Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvilken politiske ideologi har din vennekrets?

Sir

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er valgfritt å betale skatt til Norge. Du kan flytte. Så i TS sitt eksempel, så kan faktisk Ivar gå hjem å se på TV.

Jeg betaler ikke skatt til Norge, og har ikke gjort det på flere år.

Det er sant. Ivar kunne gjort som deg(går jeg ut ifra) og sagt opp jobben. Da kunne han selv vært mottaker av vennenes penger og sluppet skatt.

Tviler forøvrig på at Ivar velvillig går 10 mil for å se på TV i Sverige, der det allikevel er samme vennegjeng som venter. Han kunne kanskje svømt til arktis og håpet på å ikke bli oppdaget.

Lenke til kommentar

Det er valgfritt å betale skatt til Norge. Du kan flytte. Så i TS sitt eksempel, så kan faktisk Ivar gå hjem å se på TV.

Det er sant. Ivar kunne gjort som deg(går jeg ut ifra) og sagt opp jobben. Da kunne han selv vært mottaker av vennenes penger og sluppet skatt.

Tviler forøvrig på at Ivar velvillig går 10 mil for å se på TV i Sverige, der det allikevel er samme vennegjeng som venter. Han kunne kanskje svømt til arktis og håpet på å ikke bli oppdaget.

For ordens skyld så har jeg ikke sagt opp jobben, og går på NAV. (Man betaler forresten skatt når man går på NAV.) Jeg har bosatt meg i et annet land, og skatter naturligvis til det landet.

Lenke til kommentar

For ordens skyld så har jeg ikke sagt opp jobben, og går på NAV. (Man betaler forresten skatt når man går på NAV.) Jeg har bosatt meg i et annet land, og skatter naturligvis til det landet.

Du får skatt av Nav som Nav tar tilbake en del av. Netto skatter du ikke i det hele tatt. At du bruker andre nordmenns skattepenger til å betale skatt i et annet land gjør ikke at du betaler skatt.

Lenke til kommentar

Som sagt, så går jeg ikke på NAV. Jeg jobber i utlandet. Jeg har ingenting med Norge å gjøre lenger. I hvert fall ikke økonomisk.

Betaler du skatt der du er?

Om så hvordan mener du det kan hjelpe Ivar å flytte fra Norge?

Ivars problem var vel ikke så mye med HVEM som tok fra ham hans penger, men med at de tok hans penger fra ham uavhengig av HVEM som tok dem.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg betaler skatt. Ganske mye også, faktisk. Men det finnes da land hvor man kan betale veldig lite til ingen skatt. Så man kan dra dit om det å ikke betale skatt er poenget med å flytte. Du kan også dra ut i villmarka om du ikke vil være med på samfunnet spleiselags. Tviler på at noen finner deg dypt inne i Russland eller Canadas skoger. Der betaler du ikke skatt, og får heller ingen goder tilbake. "win-win?"

Må også si at om jeg hadde bodd i Norge, så hadde jeg betalt skatt med glede. Man får jo så utrolig mye igjen for det. I mitt nye land får jeg så og si ingenting tilbake for den skatten jeg betaler. Det er ganske surt.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Ja, jeg betaler skatt. Ganske mye også, faktisk. Men det finnes da land hvor man kan betale veldig lite til ingen skatt. Så man kan dra dit om det å ikke betale skatt er poenget med å flytte. Du kan også dra ut i villmarka om du ikke vil være med på samfunnet spleiselags. Tviler på at noen finner deg dypt inne i Russland eller Canadas skoger. Der betaler du ikke skatt, og får heller ingen goder tilbake. "win-win?"

Tja, så ditt poeng er at du kan slippe unna beskattning om man bare aksepterer å leve som Robinson Crusoe, basert på selvberging?

Må også si at om jeg hadde bodd i Norge, så hadde jeg betalt skatt med glede. Man får jo så utrolig mye igjen for det. I mitt nye land får jeg så og si ingenting tilbake for den skatten jeg betaler. Det er ganske surt.

Tror du da det ikke er like surt for de i Norge som betaler mye, og ikke får noe igjen?
Lenke til kommentar

Tja, så ditt poeng er at du kan slippe unna beskattning om man bare aksepterer å leve som Robinson Crusoe, basert på selvberging?

Ja. Stater er som borettslag. Om man vil bo der må man bidra. Men man kan flytte til et annet borettslag/bo på gaten om man vil.

Tror du da det ikke er like surt for de i Norge som betaler mye, og ikke får noe igjen?

Jepp. :)

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Ja. Stater er som borettslag. Om man vil bo der må man bidra. Men man kan flytte til et annet borettslag/bo på gaten om man vil.

Uenig i analogien med borettslag, du ser medlemskapet i borettslaget innebærer ikke borettslagets president står helt fritt til å avgjøre hvor mye medlemmene skal betale inn til styret, og hvordan disse pengene skal brukes, etc.

Samt at man ikke er forhindret i å flytte til enebolig, om man foretrekker det.

:) Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt, så går jeg ikke på NAV. Jeg jobber i utlandet. Jeg har ingenting med Norge å gjøre lenger. I hvert fall ikke økonomisk.

Kanskje derfor du skriver setninger på norsk som lett kan mistolkes?

"For ordens skyld så har jeg ikke sagt opp jobben, og går på NAV."

Lenke til kommentar

Uenig i analogien med borettslag, du ser medlemskapet i borettslaget innebærer ikke borettslagets president står helt fritt til å avgjøre hvor mye medlemmene skal betale inn til styret, og hvordan disse pengene skal brukes, etc.

Samt at man ikke er forhindret i å flytte til enebolig, om man foretrekker det.

:)

Eller opprette et eget borettslag for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Kanskje derfor du skriver setninger på norsk som lett kan mistolkes?

"For ordens skyld så har jeg ikke sagt opp jobben, og går på NAV."

Jeg er enig i at det jeg skrev lett kan mistolkes. Men du må se den i kontekst av at jeg svarte på dette utsagnet:

Ivar kunne gjort som deg(går jeg ut ifra) og sagt opp jobben.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...