Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Har HK tatt kvelden?

Anbefalte innlegg

PCen gikk i svart under spilling. Dvs begge skjermene ble svart og mus og tastatur sluttet å virke (ikke lys i tastatur eller mus, helt død). Kommer heller ikke inn i BIOS.

Feilsøking.

- Rengjorde PCen. Tok ut GPU og minne og satte inn igjen. Samme feil.

- Tok ut skjermkortet. Satte skjermen på HK (socket 1155). Mus og tastatur virket. Kryptisk skjermbilde. Kommer fremdeles ikke inn i BIOS.

- Satte inn skjermkortet igjen og prøvde igjen via skjermkortet, skjerm eller mus og tastatur død, ikke inn i BIOS.

Har konkludert med at HK har tatt kvelden. Er det noe mer feilsøking som kan gjøres? Har ikke mulighet for å prøve delene i annen PC.

Mvh

GKJA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar.
Det er strøm på systemet, PSUen gir strøm.

HK: P8Z68-V PRO/GEN 3

PSU: Corsair HX 750 W

GPU: Asus HD7970

CPU: Husker ikke og har liten lyst til å demontere PC for å finne ut hvilken CPU som er I PCen.

mvh

GKJA

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke sikkert, men har du prøvd med en annen skjerm og/eller kabel? F.eks. HDMI-kabel til TV?

edit: Nei vent, du har flere skjermer sier du, og begge gikk i svart samtidig. Da kan vi utelukke skjerm som feilkilde.

Jeg er sannelig ikke sikker. Normalt ville jeg holdt en knapp på at skjermkortet var gåent, men nå har du jo faktisk forsøkt uten. Jeg tror du har rett i at HK er problemet, men det er kun min kvalifiserte synsing som snakker.

edit2: Forresten, jeg ville likevel prøvd med andre kabler bare for å luke ut det, ihvertfall hvis du har lett tilgjengelig. Bruker du HDMI, test med DVI isteden og vice versa.

Bildet jeg la ved i forrige post er forøvrig hentet herfra.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Han kommer ikke inn i BIOS.

Resetter jo BIOS på HK med jumpere eller ved å ta ut BIOS batteriet.. Som regel forklart i HK manualen...

Sjekket det ut for TS.. Side 20 på Manualen til HK

Clear RTC RAM (3-pin CLRTC) gjør du ved å flytte jumperen ved punkt nr 12...

Om ikke det hjelper kan man feilsøke vidre på det andre tingene som TS allerde har gjort, og vil annta at det er defekt HK..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Hei Alle sammen

Takker så mye for all hjelp.

- Som nevnt ovenfor så resatte jeg BIOS. Kom da inn i BIOS via hovedkortet.

- Satte inn GPU og samme feil igjen.

- Prøvde med en GPU fra en steingammel PC, JIPPI, PCen virket.

- Koblet til en og en hardisk, det gikk fint.

- Litt kabelrydding i PCen og alt virket fint.

Konklusjon: Det var grafikkortet som hadde tatt kvelden.

Setter denne saken som løst.

mvh

GKJA

Lenke til kommentar

Riktig. Bra du fant ut av det.

Har du kvittering kan du reklamere på skjermkortet inntil fem år etter kjøp. Nå får du ikke noe nytt HD 7970 ettersom det er utgått, men du burde kunne karre deg til et R9 380 eller bedre.

edit: Og om du reklamerer men ønsker å oppgradere skader det ikke å spørre butikken om de er villige til å la deg betale mellomlegg for bedre modell heller.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...