Vkrs Skrevet 3. september 2016 Del Skrevet 3. september 2016 Nå har min gamle traver av en PC med GTX 460 og AMD AM2+ prosessor blitt noe gammel, så da skal det bygges ny PC. Jeg ser på rundt 7k-8k i budsjett og ser for meg en mellomting mellom The Corporal og Black Refinery i Agentspoons tråd, jeg vet bare ikke hvor jeg skal sette de ekstra kronene. Peripherals og skjerm har jeg. Kabinettet har jeg egentlig bestemt meg for skal være Fractal Design Define S, og FreeSync/Gsync-prisene er ikke relevante siden jeg ikke har tenkt til å kjøpe ny skjerm med det første. Noen som kan hjelpe meg med et oppsett? 1 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. september 2016 Del Skrevet 3. september 2016 (endret) Tja .. Ift "The Corporal" så tenker jeg: - Endre fra i3 til i5 - Endre fra 4 GB minne til 2*4 GB (for dual channel) - Endre fra RX 470 4 GB til RX 480 8 GB Så noe slikt http://www.prisjakt.no/list.php?l=300593&view=b Ønsker du en CPU-kjøler også så blir det jo dyrere .. Er 8K absolutt maks? I så fall tenker jeg at du beholder i3'n fra "The Corporal" men bytter til 2*4 GB minne og RX 480. Da skal du holde deg til budsjett. Endret 3. september 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Vkrs Skrevet 3. september 2016 Forfatter Del Skrevet 3. september 2016 (endret) Jeg kan vel alltids strekke meg noen hundre kroner ekstra. Angående listen din, er ikke 8GB RAM litt lite? Jeg skulle også gjerne hatt en harddisk på ihvertfall 1TB i tillegg til SSD. EDIT: går kabalen lettere opp dersom jeg strekker meg til rundt 9000? Endret 3. september 2016 av ViddyK Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. september 2016 Del Skrevet 3. september 2016 (endret) 8 GB er ikke for lite for folk flest. Og det er iallfall ikke for lite for å spille, så lenge du ikke har 90 tabs i chrome oppe. En 1 TB Seagate Barracuda koster rundt 500. 2 TB får du for rundt 600. Trenger du å holde prisen nede, for å få med harrdisken, så blir det vel å bytte ut i5'n med en i3. Alternativt så dropper du SSD'n og kjøper en SSHD Sånn: http://www.prisjakt.no/list.php?l=300593&view=b Edit: Siden dette er fra Prisjakt vil det alltids bli litt endringer på valgene, og prisen blir noe høyere gjerne også. Endret 3. september 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Vkrs Skrevet 3. september 2016 Forfatter Del Skrevet 3. september 2016 Det så veldig greit ut. GPUen så litt kjipt ut mtp. lagerstatus, kan jeg bytte den ut med en GTX 1060? Holder strømforsyninga? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. september 2016 Del Skrevet 3. september 2016 (endret) Du må bare bytte til 1060 ja .. Eller et anna 480. Men netonnet har jo Sapphire Nitro inne. 480 er nok et smartere valg mhp fremtiden (yter bedre i DX12), men det er en jevn kamp. Hvor er det du handler? PSU skal holde den, men er jo en rimelig variant. Har du mer å rutte med? Endret 3. september 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Vkrs Skrevet 3. september 2016 Forfatter Del Skrevet 3. september 2016 Nvidia er bare personlig preferanse, har hatt bedre erfaringer enn med AMD. Ser NetOnNet har Sapphire Nitroen inne, men det kommer ikke opp på Prisjakt. Merkelig. Jeg tenker jeg splitter kjøpet mellom NetOnNet og Komplett for gratis frakt. Jeg kan alltids legge på noen hundrelapper, spesielt dersom jeg får en PSU bedre rustet for fremtiden. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. september 2016 Del Skrevet 3. september 2016 Nytter ikke være fanboi Men bare kjøp 1060 du hvis du vil. Hvilket går du for i så fall? Hvis de får inn denne snart er det et godt valg https://www.komplett.no/product/889957/datautstyr/stroemforsyning/enheter/evga-gq-650w-hybrid-modular-80-psu Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 3. september 2016 Del Skrevet 3. september 2016 Nvidia er bare personlig preferanse, har hatt bedre erfaringer enn med AMD. Ser NetOnNet har Sapphire Nitroen inne, men det kommer ikke opp på Prisjakt. Merkelig. Jeg tenker jeg splitter kjøpet mellom NetOnNet og Komplett for gratis frakt. Jeg kan alltids legge på noen hundrelapper, spesielt dersom jeg får en PSU bedre rustet for fremtiden. Om skjermen din en dag går i gulvet, eller blir tatt av lynet, eller av annen grunn bare slutter å fungere utenfor reklamasjonsrett. Eller du rett og slett bare ønsker deg en bedre en. Så vil du bli glad for at du valgte AMD skjermkort. Billigste 24" 144Hz skjerm koster ~2300Kr, mens nest billigste koster ~2500Kr. Den nest billigste har Freesync, så det koster en altså 200Kr ekstra. Med G-Sync blir det minst 1700Kr ekstra for å nyte adaptive sync. Ønsker du 27", så har den billigste skjermen til ~3000Kr Freesync. Mens G-Sync koster 2000Kr ekstra... Lenke til kommentar
Vkrs Skrevet 3. september 2016 Forfatter Del Skrevet 3. september 2016 (endret) Hvilken 1060 jeg går for spørs litt på hva som er på lager - har hatt gode erfaringer med MSI så jeg vil nok helle mot en av kortene de har. Edit: greit, dere har overbevist meg. Er det noen grunn til å gå for Sapphire-kortet i stedet for f.eks dette XFX-kortet og spare hundrelappen? Endret 3. september 2016 av ViddyK Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. september 2016 Del Skrevet 3. september 2016 Det vil jeg ikke svare på. Historisk vet jeg at XFX ikke har de beste kjølerene - de bråker noe mer. Hvordan dette kortet er vet jeg ikke - finner ingen reviews heller. Lenke til kommentar
Vkrs Skrevet 7. september 2016 Forfatter Del Skrevet 7. september 2016 Da er jeg klar til å bestille, takker så meget for hjelpen. Måtte endre litt på noen deler for å få lagerstatus til å gå opp, men alt i alt er jeg fornøyd med prisen selv om den ble noe høyere enn tenkt. Kan noen se kjapt over listen og eventuelt komme med kommentarer/"siste-liten forslag"? http://www.prisjakt.no/list.php?l=301500&view=m Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 Det måtte bli følgende kommentarer: - Ingen SSD eller SSHD - Kun standard HDD. Kan oppleves som litt tregt. - Ingen CPU-kjøler. Den som følger med er grei nok til dette bruk, men kan oppleves som noe støyende - Mye av budsjettet i PSU (godt over 10%). Toppers det, og det er en god enhet - Men verd å kommentere. Lenke til kommentar
Vkrs Skrevet 7. september 2016 Forfatter Del Skrevet 7. september 2016 SSDen skal kjøpes inn ved senere anledning, inntil videre fungerer 7200RPM-HDD. Er vant med det, har brukt det frem til nå så. Resten kan aksepteres. Takk for hjelpen Kyrre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå