Odd R. Valmot Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Vi kan neppe vente de virkelig store forbedringene.Derfor er forbrenningsmotoren en kompromissmaskin Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Hva er den tekniske grunnen til at man ikke har helt fleksible ventilåpninger? Feks en åpning som er styrt magnetisk, eller noe liknende, og som styres elektronisk til å være optimal til enhver tid? AtW 1 Lenke til kommentar
blinc Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Plugin-hybrider der forbrenningsmotoren går konstant på optimal turtall, belastning og blandingsforhold, må jo være den beste løsningen. Produserer forbrenningsmotoren mer energi enn det som trengs kan den slå seg av til den trengs igjen. Burde kunne se 0,3 på mila da selv på speke biler. 2 Lenke til kommentar
oepoep Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Hva er den tekniske grunnen til at man ikke har helt fleksible ventilåpninger? Feks en åpning som er styrt magnetisk, eller noe liknende, og som styres elektronisk til å være optimal til enhver tid? AtW Det kommer bla. av kompleksitet, pris, energiforbruk, vekt og kjøleproblemer. Med det betyr ikke at alle har gitt opp, ikke Freevalve AB i hvert fall: http://koenigsegg.com/freevalve-technology-unveiled-at-beijing-motor-show-in-qoros-qamfree-concept-car/ 2 Lenke til kommentar
Arne Tislevoll Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Etter hva jeg har forstått må drivstoff være i gassform og ha tilgang til luft (oksygen) for å kunne brenne. Hvorfor tilføres drivstoffet motoren fortsatt i flytende form når et enkelt regnestykke tilsier at kun en liten del av drivstoffet rekker å fordampe før blandingen antennes? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Fordi det tar 1000 ganger større volum når det er gass? AtW 4 Lenke til kommentar
Arne Tislevoll Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Fordi det tar 1000 ganger større volum når det er gass? AtW Det er jeg klar over men mitt poeng er at alt tilsier at kun en liten del av drivstoffet blir brukt slik det er ment, resten går rett igjennom og brennes i katalysatoren og er i realiteten helt bortkastet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Drivstoffet blir i svært høy grad forbrent, problemet med en stempelmotor er at 60-70 % av energien forsvinner som varme. Det skjer ingen forbrenning i katalysatoren, her blir HC, CO og NOx omhandlet. Dette skjer gjennom diverse redoks prosesser, men det er ikke snakk om en forbrenning, selv om katalysatoren blir god og varm. Hvis det kommer brennstoff i katalysatoren blir den ødelagt. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Lang lang lang komplisert artikkel. Konklusjon; El-drift er så mye bedre og smartere på alle mulige vis. I dag, i dag er forbrenningsmotorer ikke annet enn unødvendig ingeniør-oani. Lenke til kommentar
Populært innlegg kremt Skrevet 4. september 2016 Populært innlegg Del Skrevet 4. september 2016 Lang lang lang komplisert artikkel. Konklusjon; El-drift er så mye bedre og smartere på alle mulige vis. I dag, i dag er forbrenningsmotorer ikke annet enn unødvendig ingeniør-oani. Fortsatt er en forbrenningsmotor det mest kostnadseffektive i ekstremt mange tilfeller. Det du sier bekrefter bare at du ikke evner å se en sak fra flere sider, synd at du er så trangsynt. Det minner meg om fanatismen man ser fra en del elbileiere faktisk. Fanatisme og fanboyisme er sjelden bra, for noen egentlig. 16 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Lang lang lang komplisert artikkel. Konklusjon; El-drift er så mye bedre og smartere på alle mulige vis. I dag, i dag er forbrenningsmotorer ikke annet enn unødvendig ingeniør-oani. Vil tro at i den vestlige verden er onani / tilfredstillelse / Fantasi hva vi bruker 90% av våre resurser / lønn på. Av samme årsak kan man utlede hvorfor det oppstår organisatorisk innavls depresjon, eksemplene er mange. Formlen F = ax^2 + bx - c skulle vere kjent for de fleste, og kan nyttes til å gi et asosiativt og brukbart bilde. a leddet blir aktivt når det er tale om konsumentgoder, og viser på sett og vis at det er samfunsøkonomisk rett å inovere i steden for å bare løpe etter kostnader for å øke fortjeneste margin. Men evnen ligger jo hos De som har stemmeberettiget kapital og derav makt, og dei har en form for onanering som er konkuranse om kapital for kapitalens egen del. Litt + 50 for å si det slik En liten snutt om produktutvikling fra 1996: https://youtu.be/TRZAJY23xio Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Lang lang lang komplisert artikkel. Konklusjon; El-drift er så mye bedre og smartere på alle mulige vis. I dag, i dag er forbrenningsmotorer ikke annet enn unødvendig ingeniør-oani. Fortsatt er en forbrenningsmotor det mest kostnadseffektive i ekstremt mange tilfeller.Det du sier bekrefter bare at du ikke evner å se en sak fra flere sider, synd at du er så trangsynt. Det minner meg om fanatismen man ser fra en del elbileiere faktisk. Fanatisme og fanboyisme er sjelden bra, for noen egentlig. Teknisk sett er jeg enig med deg, men det blir bare dumt når du kaller folk for trangsynte og fanatiske. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 (endret) Lang lang lang komplisert artikkel. Konklusjon; El-drift er så mye bedre og smartere på alle mulige vis. I dag, i dag er forbrenningsmotorer ikke annet enn unødvendig ingeniør-oani.Fortsatt er en forbrenningsmotor det mest kostnadseffektive i ekstremt mange tilfeller.Det du sier bekrefter bare at du ikke evner å se en sak fra flere sider, synd at du er så trangsynt. Det minner meg om fanatismen man ser fra en del elbileiere faktisk. Fanatisme og fanboyisme er sjelden bra, for noen egentlig. Fanatikerne er vel stort sett naturvernere (Bellona,MDG) og noen i Tesla-menigheten. Endret 4. september 2016 av tlwrtpmc 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 (endret) Gammeldags mekanisk dritt. Det eneste som er et kompromiss med forbrenningsmotoren er kompromisset mellom å ødelegge miljøet og forbruke alle verdens oljeresurser. Voldsomt bråkete er de også, og ekle å ha i lokalmiljøet. Gammeldags herk fra dampmaskinens tidsalder. Endret 4. september 2016 av zeebra 6 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 (endret) Ja nå som Elbilene endelig har like god rekkevidde og kan lades fra tomt batteri til fullt på like kort tid som diesel- og bensinbiler kan fylles så er det ingen unnskyldning lengre! Endret 4. september 2016 av sedsberg 2 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Ja nå som Elbilene endelig har like god rekkevidde og kan lades fra tomt batteri til fullt på like kort tid som diesel- og bensinbiler kan fylles så er det ingen unnskyldning lengre!Sant. Det er nå elbiler på markedet som kan fullades på 3-4 minutter. 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 (endret) "Derfor kan trykket komme opp i 2500 bar." Uffda, trist for de som er redd for Hydrogentankens 700 bar. Men ellers skulle man tro at det beste( - om man fortsatt vil holde på den ekstremt forurensende og resurskrevende olje-produksjonen/letingen for transportbruk); å ha mindre sentraler/stasjoner der man produserte elektrisk energi av fossilbrennstoff. Med optimal forbrenning, utnyttelse av varmen, og så god rensing som mulig. Endret 4. september 2016 av Fri diskusjon og kunnskap 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Ja nå som Elbilene endelig har like god rekkevidde og kan lades fra tomt batteri til fullt på like kort tid som diesel- og bensinbiler kan fylles så er det ingen unnskyldning lengre!Sant. Det er nå elbiler på markedet som kan fullades på 3-4 minutter. Det hadde vært flott. Har du link? ( Går dette utover batteri-levetiden?) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Ja nå som Elbilene endelig har like god rekkevidde og kan lades fra tomt batteri til fullt på like kort tid som diesel- og bensinbiler kan fylles så er det ingen unnskyldning lengre!Sant. Det er nå elbiler på markedet som kan fullades på 3-4 minutter. Er det? Hvor kan jeg gjøre dette, og med hvilken bil? AtW Lenke til kommentar
trikola Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 "Derfor kan trykket komme opp i 2500 bar." Uffda, trist for de som er redd for Hydrogentankens 700 bar. Jada, det finnes folk som ikke skjønner konsekvensene trykktankfeil med en komprimerbar gass under trykk sammenliknet med konsekvensene en ikke-komprimerbar væske. 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå