Gå til innhold

Hvordan få et friere samfunn? (en praktisk tilnærming)

Sir

Anbefalte innlegg

Denne mannen har løsningen.
Er du enig i at ingen har fortalt om denne løsningen før?

Høres det ikke fornuftig ut, at vi kan få et virkelig demokrati i stedet for skuespillet som bedrives i dag?

Hør Lars Rønbeck fortelle om direktedemokrati og Norgespartiet.

Endret av clink
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener at almen (global) uavhengighet (frihet) fra materielle bekymringer er nøkkelen til frihet og et godt samfunn.

Jeg kunne i Norge tilpasse meg et liv for ca 12000 kroner/mnd dersom dette var forutsigbart og til å stole på.

Jeg ville da være fri til å ta utdannelse og starte eller bli med på virksomhet som jeg ville føle at jeg hadde

en "akse" i.

Mange steder i verden lever deler av befolkningen på kriminalitet og lyssky virksomhet eller mer eller mindre tvangsmessig ekteskap/prostitusjon (typisk mange steder i Modt-Østen). Dette er nedverdigende. De har ikke særlig valg, men frihet fra (elementære) materielle bekymringer ville gi en helt annen kultur og samhørighet. I mange storbyer i Latin-Amerika lever store grupper av stjeling, innbrudd og ran. Dette er ikke billig for samfunnet. Og en kan ikke riktig gjøre noe tøft mot dette før folk er sikret det nødvendigste - så kan en ta det/livet derfra.

Og vi har problemer med å forby tigging i gatene. Denne sosiale forsøplingen ville en lett kunne ordne opp i dersom en var sikker på at folk hadde dekket det nødvendigste av meterielle behov.  Hadde du f.eks. vært sikret 12000 kroner/mnd - så hadde jeg med god samvittighet jaget deg vekk som tigger :-)  Og det ville også være lettere å returnere materielle imigranter dersom de var sikret i sitt hjemland.

Og var du ubetinget sikret 12000 kroner/mnd - så ville jeg som arbeidsgiver fritt kunne "bruke" og "kaste" deg som arbeidstager :-) Og det ville ikke være noen krise for deg.

Så langt kan man strekke friheten :-)

Veldig bra poeng! Særskilt det som jeg har uthevet.

Takk til deg :thumbup:

Lenke til kommentar

Denne mannen har løsningen.

Er du enig i at ingen har fortalt om denne løsningen før?

Høres det ikke fornuftig ut, at vi kan få et virkelig demokrati i stedet for skuespillet som bedrives i dag?

Hør Lars Rønbeck fortelle om direktedemokrati og Norgespartiet.

Helt enig. Det er det jeg påpeker i omtrent alle diskusjoner. Nesten som å se et sammendrag av det jeg har mast om i mange år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...