Gå til innhold

Her er rekkevidden på elbilene du kan kjøpe nå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

"Nissan Leaf vil dekke transportbehovet til 85 prosent av amerikanske bilister"

 

Men iogmed de siste 15% også er et behov, vil nok hybrid med batteri og brenselcelle komme sterkere i årene fremover.

Kvifor redusere både rekkjevidda og lastekapasiteten til ein elbil ved å stappe inn ei brenselcelle og tankar i tillegg? Frakte varer er jo òg eit behov mange har. Toyota Mirai har so store hydrogentankar at det nesten ikkje er plass til bagasje, men likevel kortare rekkjevidde enn Tesla Model S 100.

 

Å forlenge en bil slik at (tomrom) lastekapasitet er tilstrekkelig er nok ikke et problem.

Dette må uansett  være mer miljø-økonomisk enn å holde seg med 2 biler, som det viser seg at 7 av 10 batteri-elbil-eiiere har. ( Må ha)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De tradisjonelle bilfabrikantene har hundre års erfaring og masse penger. Tesla har 5(?). Hvorfor klarer ikke de "gamle" å lage noe som går lengre enn 200 km? Hvor vanskelig er det egentlig?

 

De klarer det om de faktisk vil, det er i utgangspunktet "bare" å dytte flere batterier inn. Utfordringen er prisen, som da blir tilsvarende høyere. Derfor en Tesla er 2-4 ganger dyrere enn en i3 f.eks. De anser vel markedet som for begrenset foreløpig. Men i løpet av 3-5 år er det nok skjedd veldig mye på elbilfronten.

Lenke til kommentar

 

 

"Nissan Leaf vil dekke transportbehovet til 85 prosent av amerikanske bilister"

 

Men iogmed de siste 15% også er et behov, vil nok hybrid med batteri og brenselcelle komme sterkere i årene fremover.

Kvifor redusere både rekkjevidda og lastekapasiteten til ein elbil ved å stappe inn ei brenselcelle og tankar i tillegg? Frakte varer er jo òg eit behov mange har. Toyota Mirai har so store hydrogentankar at det nesten ikkje er plass til bagasje, men likevel kortare rekkjevidde enn Tesla Model S 100.

 

Å forlenge en bil slik at (tomrom) lastekapasitet er tilstrekkelig er nok ikke et problem.

Dette må uansett  være mer miljø-økonomisk enn å holde seg med 2 biler, som det viser seg at 7 av 10 batteri-elbil-eiiere har. ( Må ha)

Ja, vi må ha to biler. Mest på grunn av at å bruke kollektivt utenfor de store byene ikke fungerer.

Men vi har nå Leaf og e-NV200, og det fungerer bra.

Ser ikke behovet for bensin/diesel/hydrogen, men selvfølgelig sier jeg ikke nei takk til den økte rekkevidden som kommer med videre utvikling av batterielbil. Men de gangene vi skal langt er det heller ikke noe problem å hurtiglade. Ca. 90% av kjøring dekkes av hjemmelading.

Ser forøvrig ikke poenget i å sløse med masse energi for å lage hydrogen.

Lenke til kommentar

 

Kjøper elbil når rekkevidden passerer 100 mil.

Rekorden på 24 timer med en Tesla er 2446Km inkludert lading. Kjører du mer ennd et pr døgn må du nok vente ja ;-) Det er ikke mange som kan holde seg bak rattet i 100 mil i et strekk heller så du er unik ;-)

 

 

Ikke noe problem å slå Tesla sin rekkevidde med dagens teknologi.

For å koke dette sammen så begynner du med 1x LA SSN, her modifiserer du inn en vanntank, anskaffer noen hjul som den kan trille på med styring.

Dette kobler du da på uttaket på propellen, og nå har du din egen direktedrevet "bil" med atomreaktor.

 

Da kan du forvente å brumme rundt i noen år før du må stoppe å tenke på drivstoff.

Eneste problemet akselerasjon og nedbremsing... Direktedrevne turbiner endrer ikke hastighet raskt.

Lenke til kommentar

 Det er ikke mange som kan holde seg bak rattet i 100 mil i et strekk heller så du er unik ;-)

 

 

 

Det kan jo hende noen har behov for å kjøre 100 mil tilsammen uten lademulighet? Det trenger ikke skje i ett strekk. Ei uke på vidda f.eks. Med tilstrekkelig vrangvilje, så kan vi nok tenke ut et mulig scenario. Det er vel ikke verre enn at de med slike behov lar være å kjøpe elbil.

 

Å øke rekkevidden på elbiler koster veldig mye, ikke bare penger, men også "kostnad" i form av vekt, volum etc. Jeg har lyst på bil med lenger rekkevidde, men har så langt ikke tatt meg råd. Det betinger bytte av forholdsvis ny bil, med dertil hørende verditap. Jeg har godt betalt for de minuttene jeg tilbringer på hurtiglader, kontra å ta det verditapet. Antagelig dreier det som om tusenlapper pr. time.

Den siste måneden har jeg tilbrakt kun 5 minutter på hurtiglader, da jeg kun har kjørt én tur over 15 mil. Elbil fungerer ypperlig i det daglige, for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

"Nissan Leaf vil dekke transportbehovet til 85 prosent av amerikanske bilister"

 

Men iogmed de siste 15% også er et behov, vil nok hybrid med batteri og brenselcelle komme sterkere i årene fremover.

Kvifor redusere både rekkjevidda og lastekapasiteten til ein elbil ved å stappe inn ei brenselcelle og tankar i tillegg? Frakte varer er jo òg eit behov mange har. Toyota Mirai har so store hydrogentankar at det nesten ikkje er plass til bagasje, men likevel kortare rekkjevidde enn Tesla Model S 100.

 

Å forlenge en bil slik at (tomrom) lastekapasitet er tilstrekkelig er nok ikke et problem.

Dette må uansett  være mer miljø-økonomisk enn å holde seg med 2 biler, som det viser seg at 7 av 10 batteri-elbil-eiiere har. ( Må ha)

Flott poeng...!
Lenke til kommentar

De tradisjonelle bilfabrikantene har hundre års erfaring og masse penger. Tesla har 5(?). Hvorfor klarer ikke de "gamle" å lage noe som går lengre enn 200 km? Hvor vanskelig er det egentlig?

 

Fordi at det som har skjedd med Tesla er NØYAKTIG det samme som skjedde med Apple når de lanserte iPhone: det var om å ikke sove i timen og finne noe markedet kunne egentlig tenke seg å kjøpe, før de egentlig vet hva det var for noe som skulle lanseres.

Det du sier her er egentlig hele grunnen til slik etterslep fra meget godt etablerte produsenter som rett og slett ble ofre til sin egen konservativ tankegang. For eksempel så var det absolutt ingenting som kunne hindret en slik mega-bilprodusent som VW som eier enorme andeler av markedet blandt annet gjennom alle de andre bilmerkene de har kjøpt til å ta to steg til sine nærmeste elgigantene i Tyskland som f.eks. Bosch eller Siemens for batterier og elmotoren, og bygget resten selv og danket ut Tesla før noen visste hva Tesla egentlig var for noe.

Faren som often kan drepe store bedrifter eller i det aller minste skade deres posisjon på markedet er nettopp å være så selvopptatte i gode tider at de rett og slett ikke ser konkurrentene sine.

Annen eksempel: Blockbuster i USA. Vokste til en kjempeforretning som leide ut filmer på kassetter, DVD etc. Og mens de trodde det vare bare å kjøre på så kom alle andre aktører som iTunes, Netflix, Hulu etc og drepte hele deres forretningsmodell. Om de tenkte litt og investerte penger da de fortsatt hadde penger, så hadde de kanskje unngått å gå under.

Forskjellern mellom Apple (tilsv. Tesla) og bilprodusentene som sover i timen (tilsv. Blockbuster) er at nå må de egentlig ta Tesla igjen, og heldigvis for de så er det ikke for sent og heldigvis så slutter ikke folk å bruke bensinbiler med det samme. Men som men den store mobilkrigen så vil det ta flere år før de henter igjen all det etterslepet som finnes idag.

 

Det som jeg kan love deg er en annen sak som skal skje før eller senere: kjente luksusbiler som Ferrari etc kommer også til å fortsette å sove i timen akkurat som elektronikkens kjente merkenavn som Bang Olufsen sine produkter idag contra Sony, Samsung etc, og "plutselig" så vil de skjønne at de har a) ingen ekspertise innen elbiler og b) ingen fabrikker til å lade de nødvendige komponentene, unntatt chassien, og ender opp med å kjøpe innmaten fra andre og kun eksitere som et varemerke, uten egen utvikling eller produksjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

"Nissan Leaf vil dekke transportbehovet til 85 prosent av amerikanske bilister"

 

Men iogmed de siste 15% også er et behov, vil nok hybrid med batteri og brenselcelle komme sterkere i årene fremover.

Kvifor redusere både rekkjevidda og lastekapasiteten til ein elbil ved å stappe inn ei brenselcelle og tankar i tillegg? Frakte varer er jo òg eit behov mange har. Toyota Mirai har so store hydrogentankar at det nesten ikkje er plass til bagasje, men likevel kortare rekkjevidde enn Tesla Model S 100.
Å forlenge en bil slik at (tomrom) lastekapasitet er tilstrekkelig er nok ikke et problem.

Dette må uansett  være mer miljø-økonomisk enn å holde seg med 2 biler, som det viser seg at 7 av 10 batteri-elbil-eiiere har. ( Må ha)

Ganske mange av elbileigarane med to bilar har to elbilar.

 

Elbileigarar er i gjennomsnitt 10 år yngre enn fossilbileigarar, dei har meir enn dobbelt so mange heimebuande born i gjennomsnitt, er høgt utdanna og er som regel i jobb (33% av eksosbileigarar går på trygd, mot berre 8% av elbileigarar). Det forklarer òg kvifor elbileigarar oftare har fleire bilar. Visste du forresten at dess fleire born under 18 det er i husstanden, dess større er sjansen for at den andre bilen òg er ein elbil? Eg trur ikkje du får færre behov når familien veks. Interessant nok er det òg nesten dobbelt so mange born i husstandar med elbil som einaste bil, som i husstandar med eksosbil som einaste bil, men det har nok samanheng med alder.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

De tradisjonelle bilfabrikantene har hundre års erfaring og masse penger. Tesla har 5(?). Hvorfor klarer ikke de "gamle" å lage noe som går lengre enn 200 km? Hvor vanskelig er det egentlig?

 

Fordi at det som har skjedd med Tesla er NØYAKTIG det samme som skjedde med Apple når de lanserte iPhone: det var om å ikke sove i timen og finne noe markedet kunne egentlig tenke seg å kjøpe, før de egentlig vet hva det var for noe som skulle lanseres.

Det du sier her er egentlig hele grunnen til slik etterslep fra meget godt etablerte produsenter som rett og slett ble ofre til sin egen konservativ tankegang. For eksempel så var det absolutt ingenting som kunne hindret en slik mega-bilprodusent som VW som eier enorme andeler av markedet blandt annet gjennom alle de andre bilmerkene de har kjøpt til å ta to steg til sine nærmeste elgigantene i Tyskland som f.eks. Bosch eller Siemens for batterier og elmotoren, og bygget resten selv og danket ut Tesla før noen visste hva Tesla egentlig var for noe.

Faren som often kan drepe store bedrifter eller i det aller minste skade deres posisjon på markedet er nettopp å være så selvopptatte i gode tider at de rett og slett ikke ser konkurrentene sine.

Annen eksempel: Blockbuster i USA. Vokste til en kjempeforretning som leide ut filmer på kassetter, DVD etc. Og mens de trodde det vare bare å kjøre på så kom alle andre aktører som iTunes, Netflix, Hulu etc og drepte hele deres forretningsmodell. Om de tenkte litt og investerte penger da de fortsatt hadde penger, så hadde de kanskje unngått å gå under.

Forskjellern mellom Apple (tilsv. Tesla) og bilprodusentene som sover i timen (tilsv. Blockbuster) er at nå må de egentlig ta Tesla igjen, og heldigvis for de så er det ikke for sent og heldigvis så slutter ikke folk å bruke bensinbiler med det samme. Men som men den store mobilkrigen så vil det ta flere år før de henter igjen all det etterslepet som finnes idag.

 

Det som jeg kan love deg er en annen sak som skal skje før eller senere: kjente luksusbiler som Ferrari etc kommer også til å fortsette å sove i timen akkurat som elektronikkens kjente merkenavn som Bang Olufsen sine produkter idag contra Sony, Samsung etc, og "plutselig" så vil de skjønne at de har a) ingen ekspertise innen elbiler og b) ingen fabrikker til å lade de nødvendige komponentene, unntatt chassien, og ender opp med å kjøpe innmaten fra andre og kun eksitere som et varemerke, uten egen utvikling eller produksjon.

Nei, det er ikke nøyaktig det samme som skjedde med Apple. Apple tok teknologi markedet allerede solgte, pakket det inn på nytt og hypet sitt eget produkt som bedre. Apple var ikke nyskapende og folk ville ha det. Tesla er det få som vil ha. Det er bare å se hvor mange versjoner av luksusbiler i samme prisklasse som selges på verdensmarkedet pr Tesla. I den store verden vil "ingen" ha elbil.

 

Men elbileiere har i det minste noe til felles med Apple-brukere: de er hellig overbevist om at deres produkt er overlegent alt annet. Din kommentar er et eksempel rett fra læreboken.

Lenke til kommentar

--snip--

Det som jeg kan love deg er en annen sak som skal skje før eller senere: kjente luksusbiler som Ferrari etc kommer også til å fortsette å sove i timen akkurat som elektronikkens kjente merkenavn som Bang Olufsen sine produkter idag contra Sony, Samsung etc, og "plutselig" så vil de skjønne at de har a) ingen ekspertise innen elbiler og b) ingen fabrikker til å lade de nødvendige komponentene, unntatt chassien, og ender opp med å kjøpe innmaten fra andre og kun eksitere som et varemerke, uten egen utvikling eller produksjon.

 

 

Ferrari og de andre som lager ekstrembiler har allerede skjønt det, og de har begynt å selge hybridbiler av to grunner: Bedre ytelser, og finere miljøtall.

https://no.wikipedia.org/wiki/LaFerrari

 

Uansett er det de store bilprodusentene som er i størst fare for å kopiere Kodak og Blockbuster. Ferrari-kundene kjøper både navnet, lyden og historien, ikke bare en kasse med 4 hjul og et ratt.

Lenke til kommentar

Elbiler utgjorde 2,6 % av personbilparken ved utgangen av 2015. Det gir derfor veldig liten mening å skrive at 1/3 av alle med bileiere med forbrenningsmotor går på trygd.

 

Nei, det går opp, det. Av alle nordmenn over 15 år er 64,3% i arbeid og 6,9% under utdanning (sannsynlegvis færre blant dei over 18, men SSB slår saman 15-24 år, eg valde å ta med 15-24). 21,3% er pensjonistar og 8,4% er på andre trygdeordningar. Pensjonistar og andre trydgda utgjer då 29,7% av alle nordmenn over 15 år. Eksosbileigarar er då ganske representative for nordmenn flest, i alle fall om vi tek høgde for at ganske få nordmenn under 18 har eigen bil.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

"Nissan Leaf vil dekke transportbehovet til 85 prosent av amerikanske bilister"

 

Men iogmed de siste 15% også er et behov, vil nok hybrid med batteri og brenselcelle komme sterkere i årene fremover.

Kvifor redusere både rekkjevidda og lastekapasiteten til ein elbil ved å stappe inn ei brenselcelle og tankar i tillegg? Frakte varer er jo òg eit behov mange har. Toyota Mirai har so store hydrogentankar at det nesten ikkje er plass til bagasje, men likevel kortare rekkjevidde enn Tesla Model S 100.
Å forlenge en bil slik at (tomrom) lastekapasitet er tilstrekkelig er nok ikke et problem.

Dette må uansett  være mer miljø-økonomisk enn å holde seg med 2 biler, som det viser seg at 7 av 10 batteri-elbil-eiiere har. ( Må ha)

Ganske mange av elbileigarane med to bilar har to elbilar.

 

Elbileigarar er i gjennomsnitt 10 år yngre enn fossilbileigarar, dei har meir enn dobbelt so mange heimebuande born i gjennomsnitt, er høgt utdanna og er som regel i jobb (33% av eksosbileigarar går på trygd, mot berre 8% av elbileigarar). Det forklarer òg kvifor elbileigarar oftare har fleire bilar. Visste du forresten at dess fleire born under 18 det er i husstanden, dess større er sjansen for at den andre bilen òg er ein elbil? Eg trur ikkje du får færre behov når familien veks. Interessant nok er det òg nesten dobbelt so mange born i husstandar med elbil som einaste bil, som i husstandar med eksosbil som einaste bil, men det har nok samanheng med alder.

Tja, det er nå vel ingen som trur at å gå fra hest og kjerre og over til e-bil er en stor synd. Dette gjeld uansett politisk legning og trusamfund.
Lenke til kommentar

 

 

De tradisjonelle bilfabrikantene har hundre års erfaring og masse penger. Tesla har 5(?). Hvorfor klarer ikke de "gamle" å lage noe som går lengre enn 200 km? Hvor vanskelig er det egentlig?

 

Fordi at det som har skjedd med Tesla er NØYAKTIG det samme som skjedde med Apple når de lanserte iPhone: det var om å ikke sove i timen og finne noe markedet kunne egentlig tenke seg å kjøpe, før de egentlig vet hva det var for noe som skulle lanseres.

Det du sier her er egentlig hele grunnen til slik etterslep fra meget godt etablerte produsenter som rett og slett ble ofre til sin egen konservativ tankegang. For eksempel så var det absolutt ingenting som kunne hindret en slik mega-bilprodusent som VW som eier enorme andeler av markedet blandt annet gjennom alle de andre bilmerkene de har kjøpt til å ta to steg til sine nærmeste elgigantene i Tyskland som f.eks. Bosch eller Siemens for batterier og elmotoren, og bygget resten selv og danket ut Tesla før noen visste hva Tesla egentlig var for noe.

Faren som often kan drepe store bedrifter eller i det aller minste skade deres posisjon på markedet er nettopp å være så selvopptatte i gode tider at de rett og slett ikke ser konkurrentene sine.

Annen eksempel: Blockbuster i USA. Vokste til en kjempeforretning som leide ut filmer på kassetter, DVD etc. Og mens de trodde det vare bare å kjøre på så kom alle andre aktører som iTunes, Netflix, Hulu etc og drepte hele deres forretningsmodell. Om de tenkte litt og investerte penger da de fortsatt hadde penger, så hadde de kanskje unngått å gå under.

Forskjellern mellom Apple (tilsv. Tesla) og bilprodusentene som sover i timen (tilsv. Blockbuster) er at nå må de egentlig ta Tesla igjen, og heldigvis for de så er det ikke for sent og heldigvis så slutter ikke folk å bruke bensinbiler med det samme. Men som men den store mobilkrigen så vil det ta flere år før de henter igjen all det etterslepet som finnes idag.

 

Det som jeg kan love deg er en annen sak som skal skje før eller senere: kjente luksusbiler som Ferrari etc kommer også til å fortsette å sove i timen akkurat som elektronikkens kjente merkenavn som Bang Olufsen sine produkter idag contra Sony, Samsung etc, og "plutselig" så vil de skjønne at de har a) ingen ekspertise innen elbiler og b) ingen fabrikker til å lade de nødvendige komponentene, unntatt chassien, og ender opp med å kjøpe innmaten fra andre og kun eksitere som et varemerke, uten egen utvikling eller produksjon.

Nei, det er ikke nøyaktig det samme som skjedde med Apple. Apple tok teknologi markedet allerede solgte, pakket det inn på nytt og hypet sitt eget produkt som bedre. Apple var ikke nyskapende og folk ville ha det. Tesla er det få som vil ha. Det er bare å se hvor mange versjoner av luksusbiler i samme prisklasse som selges på verdensmarkedet pr Tesla. I den store verden vil "ingen" ha elbil.

 

Men elbileiere har i det minste noe til felles med Apple-brukere: de er hellig overbevist om at deres produkt er overlegent alt annet. Din kommentar er et eksempel rett fra læreboken.

At Apple bare tok eksisterende produkt og "hypet" bedre?

Det fantes smarttelefoner ja, det fantes mye, men Apple gjorde det til noe langt mer brukervennlig og nyttig med hele universet av apper som har gjort en telefon til "alt" sammenlignet med bare kunne ringe, ta bilder etc.

 

Apple solgte en iPod/multimediaprodukt som også kunne brukes som telefon.

 

Tesla har absolutt tenkt i mye lignende baner, elektriske biler fantes fra før, men Tesla har flyttet fokuset til mye mer enn å flytte seg fra A til B.

 

Vi kommer til å se de neste årene at bilen som transportmiddel blir en tilsvarende tilleggsnytte.

 

Bilen med sin batteripakke blir først og fremst knyttet mot husets energibehov som både mottaker og leverandør av elektrisitet.

 

Bilen blir et selvkjørende multimediasenter hvor dagens tidstap knyttet til transport forsvinner. Uttrykket mobilt kontor vil bli noe annet enn handsfree på telefonen.

 

Vi aner like lite om alt av funksjoner som fremover vil komme i bilen, like lite som noen kunne se for seg hva en smarttelefon i dag har fått.

 

At en bil oppgraderer seg selv til å bli bedre og bedre er også noe Tesla kan sammenlignes med Apple.

 

Batteriutviklingen, kostnadene og teknologien tilknyttet har de også til felles. Mange var kritiske til at iPhone ikke hadde løst batteri for å bytte enkelt når det var utbrukt. Som i dagens elbiler vil ikke dette lenger være et tema.

Batteriprisene vil de neste årene halvere elbilprisene til et nivå billigere og bedre enn bensinbilen.

 

Derfor vil vi de neste 10 årene se en like rask utvikling og utskifting av bilparken, slik telefoni endret seg mer siste 10 år enn første 100

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er medlem av elbilforeningen og er litt overrasket over det som fremkommer fra repr. fra samme forening over her. Hvem ville kjøpt en elbil med 10 liters tank og som ikke er godkjent med hengerfeste med et design som ikke ser ut. Jeg bare spør.

Den 10-literstanken, skal den være til spylervæske...?

Lenke til kommentar

Er medlem av elbilforeningen og er litt overrasket over det som fremkommer fra repr. fra samme forening over her. Hvem ville kjøpt en elbil med 10 liters tank og som ikke er godkjent med hengerfeste med et design som ikke ser ut. Jeg bare spør.

 

Jeg er enig. Det finnes i dag egentlig ingen elbil som kan fungere som en 100% familiebil for alle i dag. Tesla model x kommer nærmest, men prislappen er hinsides da en fossil nybil med prislapp 300.000 ++ fint dekker samme praktiske behov. En del politikere og miljøvernere tror at vi er der allerede - at det finnes normalt prisede elbiler å få kjøpt som vil dekke alle familier sitt behov på like bra måte som dagens fossilbiler - disse bor mentalt dessverre ikke på samme planet som undertegnede. Det er nemlig ennå svært mange utfordringer som må løses. For det første så burde en se til at alle ladere der ute faktisk kan lade opp alle elbiler og at tilgang gis til alle. Tesla burde f.eks få pålegg om å endre sine superchargere slik at også andre elbiler kan benytte dem - det er jo idiotisk å sette opp en lader for elbil som kun ett merke kan bruke. For det andre så må en forske videre på å redusere ladetiden slik at en klarer å lade rekkevidde like fort som fossilbiler - det er ikke alle som synes det er ok med 20-60 minutter pause hver 20 mil.....Og prisen på hurtiglading må være konkurransekraftig - dersom det er billigere og mer bekvemt i form av tid å fylle på fossilbilen så vil en aldri klare å fase dem ut. Mange familier i dag har 2 biler. Å lade EN elbil hjemme krever en del effekt - å lade 2 elbiler hjemme vil ofte trigge behov for endringer i det elektriske anlegget som fort blir dyrt - så dyrt at mange vegrer seg for å ta denne kostnaden. NVE sine foreslåtte tariffer på effekt vil også gjøre det mindre interessant for flere å bytte hele sin bilpark til elbiler. Videre så bygges det fortsatt ut 230V IT nett i nye boligfelt - undertegnede bor i ett slikt - det er nesten ikke til å tro, men ettersom det fantes 2-3 boliger i området fra før, og 10-12 nye kom til - ja så valgte netteier å bygge videre på 230V IT nettet som var der fra før. Her burde lovgiver komme med forskrifter som forbyr utbygging av 230V IT dersom X antall nye boliger skal forsynes....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...