Khrathrox Skrevet 3. september 2016 Del Skrevet 3. september 2016 Hei. skal nå til å bygge meg en ny PC, og har lyst å overklokke prossesoren på denne. Delene som skal i maskinen er: - Intel Core i5 6600K - Kingston HyperX Fury 16GB - MSI B150 PCMate - Asus ROG Xonar Phoebus lydkort - Samsung 850 EVO 250GB - WD Blue 1TB HDD - XFX TS430 (430 watt) Det som er spørsmålet mitt, er: Cpuen er jo allerede på en base-clock på 3,5 GHz. Jeg vil prøve å få den opp til kanskje melom 3,8 og 4,0 dersom dette er mulig - MEN jeg er usikker på om PSUen kan klare å kjøre systemet dersom jeg gjør dette. Er det noen som har erfaring med nogenlunde lignende deler, som vet om dette er lurt eller ikke? Lenke til kommentar
Squashie Skrevet 3. september 2016 Del Skrevet 3. september 2016 Du har nok strøm, problemet er at du har et B150 HK, du burde ha et z170 HK for OC :/ Lenke til kommentar
wil Skrevet 3. september 2016 Del Skrevet 3. september 2016 Vel. Nå er det ikke strømforsyning man skal spare pengene på da, så det er bedre med for mye enn for lite. En for svak strømforsyning vil i værste fall gjøre PC`en ustabilt eller enda værre at den faktisk gjør at PC`en ikke starter. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. september 2016 Del Skrevet 3. september 2016 (endret) Ville nok også bytte PSU ja - pga spenningsregulering / ripple. Men det er jo bare å prøve med den du har Uansett må du bytte hovedkort først. Det er feil brikkesett på det du har. Edit: Og det er aldri dumt å overklokke Det er enormt mye å hente i ytelse ved å klokke. Bare ha god nok kjøling, og ta tiden til hjelp når du tikker deg oppover. Endret 3. september 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Khrathrox Skrevet 3. september 2016 Forfatter Del Skrevet 3. september 2016 Ville nok også bytte PSU ja - pga spenningsregulering / ripple. Men det er jo bare å prøve med den du har Uansett må du bytte hovedkort først. Det er feil brikkesett på det du har. Edit: Og det er aldri dumt å overklokke Det er enormt mye å hente i ytelse ved å klokke. Bare ha god nok kjøling, og ta tiden til hjelp når du tikker deg oppover. Det er ikke feil brikkesett på hovedkortet nei. Både CPU og HK, er LGA1151. Dobbeltsjekket dette før jeg bestilte. Men har vel med at hovedkortet kanskje ikke er så ekstremt optimalisert for overklokking, selv om det har en overklokkingsmeny i BIOSen. skal prøve forsiktig opp, å se hva som skjer. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 3. september 2016 Del Skrevet 3. september 2016 Vel .. Kan du øke multiplier (CPU ratio)? Hvis du bare kan leke med baseclock så vil jeg vel påstå det er feil brikkesett jo. Det at det er samme sokkel (1151) er en helt annen ting. Lenke til kommentar
Squashie Skrevet 3. september 2016 Del Skrevet 3. september 2016 H110, B150, Q150, H170, Q170 og Z170 er de ulike chip settene på socket LGA 1151. Z170 kortet kan (hvis du har K prosessor) endre BCLK (default 100,0) og multiplier, gpu og ram. De øvrige kortene kan normalt bare endre BCLK og har minimalt med ram og gpu muligheter. Lenke til kommentar
Khrathrox Skrevet 15. september 2016 Forfatter Del Skrevet 15. september 2016 Hei igjen. Beklager at jeg har vært inaktiv i det siste. har hatt mye skole å tenke på. Jeg får nok dessverre ikke bygget maskinen før om en 2-3 ukers tid, så jeg får ikke testet noe før det. Lenke til kommentar
Utking Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Hei igjen. Beklager at jeg har vært inaktiv i det siste. har hatt mye skole å tenke på. Jeg får nok dessverre ikke bygget maskinen før om en 2-3 ukers tid, så jeg får ikke testet noe før det. Hvis du bare har muligheten til å endre BCLK må du huske å være forsiktig En del nyere intel (billigere) hovedkort låser pci-e busen til BCLK, og når man overklokker denne med voltage innstlling på auto kan man risikere at hovedkortet setter opp spenninger på ting du ikke ønsker å ha høyere spenninger på Du kan også få data-korrupsjon dersom pcie blir økt for mye, sata kontrolleren sitter på denne busen, samme gjør usb og nettverkskort. Dersom du kan endre de seperat er det godt som gull, men du bør også ha en mulighet til å endre multiplieren, eventuelt låse turbo på maks. Prøv deg litt frem og kom gjerne tilbake med tilbakemeldinger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå