nujuruzatmailziru Skrevet 3. september 2016 Del Skrevet 3. september 2016 Hei folkens! Jeg har nå funnet en utdanning som hadde vært perfekt, hadde det ikke vært for mattekravet. Jeg har studiespesialisering, går for øvrig siste året nå - og valgte vekk matte, da matte ikke er noe jeg liker. Derfor valgte jeg praktisk matte som er toårig, og det endte med at jeg fikk en 5er. Det var vel ikke noe spesielt vanskelig, men så er det jo en forskjell på R1 og P matte da, for å si det mildt. Har aldri interessert meg i matte, men igjen - jeg ser jo grunnen til at det er mattekrav på mer eller mindre alt som handler om data, programmering og den biten der. Logikk. Jeg har lekt litt rundt med både programmering, og har også brukt en god del VPSer både Linux og Windows. Dette virker jo ganske interessant. Datasentre virker også ganske spennende. Det finnes jo noen sånne i Norge om jeg ikke tar helt feil, eksempelvis EVRY? Jeg fant et studie på NTNU som virker passende for meg, og det er studiet "Informatikk, drift av datassystemer". Det er en bachelor, men mattekravet er jo der selvfølgelig. Jeg sendte mail, og det er mulig å ta et sommer forkurs - dersom du består, oppfyller du R1 kravet til NTNU. Problemet da er at jeg mister førstegangsvitnemålet, og har et helt år uten noe form for utdanning. Kunne selvsagt skaffet meg en midlertidig jobb å studert litt matte selv, men problemet ligger vel der at antall studiepoeng øker med 10 dersom du ikke har førstegangsvitnemål. Snittet ligger per dags dato på 39,6 med førstegangsvitnemål, og på 47,3 på den ordinære kvoten. Akkurat nå ligger jeg på 47 studiepoeng, men jeg er ganske sikker på at det går ned ettersom at jeg må ha x antall eksamner, hvorav norsk er minst en av dem - noe som vil dra ned snittet. Vet dere om noen studier som ikke krever matte tilsvarende R1, eller andre realfag? NTNU er jo en velkjent skole, så det å ha studert der vil jo være en fordel i seg selv. Hva skal jeg gjøre? Om jeg må vente ett år og ta det forkurset må jeg også ta opp fag for å sikre meg plass - og det er jeg ikke særlig interessert i. Tips? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3. september 2016 Del Skrevet 3. september 2016 Du kan ta informatikk-studiet uten spesiell studiekompetanse. Om du bare er interessert i drift og vedlikehold så finnes det høyskoler som tilbyr fokuserte studier med generelt lave krav til karakterer og kompetanse. Lenke til kommentar
nujuruzatmailziru Skrevet 3. september 2016 Forfatter Del Skrevet 3. september 2016 Ja, men så er det noe med at det er en fordel å ha en utdanning som har "litt status". Typ ville du ha tatt en kandidat som har studert hos NTNU, eller en som vært på en skole man så vidt har hørt om - der man ikke engang trenger et snitt for å komme inn. Noen som har peiling på hvordan snittet på ordinær kvota hos "informatikk, drift av datasystemer" har endret seg i løpet av de siste årene? Lenke til kommentar
Visum Skrevet 3. september 2016 Del Skrevet 3. september 2016 Ja, men så er det noe med at det er en fordel å ha en utdanning som har "litt status". Typ ville du ha tatt en kandidat som har studert hos NTNU, eller en som vært på en skole man så vidt har hørt om - der man ikke engang trenger et snitt for å komme inn. Noen som har peiling på hvordan snittet på ordinær kvota hos "informatikk, drift av datasystemer" har endret seg i løpet av de siste årene? Den har bare økt i de siste årene, og jeg vil tro at den øker framover. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 3. september 2016 Del Skrevet 3. september 2016 Det faget der er også et høgskolefag, nå som det ligger under NTNU tipper jeg kravet vil stige, nettopp av grunnen du nevner, økt status på CV. Hvorfor tar du ikke bare R-matte som privatist og kommer igang? Lenke til kommentar
nujuruzatmailziru Skrevet 3. september 2016 Forfatter Del Skrevet 3. september 2016 (endret) Det faget der er også et høgskolefag, nå som det ligger under NTNU tipper jeg kravet vil stige, nettopp av grunnen du nevner, økt status på CV. Hvorfor tar du ikke bare R-matte som privatist og kommer igang? Hvilke høgkole finner du dette faget på? Jeg vet at det var ved HiST, men det er nå NTNU så vidt jeg har forstått det. Privatist? Siste året på VGS nå, har ikke tid til å ta R1 matte i tillegg til alle andre fag jeg må fokusere på. Kan ta forkurs, men vil miste førstegangsvitnemålet mitt. Endret 3. september 2016 av nujuruzatmailziru Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå