Gjest Slettet-376f9 Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Ei lita nøtt på morgenen: ladestasjonen på McDonald's på Grorud leverer 50 kW og koster kr 2,50 per minutt å bruke. Hva koster en KWh? Og hva koster en kWh hjemme? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 En Kwh ligger vel med nettleie og alle andre miljøavgifter på ca 1kr. Så stasjonen lever ca 0,8kwh per minutt til en dyrere pris. Fordelen er jo at ladetiden er betraktelig kortere kontra et 2kwh lade uttak hjemme. Så kommer det jo litt an på størrelsen på batteripakken for sluttsummen, disse er vel basert for Tesla brukerne, men 150kr for en full "tank" er ikke så halvgalt. Men på en annen side, du har brukt/kastet bort en time for å kanskje spare 370kr som 40l diesel ville ha kostet deg ekstra og som kanskje ville tatt deg 2,5 ganger så langt. Men som en ren pendler bil ville jeg i dag valgt en el bil fremfor en som gikk på fossilt drivstoff. Men bilen skulle hatt en rekkevidde slik at jeg slapp å måtte stoppe for lading langs veien. Jeg verdsetter nemlig fritiden min Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Elbiler er absolutt en fordel eks.i Oslo. Skal jeg kjøre til jobb koster det meg 48 kr dagen bare i bompenger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Det er bare spørsmål om tid før det vil komme bompenger og alle andre avgifter på elbiler, og det for meg så er ikke den biten den avgjørende i valg av elbil. Det som er mer fristende er sparte penger i forhold til service og drivstoff (så fremt man lader hjemme kontra 2,5 pr min hos mcdonalds). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Mange gode innspill, men til tross for 76 visninger har ingen regnet seg frem til energiprisen. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Ei lita nøtt på morgenen: ladestasjonen på McDonald's på Grorud leverer 50 kW og koster kr 2,50 per minutt å bruke. Hva koster en KWh? Og hva koster en kWh hjemme? Blir det ikke tre kroner pr. kilowatt-time? 2,5 kr * 60 minutter = 150 kr pr time (50 KWh) 150 kr / 50 KWh = 3 kr pr. KWh Eller er jeg helt på bærtur? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Det kommer an på batterikapasiteten. For eks har en Peugeot iOn 15 kWh batteri. Lader man hjemme, kommer det an på strømpris og nettleie. Om sommeren koster kanskje strømmen 15 øre pr kWh, og nettleie 35 øre pr kWh, og en full lading (fra helt tom) vil dermed koste 7,50 kr. Om vinteren er strømmen dyrere, kanskje 65 øre pr kWh, og med lik nettleie vil en full lading koste 15 kr. Med større batterikapasitet vil dette øke tilsvarende. Samme bil lader fra 0-25% på 5 minutter på hurtiglader. På Fortum koster dette 2,50 pr minutt, altså 12,50 for 5 minutter, som gir 3,75 kWh. Videre bruker den 15 minutter på 0-50 %, eller 30 minutter på0-80%, så da er det bare å regne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå