Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Straffes kvinner mildere enn menn i Norge?

-ɐMoԀ-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meiner eg las for ein stund sida at åleinemødre veldig ofte fekk mindre straff i straffesaker nettopp pga. dei er åleinemødre, mens åleinefedre ikkje fekk den same "rabatten".

Så kan man også spørre seg om det å være aleneforelder skal være en fribillett til strafferabatt. Mye rar diskriminering ute og går. Kan ikke fatte at jeg, som singel, barnløs mann, skal måtte straffes hardere enn en alenemor for samme forbrytelse. Da må heller straffene settes ned for de andre gruppene.

Lenke til kommentar

Fra P4 artikkel

De to erfarne forsvarsadvokatene viser til mange års erfaring i rettssystemet når de nå hevder at kvinner straffes mildere enn menn, spesielt i sedelighetssaker. 

- Min erfaring er at de i mindre grad tiltales, blir oftere frikjent og i mange sammenhenger mildere straffet enn menn som har begått samme kriminelle handling, sier Sigurd Klomsæt til P4 Nyhetene. 

Han får støtte av John Christian Elden. 
- Jeg kan ikke slå i bordet med noen undersøkelse som underbygger dette, men mitt klare inntrykk etter mange år i retten er at kvinner ofte straffes mildere enn menn, blant annet i sedelighetssaker, sier han til P4 Nyhetene.

Elden viser til en dom i forrige uke som et eksempel på hva han mener. En kvinne ble da dømt for seksuelle overgrep mot en gutt på 14 år. I skjerpende retning påpekte retten at overgrepene hadde foregått over noe tid. Kvinnen ble dømt til 45 dagers fengsel, hvorav 24 dager ble gjort betinget. 

- Hadde dette vært en mann så ville dommen garantert vært vesentlig høyere. Det vanlige ville vært 120 dager, sier Elden. 

- Jeg er ingen tilhenger av at folk skal straffes hardere, men det opprører meg å se forskjellen i straff mellom kvinner og menn. Dette er et problem som mange er enige i og som ikke er rettsstaten Norge verdig, fortsetter Sigurd Klomsæt. 

Lenke til kommentar

[...]

Fr nysgjerrighetens skyld, mener du lignende dokumentasjon også viser at etniske nordmenn straffes mildere enn andre, eller at innvandrere diskrimineres på f.eks arbeidsmarkedet? Eventuelt at kvinner diskrimineres på arbeidsmarkedet?

Det er nesten en påstand du bør finne ut av selv om du lurer. Det jeg lurer på er om kvinner (det gjelder da også kvinnelige innvandrere)  får lavere straff. Det jeg lurer på bekrefter jo også John Christian Elden.

Lenke til kommentar

Den konkrete lenken gjelder trygdesvindel, og for det saksområdet er det så enkelt at det er forskjell på hva slags svindel som vanligvis begås av hhv. menn og kvinner (dette med forbehold om at det er en del år siden jeg jobbet innen feltet).

Mannlige trygdesvindlere begår "dobbeltdekningssvindel", de hever lønn og trygd samtidig.

Kvinnelige trygdesvindlere begår "feildekningssvindel", de søker å få trygd (ofte familieytelser) for situasjoner trygdesystemet ikke egentlig dekker, eller mer trygd enn de egentlig er berettiget, men uten at de har en inntekt ved siden av.

Denne forskjellen reflekteres i straffverdighet, og dermed i straffutmåling. Denne forskjellen forklarer også forskjeller i svindelbeløpets størrelse (kvinner blir som regel tatt tidligere enn menn) som naturlig nok er sentralt for straffen.

På samme måte er det flere alenemødre enn alenefedre, og alenemødre er oftere i en situasjon hvor barnet ikke har alternativ omsorg enn alenefedre. Når hensynet til barnets beste skal stilles opp vil dette tale til alenemødres fordel i større grad enn alenefedre, og til aleneforeldre i større grad enn barnløse/barnefrie.

I sedelighetssaker er det antagelig slik at kvinner har lettere for å omskape narrativet slik at de fremstår som den passive part, og dette er historisk sett en måte å få lavere straff på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...