som hvem som helst kan gjøre på en liten time blir bare teit. Så klart trodde gubben at dem faktisk skulle "fikse" problemet og ikke bare ta en lettvint utvei. Har du noe erfaring med kundeservice, innsending/lånepc etc etc på komplett da? Aldri vært borte i dem før. Multicom styrer jeg i alle fal unna uansett hvor billig det måtte være. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Jeg ser tankegangen din. Elkjøp er greie å ha med å gjøre når det kommer til kundeservice. Kunnskapen der er nok desverre mer så som så har jeg funnet ut. Selv i forhold til meg som er litt rusten på området. Jeg vurderte selv en pc i predator serien fra Elkjøp, men fant ut at man får mye mer for pengene av å handle på Komplett. Man får også en mer skreddersydd pc. Den jeg kjøpte på komplett nylig til 22.900,- (kun kabinett med innhold) har mye bedre specs enn en pc fra Elkjøp i samme prisleie. Men ja, Elkjøp føles tryggere da det finnes en Elkjøp butikk i de fleste byer. Men å levere pc'en til Elkjøp for "service" er det siste jeg vil anbefale noen. Gubben leverte sin pc (uten at jeg viste det) til Elkjøp da han fikk en drøss av slike popups på skrivebordet. Han betalte 1900,-(!) for jobben. Dem hadde pc'en i hele to dager og det eneste dem hadde gjort var å reinstallere Windows. Alt av innhold på pc'en som mail etc. var borte og måtte installeres på nytt når han kom hjem. Jeg var med han når han hentet den og bak disken så gikk det en ung gutt (sikkert sønnen til han som jobbet der) og gjorde det samme på alle maskinene. Han reistallerte Windows på alle de 7-8 maskinene som sto der og gikk frem og tilbake for å klikke "neste" etc. Helt hårreisende dårlig... Dette var en laptop som kostet 5990,- for to år siden. Å koste på denne 1.900,- for en reinstallering som hvem som helst kan gjøre på en liten time blir bare teit. Så klart trodde gubben at dem faktisk skulle "fikse" problemet og ikke bare ta en lettvint utvei. Har du noe erfaring med kundeservice, innsending/lånepc etc etc på komplett da? Aldri vært borte i dem før. Multicom styrer jeg i alle fal unna uansett hvor billig det måtte være. Egentlig ingen erfaring. Alt har fungert som det skal på de to siste pc'ene jeg kjøpte derfra, og skulle det dukke opp problemer så er det oftest software relatert og da fikser jeg det selv, ved hjelp av litt googling etc. Det er jo egentlig fin lite som kan skje med en pc i dag som er relatert til hardware. Det meste fungerer i mange år. Den forrige pc'en min ble nesten 7 år gammel og den var det aldri problemer med. Den surret og gikk døgnet rundt og ble kun slått av når det ikke var noen hjemme over lenger tid. Nå er den solgt til naboen og den surrer og går ennå. Men er man HELT fersk og ikke vet opp ned på et tastatur og ei heller hva som foregår ellers på pc'en så kan det være greit og gå for en PC på Elkjøp. De Predator pc'ene dem har i dag er jo kraftige maskiner, men ikke akkurat billige med tanke på hva man faktisk får. Ofte er skjermkort/RAM/CPU veldig bra da det er dette folk flest ser på når dem skal kjøp pc. Men strømforsyner og generell kvalitet på det andre er nok ikke på samme nivå vil jeg tro. Konklusjonen min blir vel at hvis du klarer det grunnlegene med pc så kjøp en fra komplett som du "bygger" selv via hjemmesiden dems. Jeg kjøpte nettopp denne: https://www.komplett.no/komplett-gamer-xtreme-i70-gtx-1080-edition/11119 Helt knall pc. PC'en blir heller ikke levert med masse reklamedrit som popper opp og alle drivere etc. er av nyeste versjon (har sjekket). Det er bare å slå på og bruke. Kjøper du en fra Elkjøp så vil du med stor sansynlighet bruke en ettermiddag på og fjerne uønskede reklameprogrammer som er installert og drivere må du nok også oppdatere da pc'en nok har stått i esken noen uker/måneder fra den faktisk ble bygget. Kjøper du fra komplett så bygger dem jo pc'en bare noen dager før du får den. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Skal du kun ha full HD skjerm? I så fall bør det holde med GTX 1060\RX 480 og i5 6600k. Elkjøp bør man styre unna, svak PSU\ billig komponenter og høy pris. Multicom kanskje? Prøv å finn noe ligdene som Multicom Tycho i522S Gaming PCIntel Core i5-6600K, 8GB, 1TB Harddisk, GeForce GTX 1060 6GB, 600W, Uten operativsystem GeForce GTX 1060 6GB skjermkort 6. gen. Intel Core i5-prosessor (Overklokkbar) 8GB DDR4 RAM 2133MHz Kult kabinett med grønt lys 2 x USB 3.1 (1 Type-A + 1 Type-C) med samsung 850 evo ssd og coolermaster 212 evo, hadde de solgt dette hadde det blitt 13000-15000 kr for samme maskin. - Den skal kunne kjøre nye spill nå, men må ikke kunne kjøre alt på insane eller noe slikt. Men det viktigste for meg er at den er økonomisk på langsikt. Vil ikke ha en pc til 20 tusen som er marginalt bedre enn en til 15. Men jeg vil heller ikke ha en til 10 tusen som jeg må bytte ut om 1 år. Forhåpentligvis skjønner noen hva jeg mener og kan komme med en anbefaling. Tallene er tilfeldige for jeg har ikke peiling. Beste rådet er nok bruktmarkedet, så bytter du senere når du har behov. Ingen deler bortsett fra PSU\SSD er fremtidrettet, men så sant du klarer deg med 250\500 GB ssd bør det holde lenge. GTX 1080 er mest fremtidrettet med skjermkort men den koster også ganske mye mere. Men selv om du har GTX 1060 bør du kunne spille de fleste spill på lav grafikknivå en del år frem i tid, er ganske lik GTX 980 var før bare trekker noe mindre strøm. Lov å spørre hva du syns om pris og utstyr på denne? http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=74575949 Mye av de samme søpplet man finner i ferdig bygd pc. Intel Core i5-6600 burde vært k cpu. MSI B150M BAZOOKA, Socket-1151 m-ATX, B150, DDR4, PCIe-x16, HDMI, DVI egner seg dårlig til overklokking, svak PSU, og en utdatert skjermkort. Totalsett stiv pris du får ennå billigere hvis du finner gode deler selv. Skulle man solgt noe slik burde det vært priset til 8000 kr selv om det er noe stiv pris. Lenke til kommentar
Klatt3n Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Har bare bra erfaring med kundeservice på Komplett. "Peset" er at du gjerne må drasse en 10-20 kg tung gaming-PC til et postkontor, få denne pakket inn og sendes avgårde til Sandefjord. Jeg hadde problemer med skjermkortet mitt, fikk ikke noe bilde på maskina to år etter kjøp, sendte hele tårnet tilbake til dem og de ga meg et nytt skjermkort, monterte og installerte drivere o.l helt kostnadsfritt. De er også behjelpelige med feilsøking o.l på forhånd. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Har bare bra erfaring med kundeservice på Komplett. "Peset" er at du gjerne må drasse en 10-20 kg tung gaming-PC til et postkontor, få denne pakket inn og sendes avgårde til Sandefjord. Jeg hadde problemer med skjermkortet mitt, fikk ikke noe bilde på maskina to år etter kjøp, sendte hele tårnet tilbake til dem og de ga meg et nytt skjermkort, monterte og installerte drivere o.l helt kostnadsfritt. De er også behjelpelige med feilsøking o.l på forhånd. Spørs om komplett hadde godtatt å kun sende defekt harddisk\skjermkort eller noe annet hvis du kjøpte ferdigbygget pc av dem. Er enig både multicom\komplett scorer dårlig på service, er litt vanskeligere å ha med gjøre, men siden det ikke finnes noen nettbutikk som er best på alt, må man vurdere ut fra pris og hva som er enklest f.eks reisevei. Nå er jeg og en del andre mest for å bygge selv nettopp av den grunnen. Blir tungt å bære 20 KG unødvendig hvis man ikke har bil. Ta det med på tog\buss er langt fra gøy. Dell har vel noe service der de kommer hjem til deg å fikser problemet. Kanskje komplett også bør vurdere dette? Men uansett er Dell noe billig søppel for oss som bygger selv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 (endret) Hei! Har du sett på Elkjøps Game Gear? Her har de noen greie maskiner, og avogtil ganske gode tilbud. Månedens "gamer deal" er ganske heftig, med supert grafikkort og prosessor. Du sparer kanskje noen lapper på å bygge selv, men her får du en fiks ferdig maskin. Månedens gamer deal: http://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/ACDGB1PEQ034/acer-predator-g3-710-stasjonar-gaming-pc?intcid=int1021 Elkjøps game gear (andre modeller o.l.): http://www.elkjop.no/cms/Elkjop-Game-Gear/game-gear/ Edit: Det kan være at Gtx 1080 blir litt voldsomt om du ikke trenger det. De har en annen modell med Gtx 1070, som også er et supert skjermkort, og som er litt rimeligere. : http://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/ACDGB1PEQ025/acer-predator-g3-710-stasjonar-gaming-pc Endret 5. september 2016 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Står ingenting (så vidt jeg kan se) noe om hvilken strømforsyner og hovedkort denne pc'en fra Elkjøp har... Prisen er vel helt grei den. Føler ikke det er noe pangtilbud akkurat....? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Jeg har utelukkende god erfaring med Komplett og Multicom, men det er selvfølgelig forskjell fra sak til sak. Totalt sett så har Komplett god kundeservice. Netonnet har jeg også god erfaring med, men jeg har aldri kjøpt noe dyrt derfra så løsningen har vært at de sender et nytt produkt siden fraktkostnadene har vært nærme prisen på produktet. Problemet med ferdigbygget hos f.eks. Komplett er at man betaler +/-2000 mer og delene er da ikke de beste i mange tilfeller. For "Merke-PC'er" så betaler man ofte enda mer. Ved å bygge selv så ender du opp på samma pris, men får til gjengjeld "det lille ekstra". Å feilsøke maskinvare er relativt lett og du får stort sett god hjelp her. PC'ene mine de siste årene (15år kanskje) har aldri hatt "rare" maskinvarefeil så feilsøking har gått raskt og sende tilbake og få nytt har tatt ca 5-6 arbeidsdager. Har vel hatt maskinvarefeil 4-5 ganger. Det er en grunn til at det nesten utelukkende anbefales å bygge selv. Det er ca like vanskelig som å bygge LEGO og det er veldig gøy. Første PC'en min brukte jeg 3-4 timer på å bygge pga at jeg dobbeltsjekket ting litt mer enn 2 ganger og det er ikke akkurat mange timene av livet for en artig opplevelse og bra maskin til en bedre pris Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 (endret) Står ingenting (så vidt jeg kan se) noe om hvilken strømforsyner og hovedkort denne pc'en fra Elkjøp har... Prisen er vel helt grei den. Føler ikke det er noe pangtilbud akkurat....? Jeg kikket litt på Asus sine sider. Der stod det at strømforsyningen var på 500 watt, men ikke noe om hovedkortet. Jeg så tidligere på en maskin fra MSI som Elkjøp solgte, og her stod det heller ikke noe om hovedkortet. Det var visstnok designet og produsert til den spesifikke serien/modellene. Jeg vet ikke med denne Asusen, men jeg vil anta at hovedkortet står i stil med resten. Edit: Jeg mente selvfølgelig Acer. Endret 5. september 2016 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Woods Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Jeg ville kjøpt ferdig av Komplett eller bygd selv. Det å bygge PC er svært enkelt, på mange måter som å bygge lego. Det som er tidkrevende er å plukke ut komponenter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå