Sturle S Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Er medlem av elbilforeningen og er litt overrasket over det som fremkommer fra repr. fra samme forening over her. Hvem ville kjøpt en elbil med 10 liters tank og som ikke er godkjent med hengerfeste med et design som ikke ser ut. Jeg bare spør. Jeg er enig. Det finnes i dag egentlig ingen elbil som kan fungere som en 100% familiebil for alle i dag. La meg korrigere den siste setninga for deg: Det finnes i dag egentlig ingen bil som kan fungere som en 100% familiebil for alle i dag. Vi har Tesla Model S som familiebil, og den fungerer heilt perfekt for oss. Ja, det hender ein sjeldan gong at vi kunne hatt bruk for ein pickup eller ein campingbil, og ofte kunne ein enkel to-setar vore nok. Av og til hadde det vore fint om bilen kunne delast i to. Ein bil som skal fungere 100% som familiebil for alle familiar finst ikkje, og det har ingenting å gjere med kva drivstoff han brukar. 2 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Kjøper elbil når rekkevidden passerer 100 mil. Hvorfor det? Hvor lang rekkevidde har bensin/diesel-bilen din? Mange bensin/diesel-biler sliter med å kjøre Bergen-Oslo (50 mil) på én tank... 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Er medlem av elbilforeningen og er litt overrasket over det som fremkommer fra repr. fra samme forening over her. Hvem ville kjøpt en elbil med 10 liters tank og som ikke er godkjent med hengerfeste med et design som ikke ser ut. Jeg bare spør. Tesla model x kommer nærmest, men prislappen er hinsides da en fossil nybil med prislapp 300.000 ++ fint dekker samme praktiske behov. Kva 6 eller 7-setar bensin-SUV med 4-hjulstrekk er det som kostar 300.000 kroner ny? Eg søkte litt på finn.no, men fann ingen. Du seier ikkje noko om køyrelengda, men la oss seie 30.000 km i året. Då sparer du minst 30.000 i året berre på drivstoff, samanlikna med ein typisk 7-setar SUV på bensin. Avgifter, bompengar, etc kjem i tillegg. Sjølv med dagens låge bensinpris kan du ta opp eit ganske stort lån over til dømes 8 år og betale lånet med ekstrautgiftene du ville hatt til ein bensinbil. Det er nemlig ennå svært mange utfordringer som må løses. For det første så burde en se til at alle ladere der ute faktisk kan lade opp alle elbiler og at tilgang gis til alle. Tesla burde f.eks få pålegg om å endre sine superchargere slik at også andre elbiler kan benytte dem - det er jo idiotisk å sette opp en lader for elbil som kun ett merke kan bruke. Tesla har berre to krav til andre som ynskjer å bruke deira infrastruktur: Dei må betale sin rettmessige del av kostnadane, og bilane må kunne lade fort nok til at dei ikkje berre vert ståande å ta opp plass på ein superladar når dei like fått like mykje ut av ein mykje enklare hurtigladar. Er ikkje det rimelege krav? Kundane til Tesla har betalt for superladarane. Det er ein del av prisen for bilen. Om nokon då skal påleggje Tesla å la alle andre lade der utan å betale for seg, er det tjuveri. Det er på linje med at staten skal påleggje deg å låne ut bilen din gratis til alle som spør. Tesla får ingen offentleg støtte for å byggje ut superladarnettverket sitt. For det andre så må en forske videre på å redusere ladetiden slik at en klarer å lade rekkevidde like fort som fossilbilerTru meg, det er meiningslaust. Sjekk kor mykje tid du faktisk brukar på å fylle bensin. Eg veddar på det er meir tid enn dei fleste elbilistar brukar på lading. Hugs at med ein elbil startar du turen med full tank. Når du etter mange timar skal stanse, fyller du ikkje berre batteriet og køyrer vidare. Du tek ei pissepause og kjøper noko for med det same, og ein kopp kaffi for å halde deg vaken, og kjenner på kor godt det er å strekkje litt på føtene etter 5 timar bak rattet. Når du er ferdig med pausa, har bilen sannsynlegvis nok til at du kan køyre vidare. Eit slikt krav er typisk for eksosbilistar med dårleg erfaring frå bensinkø ein måndags morgon. Hugs at elbilistar aldri står i bensinkø ein måndags morgon. Ein elbilist klarar seg 95% av tida med å lade heime, og hurtigladar berre på langtur. Å lade EN elbil hjemme krever en del effekt - å lade 2 elbiler hjemme vil ofte trigge behov for endringer i det elektriske anlegget som fort blir dyrt Pisspreik. Du kan lade ein elbil på 5A om du vil. Då går det to på ein vanleg 10A-kurs, som er det minste du får. Det er berre den samla køyrelengda kvar dag + kor lenge bilen står heime kvart døger som avgjer kor mykje effekt du treng. Om du ladar 10 timar i døgeret, treng du 1A pr mil dagleg køyrelengde. Dersom du køyrer meir enn 10 mil om dagen i snitt, og ladar alt heime, treng du meir enn 10A. 16A er nok til 16 mil om dagen med 10 timar ladetid. Det vert meir enn 58.000 km i året. Då kan du kanskje bruke litt av dei innsparte bensinpengane til å oppgradere kursen eller leggje inn ein ekstra kurs? - så dyrt at mange vegrer seg for å ta denne kostnaden. NVE sine foreslåtte tariffer på effekt vil også gjøre det mindre interessant for flere å bytte hele sin bilpark til elbiler. Neppe. Ein elbil kan lade når effektforbruket elles er lågt. Ein induksjonstopp som dreg 25A er mykje verre. Bruk litt varmt vatn samstundes, so er du langt over det bilen dreg, sjølv frå ein 32A-kurs. Det er desse forbrukstoppane NVE vil til livs, ikkje nattleg saktelading av bil. Uansett skal det enorme avgifter til for å komme opp i det bensin kostar. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Jeg er enig. Det finnes i dag egentlig ingen elbil som kan fungere som en 100% familiebil for alle i dag. Tesla model x kommer nærmest, men prislappen er hinsides da en fossil nybil med prislapp 300.000 ++ fint dekker samme praktiske behov. --snip-- Tesla burde f.eks få pålegg om å endre sine superchargere slik at også andre elbiler kan benytte dem - det er jo idiotisk å sette opp en lader for elbil som kun ett merke kan bruke. --snip-- Den "hinsides" prislappen på en Tesla inkluderer bygging av superladernettverk og fri bruk av disse superladerne. Hvis andre bilmerker skal snylte på dette nettverket må de betale for dette, og det må bygges ut mye mer slik at Tesla-eierne ikke vil oppleve at de ikke får tilgang til lading på grunn av andre biler som står og lader sakte. Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Nei, det er ikke nøyaktig det samme som skjedde med Apple. Apple tok teknologi markedet allerede solgte, pakket det inn på nytt og hypet sitt eget produkt som bedre. Apple var ikke nyskapende og folk ville ha det. Tesla er det få som vil ha. Det er bare å se hvor mange versjoner av luksusbiler i samme prisklasse som selges på verdensmarkedet pr Tesla. I den store verden vil "ingen" ha elbil. Men elbileiere har i det minste noe til felles med Apple-brukere: de er hellig overbevist om at deres produkt er overlegent alt annet. Din kommentar er et eksempel rett fra læreboken. La oss da sammenligne disse to eksemplene - Apple og Tesla: Før iPhone fantes det kapasitive skjermer, mens de aller fleste produsentene brukte resistive skjermer. Sammenligning: før Tesla så fantes det elbiler, men de aller fleste bilprodusentene brukte enten bensinmotorer eller i aller beste tilfelle hybridfremdrift. Før iPhone var det satsinger innen "smarte telefoner", men ingen dominerte markedet i akkurat dette segmentet. Sammenligning: før Tesla så fantes det eks. Think som var en god ide, det eneste de dominerte med Think og tilsvarende elbiler var folk med sære interesser, for det meste pga bilene var tilbakestående og lite attraktive. Før iPhone så fantes det app-butrikker, men ingen eller få plasser app-produsentene kunne effektivt selge sine produkter, det fantes butikker men ingenting på lik linje som App Store. Sammenligning: før Tesla fantes det også "ladestasjoner" som aller oftest inkluderte uttak i garasjen hjemme til folk eller beskjende parkeringsplasser med stikkontakter (her i Norge), etter Tesla så finnes det hurtigladestasjoner som er dedikert for Tesla-bilene. Jeg kan gi flere eksempler, men poenget mitt blir ikke endret og du har heller ikke kommet med noe nytt info: ja, akkurat som Apple så har ikke Tesla funnet opp hjulet. Akkurat som Apple så tok de teknologier som eksisterte alrede og pakket de inn i et nytt produkt. Men ser du ikke hele vitsen her - det var NETTOPP at de pakket disse teknologiene på denne bestemte måten som gjør de så utrolig populære. Og angående min fanatisme i forhold til Apple og/eller Tesla som er "rett fra læreboken", så bør du kanskje reklamere denne læreboken som er full i vrøvl, en du selv har nok skrevet; jeg har hatt Samsung mobil fra Galaxy ble først lansert, og har aldri eid iPhone, og har heller ikke eid en elbil. Du drar hele diskusjonen ned på fanboy-nivå som egentlig ikke finnes, og ignorerer det viktigste poenget: om du eller jeg eller hvem som helst ikke like iPhone, så endrer det absolutt ingenting, spesielt så endrer det ikke dagens realitet at før iPhone så eksperimenterte telefonprodusentene med all slags tull som ble ikke solgt i store mengder. Så ble iPhone lanser og det tok de store kjente produsentene lang tid til å hente igjen konkurrenten sin i denne spesifikke delen av elektronikkmarkedet. Noen klarte å få det til, andre gikk til bunns. Om man liker iPhone eller ikke er urelevant, for idag så produseres det "smart-telefoner" som er NØYAKTIG i samme vektklassen og har nøyaktig samme typer teknologi som iPhone debutterte med. Og nøyaktig som slike kjemper som Nokia sov i timen helt til de var på randen av total destruksjon og konkurss pga deres trangsynte holding til innovasjon, så har alle bilrpdusentene sovet i timen mens Telsla lanserte sine elbiler. Om du ikke liker Tesla heller, så har meningen din egentlig ingen betydning enn for deg selv for realiteten idag er at ALLE bilprodusentene kjemper nå en kamp de begynte for sent til å ikke drukne i sine trangsynte holdninger. Noen vil overleve, andre ikke. Uansett så er elbilen fremtiden, akkurat som iPhone (og lignende produkter fra konkurrentene) var og er fremtiden. 2 Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Kjøper elbil når rekkevidden passerer 100 mil. Hvorfor det? Hvor lang rekkevidde har bensin/diesel-bilen din? Mange bensin/diesel-biler sliter med å kjøre Bergen-Oslo (50 mil) på én tank... Rekkevidden på diesel-bilen min er så langt bilen eller lommeboka holder. Bensinstasjoner finnes over alt og det tar maks fem minutter å fylle full tank. Jeg kjører ofte lengre turer med mange fjelloverganger og da holder det ikke med rekkevidde på 50 mil. Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Er medlem av elbilforeningen og er litt overrasket over det som fremkommer fra repr. fra samme forening over her. Hvem ville kjøpt en elbil med 10 liters tank og som ikke er godkjent med hengerfeste med et design som ikke ser ut. Jeg bare spør. Jeg er enig. Det finnes i dag egentlig ingen elbil som kan fungere som en 100% familiebil for alle i dag. La meg korrigere den siste setninga for deg: Det finnes i dag egentlig ingen bil som kan fungere som en 100% familiebil for alle i dag. Vi har Tesla Model S som familiebil, og den fungerer heilt perfekt for oss. Ja, det hender ein sjeldan gong at vi kunne hatt bruk for ein pickup eller ein campingbil, og ofte kunne ein enkel to-setar vore nok. Av og til hadde det vore fint om bilen kunne delast i to. Ein bil som skal fungere 100% som familiebil for alle familiar finst ikkje, og det har ingenting å gjere med kva drivstoff han brukar. Min feil - jeg burde selvfølgelig definert familiebil. Det er en bil med minimum 500 liter bagasjerom - plass til 5, og det aller viktigste - hengerfeste. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Er medlem av elbilforeningen og er litt overrasket over det som fremkommer fra repr. fra samme forening over her. Hvem ville kjøpt en elbil med 10 liters tank og som ikke er godkjent med hengerfeste med et design som ikke ser ut. Jeg bare spør. Jeg er enig. Det finnes i dag egentlig ingen elbil som kan fungere som en 100% familiebil for alle i dag. Tesla model x kommer nærmest, men prislappen er hinsides da en fossil nybil med prislapp 300.000 ++ fint dekker samme praktiske behov. En del politikere og miljøvernere tror at vi er der allerede - at det finnes normalt prisede elbiler å få kjøpt som vil dekke alle familier sitt behov på like bra måte som dagens fossilbiler - disse bor mentalt dessverre ikke på samme planet som undertegnede. Det er nemlig ennå svært mange utfordringer som må løses. For det første så burde en se til at alle ladere der ute faktisk kan lade opp alle elbiler og at tilgang gis til alle. Tesla burde f.eks få pålegg om å endre sine superchargere slik at også andre elbiler kan benytte dem - det er jo idiotisk å sette opp en lader for elbil som kun ett merke kan bruke. For det andre så må en forske videre på å redusere ladetiden slik at en klarer å lade rekkevidde like fort som fossilbiler - det er ikke alle som synes det er ok med 20-60 minutter pause hver 20 mil.....Og prisen på hurtiglading må være konkurransekraftig - dersom det er billigere og mer bekvemt i form av tid å fylle på fossilbilen så vil en aldri klare å fase dem ut. Mange familier i dag har 2 biler. Å lade EN elbil hjemme krever en del effekt - å lade 2 elbiler hjemme vil ofte trigge behov for endringer i det elektriske anlegget som fort blir dyrt - så dyrt at mange vegrer seg for å ta denne kostnaden. NVE sine foreslåtte tariffer på effekt vil også gjøre det mindre interessant for flere å bytte hele sin bilpark til elbiler. Videre så bygges det fortsatt ut 230V IT nett i nye boligfelt - undertegnede bor i ett slikt - det er nesten ikke til å tro, men ettersom det fantes 2-3 boliger i området fra før, og 10-12 nye kom til - ja så valgte netteier å bygge videre på 230V IT nettet som var der fra før. Her burde lovgiver komme med forskrifter som forbyr utbygging av 230V IT dersom X antall nye boliger skal forsynes.... Du lever på en rar planet ja, nei elbilene som finnes i dag passer ikke for alle. Men de fleste. Å lade hjemme krever ikke masse effekt, panel ovnen min drar mer enn bilen.. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Min feil - jeg burde selvfølgelig definert familiebil. Det er en bil med minimum 500 liter bagasjerom - plass til 5, og det aller viktigste - hengerfeste. Deg om det. So lenge eg har hatt ungar har eg brukt hengar ein gong. Det var mest på trass, fordi eg trass alt hadde betalt for hengarfestet på den gamle bilen. Eg kunne fått tilkøyrt materiala gratis neste dag. Det hengarfestet var ei veldig dårleg investering, og er definitivt ikkje det viktigaste på ein normal famlilebil. Då set eg mykje større pris på til dømes å kunne forvarme bilen med eit tastetrykk, slik at han er varm og isfri når eg går ut døra eit kvarter seinare. Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Kva 6 eller 7-setar bensin-SUV med 4-hjulstrekk er det som kostar 300.000 kroner ny? Eg søkte litt på finn.no, men fann ingen. Glem 6,7,8 eller 20 seter - det er hengerfeste jeg er ute etter. Definerer en familiebil som bil med minimum 500 liter bagasjerom, plass til 5 og hengerfeste - noen flere krav har jeg ikke - elbil eller ei betyr ingenting i denne sammenheng Sjølv med dagens låge bensinpris kan du ta opp eit ganske stort lån over til dømes 8 år og betale lånet med ekstrautgiftene du ville hatt til ein bensinbil. Det er verditapet i kroner som betyr noe for utgiftene - og da lønner det seg aldri å kjøpe dyre biler - selvfølgelig skjønner jeg at noen pga. interesse ønsker å bruke mye penger på bil, men økonomisk sammenlignet med billige enkle familiebiler er det som regel ikke. Tesla har berre to krav til andre som ynskjer å bruke deira infrastruktur: Dei må betale sin rettmessige del av kostnadane, og bilane må kunne lade fort nok til at dei ikkje berre vert ståande å ta opp plass på ein superladar når dei like fått like mykje ut av ein mykje enklare hurtigladar. Er ikkje det rimelege krav? Kundane til Tesla har betalt for superladarane. Det er ein del av prisen for bilen. Om nokon då skal påleggje Tesla å la alle andre lade der utan å betale for seg, er det tjuveri. Det er på linje med at staten skal påleggje deg å låne ut bilen din gratis til alle som spør. Tesla får ingen offentleg støtte for å byggje ut superladarnettverket sitt. Ja - slik det er nå skjønner jeg godt at det ville føles om tyveri. Men Tesla har altså kjøpt seg private plasser langs de offentlige veiene og da burde våre politikere kanskje vært litt mer fremsynt og sette krav til slike plasser. Det hadde kanskje blitt en del bråk dersom f.eks Norsk Hydro hadde kjøpt egne rasteplasser langs våre hovedveier som kun ansatte i Norsk Hydro kunne benytte....... Sjekk kor mykje tid du faktisk brukar på å fylle bensin. Eg veddar på det er meir tid enn dei fleste elbilistar brukar på lading. Kjører elbil - ettersom vi har forskjellig virkelighetsoppfatning har jeg ingen øvrige kommentarer her - så dyrt at mange vegrer seg for å ta denne kostnaden. NVE sine foreslåtte tariffer på effekt vil også gjøre det mindre interessant for flere å bytte hele sin bilpark til elbiler. Neppe. Ein elbil kan lade når effektforbruket elles er lågt. Ein induksjonstopp som dreg 25A er mykje verre. Bruk litt varmt vatn samstundes, so er du langt over det bilen dreg, sjølv frå ein 32A-kurs. Det er desse forbrukstoppane NVE vil til livs, ikkje nattleg saktelading av bil. Uansett skal det enorme avgifter til for å komme opp i det bensin kostar. Ja - en kan lade når effektforbruket er lavt - men prisen regnes utfra når ditt effektforbruk er høyt - ikke sentralnettets - mao. er du oppe kl 0600 og tar deg en dusj og får igang varmtvannsberederen med påfølgende varm kopp kaffe via induksjonstoppen din mens du formvarmer bilen samtidig som den ennå står på lading i 20 minus - ja da har du en god effekttopp som kan koste skjorta.........har du 2 elbiler stående der - ja da koster det ennå mer. Det som er ille er jo faktisk at EN forbasket time kan slå veldig hardt ut slik forslagene ligger inne i høringen nå - mao. hadde det bare vært når sentralnettet er hardt belastet, og hadde det vært snittet av f.eks de 10 største effekttoppene, eller bedre, medianverdien - ja så hadde det kanskje ikke vært så ille........Hvordan tariffene endelig blir utformet gjenstår å se - men elbileiere burde kanskje komme på banen og mene noe om dette......... Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Batteripakker rundt i de tusen hjem kan være løsningen, disse står på svak lading hele dagen med noen få ampere. Så tar man fra disse når man trenger strøm til elbilen og kan da belaste så mye man vil uten å få stygge smeller på regningen. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 (endret) Eit slikt krav er typisk for eksosbilistar med dårleg erfaring frå bensinkø ein måndags morgon. Hugs at elbilistar aldri står i bensinkø ein måndags morgon. Ein elbilist klarar seg 95% av tida med å lade heime, og hurtigladar berre på langtur Ja, for mandag morgen er den eneste muligheten man har for å fylle på bensinstasjoner. Det er eks. ofte kø ved Teslas SC i Lier fredag ettermiddag. Jeg har selv ventet på ledig plass i minst 15 minutter en fredag ettermiddag. Endret 4. september 2016 av tlwrtpmc Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Kva 6 eller 7-setar bensin-SUV med 4-hjulstrekk er det som kostar 300.000 kroner ny? Eg søkte litt på finn.no, men fann ingen. Glem 6,7,8 eller 20 seter - det er hengerfeste jeg er ute etter. Definerer en familiebil som bil med minimum 500 liter bagasjerom, plass til 5 og hengerfeste - noen flere krav har jeg ikke - elbil eller ei betyr ingenting i denne sammenheng Du seier at det finst bilar som "fint dekker samme praktiske behov" til 300.000. Om det berre er hengarfestet du bryr deg om, ikkje kor mange personar du får plass til, firehjulstrekk eller rekkjevidde, so er det ei veldig snever tolkning av "praktisk behov". Det er òg ei veldig personleg oppfatning. Dei fleste klarer seg heilt fint utan hengarfeste, men ein 5-seters familiebil dekkjer ikkje same praktiske behov som ein Model X for ein familie med fire ungar. Sjølv med dagens låge bensinpris kan du ta opp eit ganske stort lån over til dømes 8 år og betale lånet med ekstrautgiftene du ville hatt til ein bensinbil. Det er verditapet i kroner som betyr noe for utgiftene - og da lønner det seg aldri å kjøpe dyre biler - selvfølgelig skjønner jeg at noen pga. interesse ønsker å bruke mye penger på bil, men økonomisk sammenlignet med billige enkle familiebiler er det som regel ikke. Då vil du ikkje ha ny bil heller. Prosentvis, og nesten i kroner, har vår noverande Model S tapt seg mykje mindre i verdi kvart år enn går gamle VW Golf stasjonsvogn. Vi prøvde å selje dieseldyret i eit år før vi endeleg vart kvitt det. Det høyrest ut som din perfekte familiebil er eit gammalt vrak med hengarfeste. For oss var det fleire moment med i vurderinga. Kundane til Tesla har betalt for superladarane. Det er ein del av prisen for bilen. Om nokon då skal påleggje Tesla å la alle andre lade der utan å betale for seg, er det tjuveri. Det er på linje med at staten skal påleggje deg å låne ut bilen din gratis til alle som spør. Tesla får ingen offentleg støtte for å byggje ut superladarnettverket sitt. Ja - slik det er nå skjønner jeg godt at det ville føles om tyveri. Men Tesla har altså kjøpt seg private plasser langs de offentlige veiene og da burde våre politikere kanskje vært litt mer fremsynt og sette krav til slike plasser. Det hadde kanskje blitt en del bråk dersom f.eks Norsk Hydro hadde kjøpt egne rasteplasser langs våre hovedveier som kun ansatte i Norsk Hydro kunne benytte....... Nei, Tesla har ikkje kjøpt plassane. Dei leiger plassane av private eigarar. Superladarane er typisk plassert på eigedommane til vegkroer, bensinstasjonar, hotell, etc. Om du tykkjer bensinstasjonane, vegkroene og hotella skal flytte seg, får du ta det opp med dei einskilde kommunane som lagar reguleringsplanar. Kanskje dei kan flytte vegen og oreigne eigedommane? - så dyrt at mange vegrer seg for å ta denne kostnaden. NVE sine foreslåtte tariffer på effekt vil også gjøre det mindre interessant for flere å bytte hele sin bilpark til elbiler. Neppe. Ein elbil kan lade når effektforbruket elles er lågt. Ein induksjonstopp som dreg 25A er mykje verre. Bruk litt varmt vatn samstundes, so er du langt over det bilen dreg, sjølv frå ein 32A-kurs. Det er desse forbrukstoppane NVE vil til livs, ikkje nattleg saktelading av bil. Uansett skal det enorme avgifter til for å komme opp i det bensin kostar. Ja - en kan lade når effektforbruket er lavt - men prisen regnes utfra når ditt effektforbruk er høyt - ikke sentralnettets - mao. er du oppe kl 0600 og tar deg en dusj og får igang varmtvannsberederen med påfølgende varm kopp kaffe via induksjonstoppen din mens du formvarmer bilen samtidig som den ennå står på lading i 20 minus - ja da har du en god effekttopp som kan koste skjorta.........har du 2 elbiler stående der - ja da koster det ennå mer. Men kjære vene, du har då vel vit til å slå av ladinga før du brukar all den straumen om morgonen? I tillegg er min varmtvasstank avslått frå 6 til 9 om morgonen. 200 liter held i massevis til dei dusjane som skal takast, og det tek mange timar før det kalde vatnet som kjem inn på botnen har blanda seg med det varme som vert tappa ut frå toppen. Dette er trivielle tilpassingar som alle kan gjere utan at det får praktiske konsekvensar i kvardagen. Det som er ille er jo faktisk at EN forbasket time kan slå veldig hardt ut slik forslagene ligger inne i høringen nå - mao. hadde det bare vært når sentralnettet er hardt belastet, og hadde det vært snittet av f.eks de 10 største effekttoppene, eller bedre, medianverdien - ja så hadde det kanskje ikke vært så ille........Hvordan tariffene endelig blir utformet gjenstår å se - men elbileiere burde kanskje komme på banen og mene noe om dette......... Fleire har sendt inn høyringssvar og meint noko. Sjølv ser eg fram til lågare nettleige, fordi eg kan fordele forbruket mitt veldig jamt utover døgeret. Både billading og varmtvasstank har eg full kontroll på, og begge kan kuttast når forbruket elles er høgt. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 4. september 2016 Del Skrevet 4. september 2016 Batteripakker rundt i de tusen hjem kan være løsningen, disse står på svak lading hele dagen med noen få ampere. Så tar man fra disse når man trenger strøm til elbilen og kan da belaste så mye man vil uten å få stygge smeller på regningen. Det er ett ikke-problem ettersom batteripakkene blir større. Tilgjengelig ladeeffekt hjemme er stort sett kun en utfordring for de med elbiler med lite batteri. Da kan det være slik at man kan komme hjem etter å ha kjørt 100 km tur-retur jobb med tilnærmet tomt batteri. Og så skal man kjøre 50 km et par timer senere etter man har spist middag. Da må man peise på med minst 6,6 kW lading samtidig som man fyrer opp induksjonstoppen, ovnen, osv for å lage middag. Har man derimot en elbil med 200 km rekkevidde, så slipper man lade i de to timene. Da kan man kjøre de 150 km, og så lade 25-100% på natten med 3,3 kW, etter man har gått og lagt seg, og forbruket ellers i huset er lavt. Man kan også planlegge dette i forhold til nattsenking av temperaturen, slik at f.eks varmepumpen slår seg av kl 22:00, og lading starter 22:00. Normalt sett vil man da kunne lade opp over 100 km med 3,3 kW frem til kl 5:00. Og så kan man fyre opp varmepumpen for å få opp temperaturen kl 5:00. Dette er ting som går seg til ettersom man får effektprising. 1 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Nei, det er ikke nøyaktig det samme som skjedde med Apple. Apple tok teknologi markedet allerede solgte, pakket det inn på nytt og hypet sitt eget produkt som bedre. Apple var ikke nyskapende og folk ville ha det. Tesla er det få som vil ha. Det er bare å se hvor mange versjoner av luksusbiler i samme prisklasse som selges på verdensmarkedet pr Tesla. I den store verden vil "ingen" ha elbil. Men elbileiere har i det minste noe til felles med Apple-brukere: de er hellig overbevist om at deres produkt er overlegent alt annet. Din kommentar er et eksempel rett fra læreboken. La oss da sammenligne disse to eksemplene - Apple og Tesla: Før iPhone fantes det kapasitive skjermer, mens de aller fleste produsentene brukte resistive skjermer. Sammenligning: før Tesla så fantes det elbiler, men de aller fleste bilprodusentene brukte enten bensinmotorer eller i aller beste tilfelle hybridfremdrift. Før iPhone var det satsinger innen "smarte telefoner", men ingen dominerte markedet i akkurat dette segmentet. Sammenligning: før Tesla så fantes det eks. Think som var en god ide, det eneste de dominerte med Think og tilsvarende elbiler var folk med sære interesser, for det meste pga bilene var tilbakestående og lite attraktive. Før iPhone så fantes det app-butrikker, men ingen eller få plasser app-produsentene kunne effektivt selge sine produkter, det fantes butikker men ingenting på lik linje som App Store. Sammenligning: før Tesla fantes det også "ladestasjoner" som aller oftest inkluderte uttak i garasjen hjemme til folk eller beskjende parkeringsplasser med stikkontakter (her i Norge), etter Tesla så finnes det hurtigladestasjoner som er dedikert for Tesla-bilene. Jeg kan gi flere eksempler, men poenget mitt blir ikke endret og du har heller ikke kommet med noe nytt info: ja, akkurat som Apple så har ikke Tesla funnet opp hjulet. Akkurat som Apple så tok de teknologier som eksisterte alrede og pakket de inn i et nytt produkt. Men ser du ikke hele vitsen her - det var NETTOPP at de pakket disse teknologiene på denne bestemte måten som gjør de så utrolig populære. Og angående min fanatisme i forhold til Apple og/eller Tesla som er "rett fra læreboken", så bør du kanskje reklamere denne læreboken som er full i vrøvl, en du selv har nok skrevet; jeg har hatt Samsung mobil fra Galaxy ble først lansert, og har aldri eid iPhone, og har heller ikke eid en elbil. Du drar hele diskusjonen ned på fanboy-nivå som egentlig ikke finnes, og ignorerer det viktigste poenget: om du eller jeg eller hvem som helst ikke like iPhone, så endrer det absolutt ingenting, spesielt så endrer det ikke dagens realitet at før iPhone så eksperimenterte telefonprodusentene med all slags tull som ble ikke solgt i store mengder. Så ble iPhone lanser og det tok de store kjente produsentene lang tid til å hente igjen konkurrenten sin i denne spesifikke delen av elektronikkmarkedet. Noen klarte å få det til, andre gikk til bunns. Om man liker iPhone eller ikke er urelevant, for idag så produseres det "smart-telefoner" som er NØYAKTIG i samme vektklassen og har nøyaktig samme typer teknologi som iPhone debutterte med. Og nøyaktig som slike kjemper som Nokia sov i timen helt til de var på randen av total destruksjon og konkurss pga deres trangsynte holding til innovasjon, så har alle bilrpdusentene sovet i timen mens Telsla lanserte sine elbiler. Om du ikke liker Tesla heller, så har meningen din egentlig ingen betydning enn for deg selv for realiteten idag er at ALLE bilprodusentene kjemper nå en kamp de begynte for sent til å ikke drukne i sine trangsynte holdninger. Noen vil overleve, andre ikke. Uansett så er elbilen fremtiden, akkurat som iPhone (og lignende produkter fra konkurrentene) var og er fremtiden. * Så du mener Apple fant opp bruken av skjermene vi har i dag? * Apple har heller aldri dominert markedet. Det er bare her i Norge at Apple har en kunstig høy markedsdominans. Nokia, som i denne tråden sammenlignes med Kodak, dominerte med smarttelefoner. * Det fantes app-butikker før Itunes. Forskjellen ligger i at nå er telefonene like kraftige som laptoper var før. Derav flere apper som kan utføre tyngre oppgaver. Dette burde være elementær kunnskap i en diskusjon om mobiltelefoner. Gi meg gjerne flere eksempler. Jeg kan sikkert sable dem ned også. Det du ikke forstår er at Apple på langt nær er så populært som du skal ha det til. Og det er hele poenget med Tesla også. De er populære i Norge, et land hvor bilavgiftene er hinsides all fornuft og luksusbiler fra USA slipper unna avgiftene. På verdensmarkedet er elbilen så å si ikkeeksisterende på registreringsstatistikken. Vi snakker under 1% av årlig nybilsalg. Tesla er mer populær enn de heslige handlekurvene fra Think, men de store bilprodusentene har enn så lenge ikke noe å frykte fra Tesla. Oljeprisen er lav, bensinprisen er lav. Produksjonskostnadene for elbiler er på vei ned, men er fremdeles skyhøye i forhold til bensinbilene. Nordmenn som er i ekstase over elbilen forstår ikke at det er vi som er det sære annerledeslandet. Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 De tradisjonelle bilfabrikantene har hundre års erfaring og masse penger. Tesla har 5(?). Hvorfor klarer ikke de "gamle" å lage noe som går lengre enn 200 km? Hvor vanskelig er det egentlig?Fordi at det som har skjedd med Tesla er NØYAKTIG det samme som skjedde med Apple når de lanserte iPhone: det var om å ikke sove i timen og finne noe markedet kunne egentlig tenke seg å kjøpe, før de egentlig vet hva det var for noe som skulle lanseres.Det du sier her er egentlig hele grunnen til slik etterslep fra meget godt etablerte produsenter som rett og slett ble ofre til sin egen konservativ tankegang. For eksempel så var det absolutt ingenting som kunne hindret en slik mega-bilprodusent som VW som eier enorme andeler av markedet blandt annet gjennom alle de andre bilmerkene de har kjøpt til å ta to steg til sine nærmeste elgigantene i Tyskland som f.eks. Bosch eller Siemens for batterier og elmotoren, og bygget resten selv og danket ut Tesla før noen visste hva Tesla egentlig var for noe. Faren som often kan drepe store bedrifter eller i det aller minste skade deres posisjon på markedet er nettopp å være så selvopptatte i gode tider at de rett og slett ikke ser konkurrentene sine. Annen eksempel: Blockbuster i USA. Vokste til en kjempeforretning som leide ut filmer på kassetter, DVD etc. Og mens de trodde det vare bare å kjøre på så kom alle andre aktører som iTunes, Netflix, Hulu etc og drepte hele deres forretningsmodell. Om de tenkte litt og investerte penger da de fortsatt hadde penger, så hadde de kanskje unngått å gå under. Forskjellern mellom Apple (tilsv. Tesla) og bilprodusentene som sover i timen (tilsv. Blockbuster) er at nå må de egentlig ta Tesla igjen, og heldigvis for de så er det ikke for sent og heldigvis så slutter ikke folk å bruke bensinbiler med det samme. Men som men den store mobilkrigen så vil det ta flere år før de henter igjen all det etterslepet som finnes idag. Det som jeg kan love deg er en annen sak som skal skje før eller senere: kjente luksusbiler som Ferrari etc kommer også til å fortsette å sove i timen akkurat som elektronikkens kjente merkenavn som Bang Olufsen sine produkter idag contra Sony, Samsung etc, og "plutselig" så vil de skjønne at de har a) ingen ekspertise innen elbiler og b) ingen fabrikker til å lade de nødvendige komponentene, unntatt chassien, og ender opp med å kjøpe innmaten fra andre og kun eksitere som et varemerke, uten egen utvikling eller produksjon. Nei, det er ikke nøyaktig det samme som skjedde med Apple. Apple tok teknologi markedet allerede solgte, pakket det inn på nytt og hypet sitt eget produkt som bedre. Apple var ikke nyskapende og folk ville ha det. Tesla er det få som vil ha. Det er bare å se hvor mange versjoner av luksusbiler i samme prisklasse som selges på verdensmarkedet pr Tesla. I den store verden vil "ingen" ha elbil. Men elbileiere har i det minste noe til felles med Apple-brukere: de er hellig overbevist om at deres produkt er overlegent alt annet. Din kommentar er et eksempel rett fra læreboken. At Apple bare tok eksisterende produkt og "hypet" bedre? Det fantes smarttelefoner ja, det fantes mye, men Apple gjorde det til noe langt mer brukervennlig og nyttig med hele universet av apper som har gjort en telefon til "alt" sammenlignet med bare kunne ringe, ta bilder etc. Apple solgte en iPod/multimediaprodukt som også kunne brukes som telefon. Tesla har absolutt tenkt i mye lignende baner, elektriske biler fantes fra før, men Tesla har flyttet fokuset til mye mer enn å flytte seg fra A til B. Vi kommer til å se de neste årene at bilen som transportmiddel blir en tilsvarende tilleggsnytte. Bilen med sin batteripakke blir først og fremst knyttet mot husets energibehov som både mottaker og leverandør av elektrisitet. Bilen blir et selvkjørende multimediasenter hvor dagens tidstap knyttet til transport forsvinner. Uttrykket mobilt kontor vil bli noe annet enn handsfree på telefonen. Vi aner like lite om alt av funksjoner som fremover vil komme i bilen, like lite som noen kunne se for seg hva en smarttelefon i dag har fått. At en bil oppgraderer seg selv til å bli bedre og bedre er også noe Tesla kan sammenlignes med Apple. Batteriutviklingen, kostnadene og teknologien tilknyttet har de også til felles. Mange var kritiske til at iPhone ikke hadde løst batteri for å bytte enkelt når det var utbrukt. Som i dagens elbiler vil ikke dette lenger være et tema. Batteriprisene vil de neste årene halvere elbilprisene til et nivå billigere og bedre enn bensinbilen. Derfor vil vi de neste 10 årene se en like rask utvikling og utskifting av bilparken, slik telefoni endret seg mer siste 10 år enn første 100 Om bilen blir autonom og kommer til å spare oss for tid, som du innleder med, så kan man utføre akkurat samme oppgave med hydrogen og bensinbiler. Det er ikke noe særegent med elbilen. Det du avslutter med er spekulasjoner som ingen på denne kloden kan si noe om. Produksjonskostnadene på elbil skal ned, men at de blir billigere enn bensinbiler vet du absolutt ingen ting om. Jeg kan i det minste garantere deg at bilparken ikke vil være utskiftet til batteribiler om 10 år. Det er først om 10 år de store bilprodusentene skal komme med ordentlige elbiler, og elbilen er fremdeles vesentlig dyrere enn en tilsvarende bensinbil. Ergo vil folk flest kjøpe bensinbilen. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 (endret) * Så du mener Apple fant opp bruken av skjermene vi har i dag? Du har ikkje forstått poenget. Det er ingen som påstår at Apple har funne opp teknologien, men dei har perfeksjonert og klart å lage eit veldig godt produkt av han. Andre kunne ha gjort det, men Apple gjorde det. Kven som helst kunne reist til Amerika, men Columbus gjorde det. Kodak fann opp digitalkameraet, men dei tok ikkje teknologien i bruk fordi han ville øydeleggje fullstendig for kjerneverksemda til Kodak, som var fotografisk film. Dei tradisjonelle bilfabrikantane fann opp elbilen, men elbilar øydelegg fullstendig for kjerneverksemda til bilfabrikantane, som er forbrenningsmotorar. Alt anna enn motoren og montering av bilane har dei sett ut til underleverandørar. No har Tesla teke denne teknologien, utvikla han vidare og perfeksjonert han, og lagd eit svært vellukka produkt. Dei har gjort som Apple, og no må dei gamle bilprodusentane unngå å ende som Kodak. På verdsbasis er no nesten 2% av alle nye bilar ladbare. I Kina, som passerte 2% i juli, auka salet av elektriske bilar med 135% i første halvår i år samanlikna med i fjor. Dei reknar med å nå 3% av nybilsalet i desember, kanskje før. Kina er ikkje noko lite land – dette er enormt mykje større enn at ladbare bilar står for 30% av salet i Noreg. Eg finn ikkje tal for verda totalt nyare enn 1. kvartal, men då var salet opp 42% frå året før. Veksten er vanvittig. Både i Kina og på verdsbasis er ca 60% av dei ladbare bilane reine batteribilar, 40% er plug-in hybridar. Tesla har ikkje akkurat problem med å selje bilar. Dei leverer alt dei kan produsere, og 400.000 førehandsordrar av Model 3 seier sitt. Tesla og Apple er veldig populære i Noreg, fordi vi er tidleg ute med å ta i bruk ny teknologi. Endret 5. september 2016 av Sturle S 1 Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Det er ikke mange som kan holde seg bak rattet i 100 mil i et strekk heller så du er unik ;-) Det kan jo hende noen har behov for å kjøre 100 mil tilsammen uten lademulighet? Det trenger ikke skje i ett strekk. Ei uke på vidda f.eks. Med tilstrekkelig vrangvilje, så kan vi nok tenke ut et mulig scenario. Det er vel ikke verre enn at de med slike behov lar være å kjøpe elbil. Å øke rekkevidden på elbiler koster veldig mye, ikke bare penger, men også "kostnad" i form av vekt, volum etc. Jeg har lyst på bil med lenger rekkevidde, men har så langt ikke tatt meg råd. Det betinger bytte av forholdsvis ny bil, med dertil hørende verditap. Jeg har godt betalt for de minuttene jeg tilbringer på hurtiglader, kontra å ta det verditapet. Antagelig dreier det som om tusenlapper pr. time. Den siste måneden har jeg tilbrakt kun 5 minutter på hurtiglader, da jeg kun har kjørt én tur over 15 mil. Elbil fungerer ypperlig i det daglige, for min del. Det er bedre med et par hundre kilo mer batteri for å få nok rekkevidde, enn å kjøpe et par tonn fossilbil ekstra for å fylle alle oppgavene og behovene for transport?. Den dagen det kommer en romslig stasjonsvogn, i alle fall med 30- 50 mils rekkevidde pr lading, så kan det gå an med en times ladestopp, men ikke om man må stoppe hver 10, mil og vente en time. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Kodak fann opp digitalkameraet, men dei tok ikkje teknologien i bruk fordi han ville øydeleggje fullstendig for kjerneverksemda til Kodak, som var fotografisk film. Dei tradisjonelle bilfabrikantane fann opp elbilen, men elbilar øydelegg fullstendig for kjerneverksemda til bilfabrikantane, som er forbrenningsmotorar. Alt anna enn motoren og montering av bilane har dei sett ut til underleverandørar.Biler består av mye mer enn motorer. Jeg kjøper ikke påstanden om at bilprodusenter setter ut alt annet. (Chassis, oppheng, kontrollsystemer, førerassistanse etc...) I den grad bilprodusentene holder tilbake å lage elektriske biler tenker jeg det kommer av forsyningsutfordringer. Hvor skal man få råmatrialer til batterier til millioner av biler fra. Selv teslas batterifabrikk er kun planlagt å levere 35GWh/år, nok til 0.5M biler med 60kWh batteripakke. Å skaffe batterier til flere titalls millioner biler er ingen liten utfordring. (Det selges ca 100M biler/år på verdensbasis) Lenke til kommentar
G5X3ZJ34 Skrevet 5. september 2016 Del Skrevet 5. september 2016 Mulig å legge ut en oversikt med sammenligning Rekkevidde vs pris på bil? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå