Gå til innhold

Her er rekkevidden på elbilene du kan kjøpe nå


Anbefalte innlegg

Den dagen det kommer en romslig stasjonsvogn, i alle fall med 30- 50 mils rekkevidde pr lading, så kan det gå an med en times ladestopp, men ikke om man må stoppe hver 10, mil og vente en time.

Både Model S og Model X er romslege som stasjonsvogner og klarer 30-50 mil på ei lading.

 

Dei fleste elbilar som støttar hurtiglading ladar til 50% på eit kvarter og til 80% på 30-40 minutt. Du ventar ikkje ein halvtime til på dei siste 20%, med mindre du må for å komme til neste ladestasjon.

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

* Så du mener Apple fant opp bruken av skjermene vi har i dag?

Du har ikkje forstått poenget. Det er ingen som påstår at Apple har funne opp teknologien, men dei har perfeksjonert og klart å lage eit veldig godt produkt av han. Andre kunne ha gjort det, men Apple gjorde det. Kven som helst kunne reist til Amerika, men Columbus gjorde det.

 

Kodak fann opp digitalkameraet, men dei tok ikkje teknologien i bruk fordi han ville øydeleggje fullstendig for kjerneverksemda til Kodak, som var fotografisk film. Dei tradisjonelle bilfabrikantane fann opp elbilen, men elbilar øydelegg fullstendig for kjerneverksemda til bilfabrikantane, som er forbrenningsmotorar. Alt anna enn motoren og montering av bilane har dei sett ut til underleverandørar.

 

No har Tesla teke denne teknologien, utvikla han vidare og perfeksjonert han, og lagd eit svært vellukka produkt. Dei har gjort som Apple, og no må dei gamle bilprodusentane unngå å ende som Kodak.

 

På verdsbasis er no nesten 2% av alle nye bilar ladbare. I Kina, som passerte 2% i juli, auka salet av elektriske bilar med 135% i første halvår i år samanlikna med i fjor. Dei reknar med å nå 3% av nybilsalet i desember, kanskje før. Kina er ikkje noko lite land – dette er enormt mykje større enn at ladbare bilar står for 30% av salet i Noreg. Eg finn ikkje tal for verda totalt nyare enn 1. kvartal, men då var salet opp 42% frå året før. Veksten er vanvittig. Både i Kina og på verdsbasis er ca 60% av dei ladbare bilane reine batteribilar, 40% er plug-in hybridar.

 

Tesla har ikkje akkurat problem med å selje bilar. Dei leverer alt dei kan produsere, og 400.000 førehandsordrar av Model 3 seier sitt. Tesla og Apple er veldig populære i Noreg, fordi vi er tidleg ute med å ta i bruk ny teknologi.

 

Det er en vesentlig forskjell på hybrid og elektrisk. For å sette tall på salget, så ble det solgt rundt 1 millioner hybrider og elbiler av 24,6 millioner biler i fjor. I Kina vil det fortsette å øke pga påbud om elektrifisering av kommersielle personbiler (drosjer). Det betyr ikke at folk flest kjøper elbiler der. Jeg vet ikke hvor du får 2% fra, men EV-volumes mener under 1% av bilene er plugin-biler (altså både hybrid og elektrisk) og hybridene står for nesten halvparten av dette ... Det er ikke vanskelig å ha høy vekst hvis du i utgangspunktet ikke selger biler.

 

Påstanden din om at vi er unike i Norge mtp Apple og Tesla fordi vi liker å ta i bruk ny teknologi er grunnløs. For Apples del er det direkte feil i den forstand at de sjeldent er først ute med noe som helst. For sistnevnte er det også feil, for nybilsalget på elbil faller som en sten samtidig som markedet for biler generelt øker. At det er solgt 400 000 TM3 er imponerende, men det er ikke noe mer enn en dråpe i havet sammenlignet med det totale antall solgte biler (24,6 millioner). I USA var elbilandelen av nybilsalget på stakkarslige 0,8% i april. Det er ingen ting.

Endret av Dr. Bombay
Lenke til kommentar

" nybilsalget på elbil faller som en sten"

Alle har vel hørt om Osborne/Elop-effekten?

 

Når man venter på nye modeller som skal være bedre så selges det lite av de gamle modellene.

Siden fabrikantene holder hardt på JIT så trenger de ikke å dumpe gammelt lager på billigsalg.

Dermed ville det vært unormalt hvis elbilsalget var høyt nå.

Lenke til kommentar

 

 

* Så du mener Apple fant opp bruken av skjermene vi har i dag?

Du har ikkje forstått poenget. Det er ingen som påstår at Apple har funne opp teknologien, men dei har perfeksjonert og klart å lage eit veldig godt produkt av han. Andre kunne ha gjort det, men Apple gjorde det. Kven som helst kunne reist til Amerika, men Columbus gjorde det.

 

Kodak fann opp digitalkameraet, men dei tok ikkje teknologien i bruk fordi han ville øydeleggje fullstendig for kjerneverksemda til Kodak, som var fotografisk film. Dei tradisjonelle bilfabrikantane fann opp elbilen, men elbilar øydelegg fullstendig for kjerneverksemda til bilfabrikantane, som er forbrenningsmotorar. Alt anna enn motoren og montering av bilane har dei sett ut til underleverandørar.

 

No har Tesla teke denne teknologien, utvikla han vidare og perfeksjonert han, og lagd eit svært vellukka produkt. Dei har gjort som Apple, og no må dei gamle bilprodusentane unngå å ende som Kodak.

 

På verdsbasis er no nesten 2% av alle nye bilar ladbare. I Kina, som passerte 2% i juli, auka salet av elektriske bilar med 135% i første halvår i år samanlikna med i fjor. Dei reknar med å nå 3% av nybilsalet i desember, kanskje før. Kina er ikkje noko lite land – dette er enormt mykje større enn at ladbare bilar står for 30% av salet i Noreg. Eg finn ikkje tal for verda totalt nyare enn 1. kvartal, men då var salet opp 42% frå året før. Veksten er vanvittig. Både i Kina og på verdsbasis er ca 60% av dei ladbare bilane reine batteribilar, 40% er plug-in hybridar.

 

Tesla har ikkje akkurat problem med å selje bilar. Dei leverer alt dei kan produsere, og 400.000 førehandsordrar av Model 3 seier sitt. Tesla og Apple er veldig populære i Noreg, fordi vi er tidleg ute med å ta i bruk ny teknologi.

 

Det er en vesentlig forskjell på hybrid og elektrisk. For å sette tall på salget, så ble det solgt rundt 1 millioner hybrider og elbiler av 24,6 millioner biler i fjor. I Kina vil det fortsette å øke pga påbud om elektrifisering av kommersielle personbiler (drosjer). Det betyr ikke at folk flest kjøper elbiler der. Jeg vet ikke hvor du får 2% fra, men EV-volumes mener under 1% av bilene er plugin-biler (altså både hybrid og elektrisk) og hybridene står for nesten halvparten av dette ... Det er ikke vanskelig å ha høy vekst hvis du i utgangspunktet ikke selger biler.

 

Påstanden din om at vi er unike i Norge mtp Apple og Tesla fordi vi liker å ta i bruk ny teknologi er grunnløs. For Apples del er det direkte feil i den forstand at de sjeldent er først ute med noe som helst. For sistnevnte er det også feil, for nybilsalget på elbil faller som en sten samtidig som markedet for biler generelt øker. At det er solgt 400 000 TM3 er imponerende, men det er ikke noe mer enn en dråpe i havet sammenlignet med det totale antall solgte biler (24,6 millioner). I USA var elbilandelen av nybilsalget på stakkarslige 0,8% i april. Det er ingen ting.

 

Det er ikke solgt 400k av Model 3. 373.000 har reservert bilen for 1.000 USD. Tesla sliter nå økonomisk og er nødt til å imponere i Q3. De har derfor innført enda tøffere kostnadskutt (noe de har hatt det siste året). Snakket nylig med en bekjent som jobber for Tesla i Norge. Han sa at nå kuttes det virkelig helt inn til beinet. Jeg har selv vært med på kostnadskutt, men det vedkommende fortalte virket rimelig ekstremt i forhold. Til sammenligning fløt pengene nærmest fritt i selskapet for bare to år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en vesentlig forskjell på hybrid og elektrisk.

 

Nei, det er det ikkje. Plug-inn-hybridar går på straum frå nettet over halvparten av tida i snitt. Det seier både tal frå norske undersøkingar og statistikk frå bilprodusentane.

 

For å sette tall på salget, så ble det solgt rundt 1 millioner hybrider og elbiler av 24,6 millioner biler i fjor. I Kina vil det fortsette å øke pga påbud om elektrifisering av kommersielle personbiler (drosjer). Det betyr ikke at folk flest kjøper elbiler der. Jeg vet ikke hvor du får 2% fra, men EV-volumes mener under 1% av bilene er plugin-biler (altså både hybrid og elektrisk) og hybridene står for nesten halvparten av dette ... Det er ikke vanskelig å ha høy vekst hvis du i utgangspunktet ikke selger biler.

 

Sjå no på dine eigne tal, då. "så ble det solgt rundt 1 millioner hybrider og elbiler av 24,6 millioner biler i fjor". Det er over 4%. Eg snakkar heller ikkje om bilsalet i fjor, men i år. Når veksten er so kraftig, har over eit halvt år mykje å seie. Ja, det stemmer at Kina har innført enkelte incitament for kjøp av elbil, som kvotar på eksosbilar i forureina byar.

 

Kina-tala frå første halvår i år har eg herifrå: http://www.ev-volumes.com/country/china/

 

Påstanden din om at vi er unike i Norge mtp Apple og Tesla fordi vi liker å ta i bruk ny teknologi er grunnløs.

Nei, det er han verkeleg ikkje. Noreg er i klasse med Japan når det gjeld å ta i bruk ny teknologi. Ikkje på alle område (i Japan er det til dømes framleis vanleg med faks-maskiner i alle heimar), men Noreg er eit av dei landa i verda der det er aller enklast å selje ny teknologi. Noreg er veldig ofte dei første til å få nye produkt i hyllene, for her er det interesserte menneske med god kjøpekraft.

 

For Apples del er det direkte feil i den forstand at de sjeldent er først ute med noe som helst.

Kven var før Apple til å lansere ein brukbar smarttelefon i Noreg?

 

For sistnevnte er det også feil, for nybilsalget på elbil faller som en sten samtidig som markedet for biler generelt øker.

Som ein stein? Du bør nok sjekke statistikken før du uttaler deg. Salet av plug-inn-elektriske bilar steig med 170%(!) frå august i fjor til august i år. Då kan vi leve med at salet av personbilar med kun elmotor sank med 7%. (Salet av varebilar med kun elmotor auka med 78,6%.) Det som verkeleg går nedover er salet av ikkje-elektriske bilar. Salet av dieselbilar er redusert med heile 30% frå august i fjor til august i år, og salet av bilar med berre bensinmotor går òg bratt nedover.

 

At det er solgt 400 000 TM3 er imponerende, men det er ikke noe mer enn en dråpe i havet sammenlignet med det totale antall solgte biler (24,6 millioner). I USA var elbilandelen av nybilsalget på stakkarslige 0,8% i april. Det er ingen ting.

 

0,8% er ganske mykje i eit land der det er billigare å køyre på bensin enn straum, og den bilen som sel mest er ein pick-up. Dei som kjøper Tesla i USA gjer det ikkje for å spare pengar, men for å kunne køyre eit høgteknologisk vidunder, og for å kjenne dei rå kreftene til ein elmotor som akselererer frå 0 til 100 fortare enn nokon annan bil i produksjon utan å lage ein lyd. Folk med god råd og spesiell interesse for bil og teknologi, med andre ord.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Man kan ikke bare snakke om rekkevidde, men rekkevidde inkl. varmen på. Alle som kjører elbil i Norge erfarer jo dette :)

Ikke bare rekkevidde, men også praktisk bruk. stasjonsvogn med god plass, samt tilhengerfeste ,samt et utseende, designet av andre ek-think og buddydesignere.

 

Du har ikke fått med deg et merke som heter "Tesla" da regner jeg med?

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke nøyaktig det samme som skjedde med Apple. Apple tok teknologi markedet allerede solgte, pakket det inn på nytt og hypet sitt eget produkt som bedre. Apple var ikke nyskapende og folk ville ha det. Tesla er det få som vil ha. Det er bare å se hvor mange versjoner av luksusbiler i samme prisklasse som selges på verdensmarkedet pr Tesla. I den store verden vil "ingen" ha elbil.

Men elbileiere har i det minste noe til felles med Apple-brukere: de er hellig overbevist om at deres produkt er overlegent alt annet. Din kommentar er et eksempel rett fra læreboken.

 

iPhone var ikke nyskapende?

 

Når jeg leser kommentarer som dette så begynner jeg å lure på hva som skjer i hodet på enkelte. Faktum er at iPhone var revolusjonerende og nyskapende. Den snudde opp-ned på markedet. De tok ikke bare gammel teknologi og slang det nærmest tilfeldig sammen. De skapte ny teknologi og fornyet foreldet teknologi for å sette sammen en telefon ingen hadde sett maken til. Og konkurrentene og "forståsegpåerne" hånflirte og sa at Apple kom til å dumme seg ut med iPhone.

 

Og resten er historie.

 

Selv om Apple ikke selger flest enheter totalt sett er det de som har vært den dominerende kraften. Tilsvarende har Tesla mye større "mindshare" enn den lille markedsandelen skulle tilsi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For Apples del er det direkte feil i den forstand at de sjeldent er først ute med noe som helst.

Kanskje det. Men det er først når Apple gjør det at alle konkurrentene løper skoene av seg for å gjøre det samme fordi Apple gjør det populært.

 

Apple ser muligheter ingen andre ser. De populariserer ting ingen andre har tenkt på. Selv om det teoretisk sett har vært tilgjengelig. Det er ren innovasjon. Innovativ tankegang som tar i bruk noe som enten er nytt eller som eksisterer men ingen andre har klart å tenke på at kan brukes.

Lenke til kommentar

 

Og hvis man vil kjøre forurensningsfritt ( forurensningsfritt både fra olje-produksjonen og transport.) vil  hybridbiler med batteri og Hydrogen ta plassen.

 

Hydrogen er vel strengt tatt en dyr og avdanket blindvei?

 

 

Joda, også at sol og vind sløser noe voldsomt med resursene og burde ta et kurs i politisk penge-økonomi.

Men jeg trodde ikke religion og teknikk var sammenfallende.

Lenke til kommentar

 

 

Og hvis man vil kjøre forurensningsfritt ( forurensningsfritt både fra olje-produksjonen og transport.) vil  hybridbiler med batteri og Hydrogen ta plassen.

 

Hydrogen er vel strengt tatt en dyr og avdanket blindvei?

 

 

Det er håp så lenge liket fiser!

 

Du burde kommet med den da elektriske biler var synonymt med Think.

* En gubbe er en person (uansett kjønn)  som har tenkt den siste tanken de  synes det er verdt å tenke.*

 

 

Lenke til kommentar

 

 

 

Og hvis man vil kjøre forurensningsfritt ( forurensningsfritt både fra olje-produksjonen og transport.) vil  hybridbiler med batteri og Hydrogen ta plassen.

 

Hydrogen er vel strengt tatt en dyr og avdanket blindvei?

 

 

Det er håp så lenge liket fiser!

 

Du burde kommet med den da elektriske biler var synonymt med Think.

* En gubbe er en person (uansett kjønn)  som har tenkt den siste tanken de  synes det er verdt å tenke.*

 

 

 

 

Vi venter altså på Hydrogenets Elon Musk, mannen som kan gjøre de nødvendige endringene på hydrogenbilen så den blir konkurransedyktig i forhold til elbilen..

 

Problem nr 1&2 har sammenheng med bruk av trykktanker, de tar for mye plass og er farlige når de blir eldre og det jukses med vedlikeholdet.. Vi trenger altså en 'beholder' som kan holde på hydrogenet, *uten* trykk, som kan formes fritt, og som ikke *kan* jukses med når den eldes. Den kan ikke stole på sensorer eller sikkerhetsbarrierer, den må slutte å *virke* når den blir gammel..

 

Dessuten må virkingsgraden opp, jeg skulle tro at en totalvirkningsgrad på 50% fra energikilde til hjul skulle være 'bra nok' men det avhenger selvfølgelig av prisen på energikilden..

 

​Også må prisen ned. Dette er i sin tur avhengig av produksjonvolum, noe som betyr at de må finne enten en naturlig nisje som Tesla har gjort med Model S, eller massive støtteordninger fram til teknologien er i stand til å stå på egne bein.

 

​Jeg sier ikke at det er umulig, derimot har jeg liten tro på at hydrogenbilen vil nå målet før elbilen er så bra at det ikke lenger vil være noen fornuftige grunner til å fortsette utvikling av hydrogenbilen. Tenk deg batterier som kun koster $10 per kWh, kan lagre 5kWh per kg batteri og som kan produseres i 'uendelig' antall fra lett tilgjengelige stoffer. Hva skal man med hydrogen da?

Lenke til kommentar

Jeg kan også legge til at Elon Musk slett ikke lot seg inspirere av Think, han ble introdusert for entusiastene i 'Electric Propulsion' som på forhånd hadde gjort det teknologiske spranget med å bygge om bensinbiler til langrekkevidde elbiler ved å fylle dem med laptop-batterier..

 

Hydrogenets Elon Musk er altså avhengig at det allerede finnes forbedringer til hydrogenbilen som han kan kombinere til en bra bil. Hvis ikke må han finne opp disse forbedringene selv. Og siden elbilen bare trengte skikkelige batterier mens hydrogenbilen trenger både ny lagringsteknologi *og* bedret effektivitet så begynner vi å ane hvilket handikapp hydrogenbilen stiller med.

 

Igjen, slett ikke umulig, bare skikkelig dårlige odds.

Lenke til kommentar

Jag tror på hybrider med LiFePO4 eller flödesbatterier och frikolvsenergiomvandlare för längre resor eller ge ström/värme till fasta anläggningar eller typ båtar.

 

Kör 80% av alla resor på ström, men bygg inte en resursslukande bil för att klara även de sista 20%.

 

Det motiverar jag med att energianvändning beskattas mycket högre än bevisligen mer miljöbelastande konsumtion.

 

Om man på allvar ska jämföra en Tesla med 100kWh Li-ion batterier (är det inte 120kWh då de är nya men programvaran ökar utnyttjandegraden i takt med degenerering för att lura orakade konsumenter typ Hauge?) så ska man se till hela resursanvändningen och då är jag säker på att en bensinbil vinner, eller?

Lenke til kommentar

Jag tror på hybrider med LiFePO4 eller flödesbatterier och frikolvsenergiomvandlare för längre resor eller ge ström/värme till fasta anläggningar eller typ båtar.

LiFePo4 har lite energitetthet. Bare litt bedre enn NiCd. Det er neppe ideellt i bilapplikasjoner selv om BYD ser ut til å satse på de. (Fordelen er at de er svært sikre og de bruker ikke mangan eller kadmium, men det er lite som tyder på at sikkerhet er noe vesentlig problem med andre litiumkjemier). Flowbatterier er intresante, men har utfordringer med både energi og effekttetthet. Resten forstod jeg ikke. Kan du omformulere?

 

Kör 80% av alla resor på ström, men bygg inte en resursslukande bil för att klara även de sista 20%.

Så lenge batterier er mangelvare gir hybrider med forholdsmessig mindre batterier men tilsvarende flere produserbare biler gir totalt sett flere kilometer kjørt elektrisk enn ved produksjon av helektriske biler ja. (Man kan lage 3-8 ladehybrider med samme mengde batterier som en batterielektrisk bil, om disse kjører 1/3 til halvparten elektrisk får vi mer miljøgevinst pr. batteri med hybridene) Dette er kun meningsfullt så lenge batterier er mangelvare, men det er tilfelle nå og forblir sannsynligvis status i 10-15 år til.

 

 

Om man på allvar ska jämföra en Tesla med 100kWh Li-ion batterier (är det inte 120kWh då de är nya men programvaran ökar utnyttjandegraden i takt med degenerering för att lura orakade konsumenter typ Hauge?) så ska man se till hela resursanvändningen och då är jag säker på att en bensinbil vinner, eller?

Å kompensere for aldring er ikke noe uredelig eller feil. Dette er en helt alminnelig designpraksis. Alt av elektronikk har f.eks innebygd margin for å håndtere aldring. Det meste vi lager har ulike slitasje og aldringseffekter ved seg det er hensiktsmessig å designe inn margin slik at man oppnår konsistent oppførsel over tid. Om en bensinmotor designes for at den skal tåle litt sot og avleiringer så er det tilsvarende.

 

Hva er det du er sikker på at bensin vinner og hvorfor?

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...