Gå til innhold

Her er rekkevidden på elbilene du kan kjøpe nå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når kommer neste generasjon Leaf? Blir enten Chevy Bolt/Opel eller Leaf på meg om de kommer ut med en ny generasjon. Kvalitet er også viktig og der er Leaf my bedre en knirkeplastbilene E-Up og Kia Soul Electric. Om bensinstasjonene også hadde tilbudt hurtiglading for elbiler, med et slags universelt system som passer alle biler, så hadde man kunne kjørt langturer uten å planlegge turen etter hvor ladestasjonene befinner seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal jeg ha elbil så skal det være med varmepumpe for rask og effektiv oppvarming. Hvilken rekkevidde man får med god oppvarming på om vinteren vet jeg ikke men det bør jo være over 50% oppgitt rekkevidde...

 

Det får du. Vår nr 2 bil er en liten iMiev med ca 125 km rekkevidde uten bruk av varmeapparat. Rekkevidden dropper til ca 95 med varmen på. Men den kan varmes og av-ises via fjernkontroll når ladekontakten står i før du skal kjøre.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan ikke bare snakke om rekkevidde, men rekkevidde inkl. varmen på. Alle som kjører elbil i Norge erfarer jo dette :)

 

Ikke bare rekkevidde, men også praktisk bruk. stasjonsvogn med god plass, samt tilhengerfeste ,samt et utseende, designet av andre ek-think og buddydesignere.

Lenke til kommentar

Flott praktisk rettet artikkel TU !

Miljøarbeid i praksis er jo kulturdannelse.

 

Er åt å sjå en del rene e-biler også her eg bur, på landet. Også kjøpt av folk som ikke betaler bommavgift eller parkeringsgebyr, og ja dei har 2 eller flere biler dei eg har pratet med. Dei billigste e-biler er som en elektrisk motorsag, forbasket lettstartet og energieffektiv, og med et minimum av vedlikehold på selve drivlinen, men man må gjerne ha en på bensin også.

 

Med deise priser og 200 000 påregnlige miljø kilometer kan man jo si det blir ca 1,5 pr km.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare en liten opplysning til den sammenligningen med EPA-tall av hvordan i3 har forbedret rekkevidde; amerikansk i3 er begrenset til 27,2 kWh utnyttbar kapasitet, den europeiske versjonen er oppgitt til 29 kWh og har vist seg å være drøye 29 i praksis. Så selv om økningen i EPA-rekkevidde er på 40% er nok den relle økningen på den europeiske utgaven rundt 50%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Model 3 eller e-Golf er de jeg er mest interessert i. Golfen har ikke god nok rekkevidde ennå, og model 3 er ikke lansert :) vente vente

Lenke til kommentar

Flott praktisk rettet artikkel TU !

Miljøarbeid i praksis er jo kulturdannelse.

 

Er åt å sjå en del rene e-biler også her eg bur, på landet. Også kjøpt av folk som ikke betaler bommavgift eller parkeringsgebyr, og ja dei har 2 eller flere biler dei eg har pratet med. Dei billigste e-biler er som en elektrisk motorsag, forbasket lettstartet og energieffektiv, og med et minimum av vedlikehold på selve drivlinen, men man må gjerne ha en på bensin også.

 

Med deise priser og 200 000 påregnlige miljø kilometer kan man jo si det blir ca 1,5 pr km.

Og hvis man vil kjøre forurensningsfritt ( forurensningsfritt både fra olje-produksjonen og transport.) vil  hybridbiler med batteri og Hydrogen ta plassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Nissan Leaf vil dekke transportbehovet til 85 prosent av amerikanske bilister"

 

Men iogmed de siste 15% også er et behov, vil nok hybrid med batteri og brenselcelle komme sterkere i årene fremover.

 

Kvifor redusere både rekkjevidda og lastekapasiteten til ein elbil ved å stappe inn ei brenselcelle og tankar i tillegg? Frakte varer er jo òg eit behov mange har. Toyota Mirai har so store hydrogentankar at det nesten ikkje er plass til bagasje, men likevel kortare rekkjevidde enn Tesla Model S 100.
Lenke til kommentar

Jeg merker meg denne avsnittoverskriften: "Folk kjøper bil for behov som sjeldent melder seg".

 

For min egen del så kjører jeg gjerne elektrisk og jeg er helt med på tankegangen om å lade mens jeg uansett tar en pause. Derimot så er ekstra ladepauser utover det noe herk. Å definere en skarp grense for hvor mange 'ekstra' ladestopp jeg tolererer er vanskelig men hvis det går minst to måneder mellom hver gang så skal jeg nok klare meg.. Andre må selvfølgelig få lov til å ha sine egne grenser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

De tradisjonelle bilfabrikantene har hundre års erfaring og masse penger. Tesla har 5(?). Hvorfor klarer ikke de "gamle" å lage noe som går lengre enn 200 km? Hvor vanskelig er det egentlig?

Fordi de ikke vil, er vel kortsvaret

Kanskje fordi 200 km er en mental sperre hos brukeren. Batteriet definerer bare hvor mye energi du har mulighet for å lagre mellom hvert stopp. Hvis du er villig til å akseptere at du må ta en liten stopp på 20 minutter hver andre time, kan du strekke rekkevidden så langt du vil.

 

Batterikapasitet er et kompromiss hvor du må veie tilgjengelig energi opp mot kostnad og vekt. Hvis du kjører gjennomsnittlig 3-4 mil for dagen, trenger du ikke batterikapasitet til å kjøre 5-600 km pr. lading. Den ekstra kapasiteten vil da bare være kjekt å ha de få gangene i året du skal ut på lenger turer og gjerne vil slippe å ta noen ekstra pauser på veien. Hvis ekstra batterikapasitet ikke koster noe særlig ekstra vil det være greit for produsenten å legge inn et stort batteri. Men jeg tror det er få som ville vært villige til å betale 50% ekstra for å doble rekkevidden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...