AnonymDiskusjon Skrevet 3. september 2016 Del Skrevet 3. september 2016 Hei. Holder på med en fyr. Jeg er 20, han 26. Vi har ikke holdt på lenge, så vet jeg ikke har rett å reagere? Ei han bodde med i kollektiv før, er på besøk der hvor han nå studerer, og lovte å vise henne rundt i byen når hun ankom. Koselig det! Men. Hun overnatter hos han, og i samme rom.. jeg gadd en gang ikke spørre om de skulle dele seng!! Han forsikret meg om at det ikke ville skje noe da jeg spurte. De har vært på konserter sammen i helgen osv. Hvordan ville dere reagert på dette? Han var jo ærlig og åpen om dette istedenfor å skjule det. Og vi har jo holdt kontakten mens hun har vært på besøk også til langt på natt..og det er ofte han som spør meg om ting selvom det kan ta litt tid før han svarer. Hvis jeg ikke svarer, så kan han sende på fleip " har du funnet noen andre :/" osv.. men ja.. føler det bare er litt rart at hun sover hos han og ikke leier hotellrom isteden, eller sover på sofaen! De må jo være utrolig close? Ugler i mosen?! Hva skal jeg tro? Hva mener dere? Anonymous poster hash: 3c169...a27 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. september 2016 Forfatter Del Skrevet 3. september 2016 Er dere eksklusive? Anonymous poster hash: 43a82...b1e Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. september 2016 Forfatter Del Skrevet 3. september 2016 Vi har ikke holdt på så lenge at det ville vært naturlig å være så nei Anonymous poster hash: 3c169...a27 Lenke til kommentar
insomeseriousproblems Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Vel, om dere ikke er i et forhold så gjør han jo ikke noe særlig galt. Selv om jeg selv ikke ville respektert noe slikt om jeg drev på med ei jente. konsert og muligens alkohol, men ingen sex? haha, jeg tviler sterkt. Spesielt om hun har bodd i lag med han tidligere. Har du spurt om de har hatt sex tidligere? Magefølelsen min sier i hvert fall til meg at noe ikke stemmer, og det var vel også grunnen til at du laget tråden. 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Fyren er ærlig og forteller deg hvem ho er og hva de to gjør sammen. Hvis han hadde ugler i mosen, hvorfor risikere å bli avslørt ved å fortelle bare litt? Hvorfor ikke holde helt kjeft om hele greia? 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 konsert og muligens alkohol, men ingen sex? haha, jeg tviler sterkt. Spesielt om hun har bodd i lag med han tidligere. Jepp, tillit er ikke en ting lengre og alle som drar på konsert, drikker og har bodd sammen før har sex, garantert! Jeg kan hvertfall si at jeg aldri har hatt et vennskap med en jente uten å ha sex, har hatt sex med de fleste guttene jeg kjenner også når det har vært fest, spesiellt de jeg har bodd sammen med. 2 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 synes du ikke skal ha dårlig samvittighet for at du reagerer og ikke vær redd for å vise det. Dersom dette er et helt ferskt forhold hadde dette vært nok til at jeg hadde avsluttet videre investering, såsant han ikke har klarert dette med deg. Ikke fordi jeg er en sjalu type, men fordi jeg synes det virker respektløst og insinuerer, for meg, at han ikke er redd for å "miste" deg. Hadde jeg selv hatt en "god" venninde som skulle komme på besøk til meg grunnet en gammel lovnad samtidig som jeg i nåværende tispunkt nettopp hadde startet et nytt forhold med en ny jente så hadde jeg avlyst besøket eller bedt henne finne et hotellrom eller bedt henne sove på sofaen og samtidig invitert den nye jenta til å overnatte i senga med meg. Slik ville jeg unngått å risikere å skremme vekk noen jeg anså som viktige mtp dypere forhold. Men husk: Dersom dette er klart og tydelig informert om fra hans side og du har vært blid og aksepterende til dette så har du deg selv å takke. Det er tross alt ikke hans feil at han muligens ikke har nok empati til å innse hvordan dette påvirker deg. Da er det din jobb å informere ham. Vi er ikke tankelesere - det er bare noen av oss som tenker lengre enn andre. Lenke til kommentar
Løgn Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Hei. Holder på med en fyr. Jeg er 20, han 26. Vi har ikke holdt på lenge, så vet jeg ikke har rett å reagere? Ei han bodde med i kollektiv før, er på besøk der hvor han nå studerer, og lovte å vise henne rundt i byen når hun ankom. Koselig det! Men. Hun overnatter hos han, og i samme rom.. jeg gadd en gang ikke spørre om de skulle dele seng!! Han forsikret meg om at det ikke ville skje noe da jeg spurte. De har vært på konserter sammen i helgen osv. Hvordan ville dere reagert på dette? Han var jo ærlig og åpen om dette istedenfor å skjule det. Og vi har jo holdt kontakten mens hun har vært på besøk også til langt på natt..og det er ofte han som spør meg om ting selvom det kan ta litt tid før han svarer. Hvis jeg ikke svarer, så kan han sende på fleip " har du funnet noen andre :/" osv.. men ja.. føler det bare er litt rart at hun sover hos han og ikke leier hotellrom isteden, eller sover på sofaen! De må jo være utrolig close? Ugler i mosen?! Hva skal jeg tro? Hva mener dere? Anonymous poster hash: 3c169...a27 I bunn og grunn handler det egentlig om du stoler på ham eller ikke. Si at du ikke liker at hun overnatter hos ham fordi du ikke kjenner forholdet deres. Han kommer til å forsøke og overbevise deg om at det ikke er aktuelt for ham å ligge med henne. Det kan godt hende at stemmer. Men det er opp til deg å avgjøre om du skal stole på ham. Det korte svaret er; Ja, det er normalt å ha venner av motsatt kjønn. Og dersom de kommer på besøk langveis fra, så er det normalt å tilby dem et sted å overnatte. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Nå har jeg vært i forhold før og samtidig hatt kompiser sovende på sofaen, det spørs på hvor mye du stoler på personen, men hvor mye kan du stole på noen du nettopp havnet i ett forhold med? Hvor godt kjenner du han? Nå skal det sies at jeg hadde sikkert gjort ting annerledes hadde karen jeg var sammen med hatt noe imot det. Ja, jeg kan gjøre basically hva jeg vil, men da må jeg også godta konsekvensene som følger med, og det er ikke sååå viktig for meg at en kompis sover på sofaen at jeg føler at jeg burde gjøre det slutt med noen over det. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. september 2016 Forfatter Del Skrevet 4. september 2016 Stoler litt på han. I dag skrev han til meg på eget initiativ, og jeg mistenker at han driver og sjekker sist jeg var pålogget osv fordi han blir stresset når jeg ikke skriver til ham. 100% sikker, utifra hva han skriver til meg.. Uansett.. så skrev han hva de gjorde. Og jeg spurte om det skjedde noe magisk dem i mellom og han bare.. "nothing magic happen i guess!" Likte ikke helt svaret, så det får være.. :S TS Anonymous poster hash: 3c169...a27 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 For ett rart svar. Nå aner selv jeg ugler i mosen. Lenke til kommentar
Løgn Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 "nothing magic happen i guess!" Så ingenting skjedde - ifølge ham selv. For det første er det fullt mulig at han ikke vet hva han driver med. Men gitt at han har et bevisst forhold til hvordan han kommuniserer: Når han er vag i en emosjonell kontekst hvor han vet nøyaktig hva din innfallsvinkel er, så er dette sannsynligvis også et spill fra hans side. Svaret er formulert som om ingenting skjedde, men at han var åpen for at noe kunne skje. Uavhengig av hvorvidt han var åpen for dette eller ikke, får han deg til å tvile og føle deg usikker på hvor du har ham. Dette er intensjonen: Jo mer usikker du er, desto mer redd er du for å miste ham, og følgelig, desto mer verdifull anser du ham for å være. Dette er også et klassisk salgstriks. Du blir stresset, og føler en risiko for tap. Han presser deg følgelig til å etterspørre forpliktelse. Og det er så klart dette du bør gjøre om du ikke vil leve i usikkerheten. Du kan jo alltids dumpe ham seinere om du oppdager at han er manipulativ på flere områder. Det er imidlertid ikke sikkert at han innser hvordan han faktisk presser deg til å etterspørre forpliktelse. Dersom han ikke egentlig ønsker dette selv, kan han dermed føle seg fanget og anklage deg for å være "needy", mens det egentlig er ham selv som ikke forstår hvordan spillet fungerer. Fyren er ærlig og forteller deg hvem ho er og hva de to gjør sammen. Hvis han hadde ugler i mosen, hvorfor risikere å bli avslørt ved å fortelle bare litt? Hvorfor ikke holde helt kjeft om hele greia? Ærlighet er det sikreste å spille på fordi det er det vanskeligste å bli "tatt for" under en konfrontasjon. Offeret føler seg "dum" og skylder på seg selv fordi manipulatoren alltid var ærlig. Om man har holdt på med ei jente over kort tid, og ønsker å gjøre henne usikker, så er det temmelig effektivt å være ærlig om andre potensielle kandidater slik at hun føler seg truet. Hva skal hun gjøre? Beskylde ham for å være ærlig? Og etterpå svarer han at ingenting skjedde, kommunisert på en måte som kan forstås som vemodighet. Dette er tvetydig, og holder henne fortsatt på vakt. Noe som også ble bemerket av Buffy. Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 ts, du har ingen rett til å stille slike spørsmål. Du virker å være ekstremt sjalu og han aner ugler i mosen om at det liv med deg vil være svært slitsomt. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Ærlighet er det sikreste å spille på fordi det er det vanskeligste å bli "tatt for" under en konfrontasjon. Offeret føler seg "dum" og skylder på seg selv fordi manipulatoren alltid var ærlig. Om man har holdt på med ei jente over kort tid, og ønsker å gjøre henne usikker, så er det temmelig effektivt å være ærlig om andre potensielle kandidater slik at hun føler seg truet. Hva skal hun gjøre? Beskylde ham for å være ærlig? Og etterpå svarer han at ingenting skjedde, kommunisert på en måte som kan forstås som vemodighet. Dette er tvetydig, og holder henne fortsatt på vakt. Noe som også ble bemerket av Buffy. Det må da være slitsomt å ha et så adversarialt forhold til mennesker rundt en hele tiden. I dette tilfellet er det vi vet at denne karen har ei venninne boende hos seg, og han deler seng med henne. Det har han selv sagt. For TS sin del er det rimelig åpenbart at hun egentlig ikke synes dette er greit - og dermed er det fullstendig irrelevant om fyren lyver når han sier at det ikke skjer mer. TS er ikke komfortabel med at han deler seng med venninna og bør dermed kommunisere dette til ham. Måten han reagerer på dette på vil riktignok avsløre mer om hans intensjoner, men spekulasjon er sjelden produktivt. 1 Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Vanskelig å være mann, å fortelle er feil, å holde det hemmelig er feil, å svare ærlig er feil.... det eneste riktige er å passe på å holde en 200m avstand fra andre jenter resten av livet. Lenke til kommentar
Løgn Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Det må da være slitsomt å ha et så adversarialt forhold til mennesker rundt en hele tiden. Det stemmer nok. TS etterspør imidlertid nye perspektiv på situasjonen. Perspektivet jeg illustrerer har ikke blitt nevnt av noen andre. Dermed har svaret en verdi. Innfallsvinkelen er også en øvelse i strategisk tenking. Dersom man tar utgangspunkt i perspektivet til personen man analyserer, må man nødvendigvis anta mulige incentiver for atferden en stiller spørsmål ved. Øvelsen gjør det også lettere å ha et bevisst forhold til egen posisjonering i fremtidige, lignende situajsoner. Når hun selv blir oppmerksom på hvordan hun reagerer på tvetydig informasjon, gjør dette det mulig å estimere andres reaksjon på hennes lignende kommunikasjon i fremtiden. Bevisstgjøringen gir henne en strategisk styrke. Og taktikken som illustreres kan naturligvis brukes i flere sammenhenger enn i et forhold. I dette tilfellet er det vi vet at denne karen har ei venninne boende hos seg, og han deler seng med henne. Det har han selv sagt. Du har rett i at vi ikke vet stort om situasjonen. Derfor har jeg også tatt forbehold om at fyren er bevisst på sin egen tvetydige kommunikasjon. Dette poengterer jeg også innledningsvis. Alternativet er at han ikke er bevisst på dette, noe som øker usikkerheten i analysen. Men i så fall kan tvetydigheten være en konsekvens av forsnakkelse. For TS sin del er det rimelig åpenbart at hun egentlig ikke synes dette er greit - og dermed er det fullstendig irrelevant om fyren lyver når han sier at det ikke skjer mer. Dette er selvmotsigende. Dersom det åpenbart ikke er greit for henne at han har besøk av ei venninne, spiller det også åpenbart en rolle for henne hvorvidt han lyver om hendelser eller intensjon. Dersom hun derimot hadde stilt seg likegyldig til besøket, ville det vært større sannsynlighet for at hun også var likegyldig til utfallet. Det spiller naturligvis en rolle for henne om han lyver eller ikke. Men, som jeg også poengterte i forrige innlegg, vil hennes reaksjon på hans kommunikasjon være den samme - inntil hun vet hvorvidt det som blir sagt er løgn eller ikke. Dette reflekterer usikkerheten i henne, og det er nettopp dette som er konsekvensen av tvetydig kommunikasjon - Og intensjonen, dersom tvetydigheten er bevisst. TS er ikke komfortabel med at han deler seng med venninna og bør dermed kommunisere dette til ham. Måten han reagerer på dette på vil riktignok avsløre mer om hans intensjoner, men spekulasjon er sjelden produktivt. Han forsikret henne allerede på forskudd om at ingenting ville skje. Etter besøket spurte hun opp igjen, og han bekreftet nok en gang at ingenting skjedde, men presenterte dette på en måte som kan oppfattes som om intensjonen / håpet hans var noe annet. Dette er informasjonen vi har. Derav min analyse, med tilhørende forutsetning - at han faktisk har et bevisst forhold til sin egen tvetydige kommunikasjon. Dersom han ikke har et bevisst forhold til dette, kan det tenkes at replikken var en Freudian slip, og at han dermed ufrivillig kommuniserte sin egen lyst på venninna gjennom en forsnakkelse. Du har rett i at tråden gir oss lite å gå på. Men vi har ikke mer enn vi har. TS sitter imidlertid på betydelig mer informasjon, og kan ta et hvert presentert perspektiv til ettertanke. Igjen, dette er selve hensikten med å opprette denne tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå