Gå til innhold

MMORPG uten månedsavgift?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva med http://www.runescape.com/ ? En ny versjon av spillet er like rundt hjørnet.

Runescape er jo enormt tøft da. Og den nye versjonen ser bra ut :p

Tja... hadde nå sett for meg litt mer up-to-date-grafikk, sånn som Star Wars: Galaxies og Anarchy Online... Men noe sånt som disse blir vel aldri gratis... Men jeg må si jeg likte Melfacion sin idé om reklamefinansierte MMORPG's:

 

kanskje vi snart får se reklamefinansierte MMORPG's? med reklame for VG utafor kroa til det idylliske middelalder-vertshuset?

:thumbs:

Lenke til kommentar
Hva er MUD?

Multi-User Dungeon

 

Edit: Ok, jeg bør vel gå litt nærmere. Er egentlig et tekstspill over internett. Du kobler deg opp mot mange andre mennesker (titalls, hundretalls...) og rollespiller. Skal du se deg omkring, skiver du gjerne "look" og får opp en beskrivelse av området. Du kan gjerne plukke opp ting eller drepe monstre. Jeg har ikke prøvd så mange, men hvert område er vel vanligvis et "rom", at verdenen altså er ordnet i "områder" eller "rom", og du beveger deg nord, øst, sør eller vest mellom disse. I flere MUD eller "MUSH" kan du for eksempel spille gartner, lege, hestesteller, eller hva enn som måtte falle deg inn.

 

Dette er ofte kun rollespilling, og ikke HP og Mana og sånn tull. :)

 

(Dette gikk uhyre fort. Har dårlig tid.)

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar

Må si meg veldig enig med MrLee i samenligninga hans. Det er faktisk den samme argumentet som pr fyrn fra funcom brukte når han blei intervjua. Om man ser på en hel måneds forbruk så vil jeg si at de fleste vil klare å spare de 2-3kronene dagen. Om man er virkelig desp så er det utrolig hvor mange panteflasker man kan finne om man ser seg om (eventuelt står utenfor rimi og spør om du kan få en av de derre tomme der) :p

Jeg ble forsåvidt overbevist om at dette ville jeg gjerne betale for. Men så har jeg intill nylig hatt isdn. Har det forsåvidt enda, men skal bli testperson for trådløsen her på øya :D

Lenke til kommentar

Ingen MMORPG som koster 500 i butikken??

 

Det dyreste jeg har sett er 399,- og da har man 1mnd spilling med på kjøpet. Ikke bruk importert SWG pris til sammenligning, du kan få det til normal pris nå med europeisk versjon.

 

Månedspris:

Starwars Galaxies 120kr (husker ikke helt, men det var litt dyrere enn andre mmorpgs)

 

Dark Age of Camelot 100kr, 1 expansion du må betale for (kan fåes kjøpt i bundle ganske billig nå) 3 gratis expansions, hvorav 2 ikke har kommet til europeiske servere enda.

 

Planetside 80kr, 1 expansion du må betale ganske mye for OG laste ned selv fra internett.

 

Planetside er billigere i måneden enn de andre, og det er reklame finansiert, men spillbarheten er desto mindre enn de andre jeg har prøvd. (Det bør også sies at jeg gikk tilbake til Planetside for noen uker siden og det har blitt veldig mye bedre enn det var i begynnelsen). Det bør da nevnes at planetside er billigere fordi vi i Norge ikke er i EU, og havner uten for en spesiell skatt til selkaper utenfor EU som tilbyr tjenester i EU.

 

Det negative med MMORPGs er at de fleste selskapene som driver med dette er stasjonert i USA, og du føler deg ganske ignorert som en europeisk kunde. De eneste som har taklet dette bra er Mythic med DAoC som leier spillet sitt til et europeisk selskap (GOA) med alt ansvaret for servere, kundebehandling, osv..

 

Eksempler på det jeg mener er: få og dårlige servere til europa, dårlig kundebehandlig, patching i off-hours i USA betyr patching i europeisk prime-time, små ting som hvorfor ikke sette opp en GMT tid på hjemmesiden sin om events (hvem vet hvor mange timer -+ UCT, PST, osv.. er??). Listen er lang.

 

Summa sumarum; Ja, prisen på de fleste MMORPG er ganske høy, så å ta betalt for en expansion er ganske drøyt i mine øyne.

Eksempel, da jeg skriver dette sjekket jeg statistikk på europeiske DAoC servere; over alle år det har eksistert, har spillermengden variert fra 27000 til 29000, dvs. ca. 2.8mill i kassen hver måned, med lave lønnskostnader (en datafyr i usa eller frankrike er ikke dyr), server kostnader er ikke dyrt, og minimale vedlikehold/oppgradering kostnader.

Starwars galaxies hadde før europeisk lansering over 100.000 spillere. Vi snakker om penger i kassen for de MMORPGs som overlever.

Endret av Armalite66
Lenke til kommentar

Ett meget godt alternativ er NeverWinter Nights. Det er mange der ute som har laget "Persistent worlds" servere for NWN. Dvs. det samme som en MMORG med NWN regler. Mens verdenen er laget av spillere og er under konstant utvikling (akkurat som en MUD).

 

Ta en titt på f.eks War of the Ring som er laget på NWN motoren, men er basert på LoTR verdene. Jeg har ikke testet denne serveren personlig, men tok den fram som et eksempel.

 

Et godt sted å se etter slike servere er NeverWinter Connections, som også er et sted for å finne NWN spill med DM etc...

 

Mvh.

SvUpP

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...