Gå til innhold

Hvordan kan jeg optimalisere min datamaskin?

Anbefalte innlegg

Etter at jeg oppgraderte til windows10 (64 bit) har jeg slitt en del mer med spill enn tidligere. Jeg kjører battlefield 4 på low og når ejg skulle teste betaen til Battlefield 1 frøs skjermen med en gang.

Jeg test "can you run it" og fant ut at den blant annet trengte 8 gb ram, hvorav min bare har 3, sto det. Jeg sjekket og ser at jeg, som jeg husket, har installert 16 gb ram, men kun 3 er altså tilgjengelig.

Under minne på skjermkortet står det at jeg kun har 1,5 gb, og man trenger 2. Men det står at jeg har nesten 3 når jeg sjekker det manuelt.

Det står også at jeg kjører bare én prosessor, men har 8 tilgjengelig.

Hvordan skal jeg endre dette så det jeg har av fysisk minne faktisk benytter seg av alt minne så jeg kan kjøre spillene så bra som mulig?

post-416791-0-49672000-1472922675_thumb.jpg

post-416791-0-03311100-1472922716_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enten må du har klart å installere 32 bits, ellers må noe har gått feil under oppgraderingen slik av programvaren tror den er 32 bits.

Hva med å reinstallere operativsystemet?

Det står jo at det er 64 bit, så feilen må ha skjedd et annet sted.

Kan jeg reinstallere operativsystemet uten at jeg mister programmene jeg har installert?

Lenke til kommentar

Enten må du har klart å installere 32 bits, ellers må noe har gått feil under oppgraderingen slik av programvaren tror den er 32 bits.

Kan jeg reinstallere operativsystemet uten at jeg mister programmene jeg har installert?

Ikke sikkert at det nødvendigvis betyr at Windows er x64. Høyreklikk på "This PC"/"Denne datamaskinen" og se hva som står under "Properties"/"Egenskaper"

Lenke til kommentar

Dersom du fra før hadde for eksempel Win7 32bit installert. Og så oppgraderte fra det, og beholdt programmer og slikt. Så har du garantert ikke Win10 64bit nå. Det går ikke an å oppgradere fra 32bit til 64bit. Man må gjøre en helt ny installering av Win10 for å få 64 bit versjon.

Det står ikke på noen av bildene du har vedlagt at den installerte Windows versjonen din er 64bit.

En snarvei til å finne ut, er å trykke høyre musknapp på Windows flagget nede i venstre hjørne. Og så velge "System". I winduet som popper opp da. Etter "System type" skal det stå: "64-bit Operating System, x64-based processor".

Lenke til kommentar

Jeg kjørte full installasjon på nytt, og da stod det at jeg hadde x64 da jeg gikk inn på properties via min datamaskin.

Men nå har jeg støtt på nye problemer. Jeg gikk på command->msconfig og under oppstart->avanserte innstillinger endret jeg til maksimalt minne. Da kom 16 gb opp og det sto at jeg hadde 14,3 GB tilgjengelig. Men da jeg kjørte "can you run it" igjen fikk jeg fremdeles opp at minnet på skjermkortet var 1,5 gb, selv om dette altså er 3 gb. CPU trengte også oppgradering.

Så jeg gikk på msconfig->oppstart->avanserte innstilinger og endret prosessorer fra 1 til 8. Så skrudde jeg av PC og la meg. Da jeg skrudde den på nå kjørte plutselig viftene for full maskin og det kommer opp feilmelding som sier: BAD_SYSTEM_CONFIG_INFO og jeg får ikke gjort noe annet enn å skru den av, ellers kjører den bare om og om igjen. Jeg kan ta på avanserte innstillinger også, men der vet jeg ikke hva jeg burde gjøre.

Et skritt fram og to tilbake altså :p

Lenke til kommentar

Det siste kan jeg ikke hjelpe deg med. Jeg skjønner rett og slett ikke hva det er du snakker om? På en nyinstallering av Win10 skal det overhodet ikke være nødvendig å gå inn på msconfig og endre på noe. Det du snakker om så jeg en på en youtube kanal drev å trollet folk som ikke har peiling på data med at de må gjøre for å bruke alle CPU kjernene. Bare tull fra ende til annen. Han har også en video om hvordan bytte olje på datamaskinene. Så virkelig sær humor altså.

Så vidt jeg forstår så er det en "safe mode" i windows som standard. Windows bruker da kun 1 av CPU kjernene under oppstart for at det ikke skal bli "kluss". Men man kan velge å aktivere alle kjernene under oppstart slik du har gjort. Men altså potensielt med det resultat at maskinen blir ustabil.

Når maskinen er startet, og Windows er ferdig med å laste inn. Så vil Windows aktivere alle kjernene du har tilgjengelig for egen hånd. Du trenger ikke foreta deg noe som helst.

Ellers så snakker programmer innimellom om antall "processors" og "cores" litt om hverandre. Så 4 "processors" er nok egentlig 4 "cores". Altså, du har en "processor" på en sokkel, med 4 "cores" (fysiske), og 4 "cores" (logiske). Til sammen i stand til å behandle 8 "treads" på likt. Noen steder vil det oppgis at du har 8 "cores". Men da skilles det ikke mellom fysiske og logiske. Det er ingen spill i dag som krever mer enn en "processor" (CPU). Men det har kommet spill som krever minst 4 "cores".

Men summa summarum; du skal altså ikke trenge å endre noenting som helst etter å ha installert Windows 10.

Når det gjelder VRAM på skjermkortet. Så kan du laste ned programmet GPU-Z og se der hva det har å si om skjermkortets spesifikasjoner. Det finnes GTX580 spesial modeller med 3GB minne. Men som standard ble det levert med 1,5GB. Når man ser DXdiag oppgi Approx. Total Memory. Så tar DXdiag hensyn til at Widows lager en liten buffer i system minnet til bruk i krise, dersom skjermkortet går tom for VRAM. Mest sannsynlig har du altså et skjermkort med bare 1,5GB minne, selv om det står i DXdiag at det er mer tilgjengelig. GPU-Zs informasjon skal være korrekt på dette området.

Når det er sagt, er det ofte at spill fungerer greit selv med mindre enn "minste krav" som utviklere oppgir. De gir gjerne seg selv litt å gå på,  så ikke folk som faktisk tilfredsstiller minstekrav kan komme å kreve pengene igjen fordi spillet ikke fungerer hos dem. Har du mindre enn minstekrav av HW, betyr det egentlig som regel bare at du ikke har rett til å klage om du ikke får spillet til å fungere greit..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for et godt og utfyllende svar Gabri3l!

Hovedproblemet nå er likevel at jeg ikke en gang kommer meg inn på windows. Viftene kjører for fullt og feilmeldingen "BAD_SYSTEM_CONFIG_INFO" dukker opp. Deretter starter et automatisk feilsøk før jeg får beskjed om at jeg må restarte. Det samme gjentar seg hver gang jeg restarter.

Så da er spørsmålet hva jeg bør gjøre nå?

Lenke til kommentar

The BAD_SYSTEM_CONFIG_INFO bug check occurs if the SYSTEM hive is corrupt. However, this corruption is unlikely, because the boot loader, checks a hive for corruption when it loads the hive.

This bug check can also occur if some critical registry keys and values are missing. The keys and values might be missing if a user manually edited the registry or if an application or service corrupted the registry.

https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/ff559188(v=vs.85).aspx

Reinnstaller og ikke rot med registry?

Lenke til kommentar

Enkleste er å forsøke å starte med å trykke inn F8 tasten (tror jeg) mens du starter. Velg å starte i "safe mode" og så gå inn på msconfig og endre tilbake det som du endret først og restart. Om ikke det fungerer, så er det nesten like kjapt å bare installere Win 10 på nytt igjen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...